Zabezpieczenie należytego wykonania umowy na poziomie 10% musi być uzasadnione

Zgodnie z zasadami wymóg zabezpieczenia wyższego niż 5% musi być uzasadniony przedmiotem zamówienia lub wystąpieniem ryzyka związanego z realizacją zamówienia. Maksymalna wysokość zabezpieczenia nie może przekroczyć 10% ceny całkowitej podanej w ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającego z umowy. Okoliczności, które leżą u podstaw zwiększenia zabezpieczenia, muszą być wskazane w SWZ. Sprawdź, jakie zdanie w kwestii uzasadnienia działań zamawiającego ma Krajowa Izba Odwoławcza.

Odwołanie do KIO – jak je przygotować?

Jakie czynności i zaniechania zamawiającego może zaskarżyć wykonawca, w jakiej formie trzeba złożyć odwołanie do KIO oraz jaką powinno mieć treść, aby Izba skutecznie je rozpatrzyła? Dowiedz się, jaki skutek będzie miał wniosek o zwrot wadium w trakcie toczącego się postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz jak liczyć terminy na złożenie odwołania.

Meble o różnym przeznaczeniu – jak je oszacować i kupić

Pytanie: Zamawiający kupił meble biurowe, meble tapicerowane, laboratoryjne i regały do archiwum. Wysłał 4 zapytania ofertowe do różnych firm i dla każdego rodzaju mebli wybrał najkorzystniejszą ofertę. Czy mógł w ten sposób dokonać zakupu mebli, czy powinien zastosować ustawę Pzp dla przetargów dla czterech części?

Kiedy zamawiający sektorowy musi przygotować analizę potrzeb i wymagań?

Pytanie: Jesteśmy spółką z o.o., której 100% udziałów ma gmina. Prowadzimy działalność sektorową (art. 4 pkt 3 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp). Czy udzielając zamówienia sektorowego, musimy sporządzić analizę potrzeb i wymagań?

Jak zweryfikować nowe przesłanki wykluczenia podmiotów rosyjskich w procedurach krajowych i unijnych?

Od 9 i 16 kwietnia br. zamawiający muszą stosować nowe przesłanki wykluczenia tzw. podmiotów rosyjskich z postępowań oraz zakaz udzielania rosyjskim podmiotom zamówień publicznych. Z artykułu dowiesz się m.in., w jakich procedurach stosować nowe regulacje, wobec których podmiotów sprawdzać brak przesłanek wykluczenia oraz jak podchodzić do postępowań, które trwały w czasie wejścia w życie nowych przepisów. Artykuł omawia zarówno procedury unijne, jak i krajowe. W kolejnej części opracowania piszemy o postępowaniach, które nie podlegają reżimowi ustawy Pzp.

Jak zakwalifikować zamówienie na wymianę okien w budynku?

Pytanie: Mamy wątpliwości dotyczące zakwalifikowania zamówienia na wymianę okien w budynkach komunalnych. Zamówienie nie przekracza 130.000 zł netto. Jak potraktować zamówienie – jako dostawę z montażem czy robotę budowlaną? Nadmieniam, że otwory okienne nie będą zmieniane, okna 1:1 na wymiar istniejących. Zamówienie obejmie też montaż i roboty wykończeniowe przy oknach, tzw. drobne obróbki wykończeniowe wewnętrzne.

Jak wyliczyć średnią cen ofert, by zbadać cenę?

Pytanie: Czy oferty niepodpisane podpisem elektronicznym należy sprawdzać pod względem formalnym, tj. w zakresie błędów rachunkowych, pisarskich i innych błędów, a także uwzględniać w średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu? Artykuł 224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp mówi o wszystkich ofertach niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10 ustawy Pzp. Chodzi o te, które wpłynęły w terminie i nie zawierają błędów w obliczeniu ceny lub kosztu. Żeby stwierdzić, czy nie ma błędu w obliczeniu, należy wezwać do złożenia wyjaśnień. Jakie czynności podjąć w takim przypadku?

Jak uczciwie postawić warunek zdolności technicznej lub zawodowej wykonawcy

Zamawiający ma prawo uzależnić udział wykonawców w postępowaniu przetargowym od ich zdolności technicznych i zawodowych. W szczególności takie warunki mogą odnosić się do wykształcenia, kwalifikacji zawodowych, doświadczenia, potencjału technicznego i zaplecza technologicznego wykonawcy. Zamawiający ma prawo zbadać nie tylko uczestniczącego wykonawcę, ale i osoby skierowane do realizacji zamówienia. Wymóg wykazania niezbędnego wykształcenia i kwalifikacji musi być związany z planowanym przedsięwzięciem i być wyrażony w dokumentach zamówienia. Zadaniem instytucji zamawiającej jest bowiem przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców.

Jak oszacować zamówienie na spoty reklamowe?

Pytanie: Jak oszacować wartość zamówienia, w sytuacji gdy zamawiający wie, że rocznie na określone usługi wydaje ponad 130.000 zł? Są to usługi, które można zakwalifikować jako zamówienia jednorodne, udzielane w częściach, sukcesywnie. Niestety z uwagi na różne okoliczności zamawiający nie jest w stanie oszacować ich konkretnej ilości zgodnie z art. 28 ustawy Pzp. Przykładem takiego zamówienia jest produkcja spotów reklamowych. Zamawiający rocznie zleca produkcję kilku różnych spotów. Mogą to być zarówno spoty animowane 2D, 3D, jak i spoty filmowe, każdy np. 15- lub 30-sekundowy. Wybór konkretnego rodzaju produkowanego spotu zależy od przyjętych założeń lub zaproponowanego scenariusza (scenariusz jest wliczony w cenę usługi produkcji spotów). Gdyby na początku roku znany był przedmiot danego spotu – temat/produkt, który ma promować/reklamować, można by wyprodukować je jednorazowo – stąd wniosek o ich jednostkowym charakterze. Ale z drugiej strony zamawiający nie jest w stanie przewidzieć, kiedy i jakie tematy będą wymagały takiej promocji, choć jest świadomy, że łączna ich wartość przekroczy 130.000 zł. Czy takie zamówienia można szacować zgodnie z art. 35 ustawy Pzp jako usługi powtarzające się?

Czy w toku kontroli UZP należy przekazać do urzędu także dokumenty objęte tajemnicą przedsiębiorstwa?

Pytanie: Prezes Urzędu Zamówień Publicznych na wniosek wszczął postępowanie wyjaśniające, które stanowi wstępny etap kontroli doraźnej, w sprawie udzielenia zamówienia na usługi społeczne, tj. usługi ochrony mienia w naszej jednostce. We wniosku podniesiono zarzut naruszenia art. 224 ust. 1 ustawy Pzp i rażąco niskiej ceny. Firma, która wygrała postępowanie, jest zakładem pracy chronionej i korzysta z pomocy publicznej na podstawie przepisów ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych. Zamawiający wezwał do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. Wykonawca złożył wyjaśnienia i jednocześnie zastrzegł kalkulację cenową jako tajemnicę przedsiębiorstwa. Czy możemy ujawnić prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych tę zastrzeżoną jako tajemnicę przedsiębiorstwa kalkulację cenową w ramach prowadzonego postępowania wyjaśniającego?