Zamówienie na dostawę i usługę – jak określić rodzaj procedury?
Pytanie: Zamawiający planuje wszcząć postępowanie na „Świadczenie Usług Wsparcia Utrzymania i Usługi Rozwoju dla systemu monitorowania przewozu towarów SENT na lata 2022–2025, prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego”. Wartość przedmiotu zamówienia obliguje zamawiającego do publikacji ogłoszeń w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia i jak wskazuje nazwa – przedmiotem zamówienia są usługi utrzymania systemu, a także jego rozwój. Rozwój systemu jest też znacznie większy, jeżeli chodzi o wartość kwotową całego zamówienia. Dodatkowo w projekcie umowy zamawiający określa w odrębnym paragrafie przeniesienie praw autorskich i licencji. Zgodnie z definicją dostawy w ustawie Pzp: „należy przez to rozumieć nabywanie produktów, którymi są rzeczy ruchome, energia, woda oraz prawa majątkowe, jeżeli mogą być przedmiotem obrotu, w szczególności na podstawie umowy sprzedaży, dostawy, najmu, dzierżawy oraz leasingu z opcją lub bez opcji zakupu, które może obejmować dodatkowo rozmieszczenie lub instalację”. Natomiast jeżeli chodzi o usługę, to zgodnie z ustawą Pzp są to wszelkie świadczenia, które nie są robotami budowlanymi lub dostawami. Jak powinniśmy zakwalifikować przedmiot zamówienia – jako dostawę czy usługę? Z jednej strony opis przedmiotu zamówienia i nazewnictwo wskazuje na usługę. Z drugiej zaś nabywamy prawa majątkowe do gotowego ostatecznie (po kilku latach rozwoju i utrzymania) „produktu”, co sugerowałoby w efekcie końcowym dostawę.
Tryb zamówienia z wolnej ręki – dowiedz się, jak wygląda procedura
Wyjątkowość trybu z wolnej ręki polega na tym, że w postępowaniu po stronie wykonawcy występuje wyłącznie jeden podmiot. Zastosowanie takiego rozwiązania dopuszczalne jest jednak wyłącznie wówczas, gdy procedowanie wedle innego, konkurencyjnego trybu postępowania, nie jest możliwe, a taki stan rzeczy znajduje uzasadnienie w ścisłej interpretacji przesłanek ustawowych. O wytycznych w tym zakresie pisaliśmy w poprzednim numerze „Vademecum...”. W niniejszym tekście natomiast poruszone zostaną zagadnienia proceduralne.
Pusty druk oferty nawet z podpisem nie stanowi oferty według Pzp
Pytanie: Co w sytuacji, gdy w trybie podstawowym na usługi społeczne poniżej progów unijnych bez negocjacji złożono jedną i jedyną pustą ofertę (tj. załączniki podpisane profilem zaufanym, ale żadna rubryka w żadnym załączniku nie została wypełniona)? Ponadto ofertę przesłano przez ePUAP, choć w SWZ wskazano: „Wykonawca składa ofertę za pośrednictwem »Formularza do złożenia, zmiany, wycofania oferty lub wniosku« dostępnego na ePUAP i udostępnionego również na miniPortalu. Formularz oferty (wypełniony), oświadczenie (art. 125 ust. 1 Pzp) i ew. inne wymagane pliki należy najpierw podpisać elektronicznie (tj. podpisem kwalifikowanym) lub podpisem zaufanym lub osobistym, a następnie (po ewentualnym spakowaniu do zip) zaszyfrować zgodnie z aktualną instrukcją dostępną na stronie: https://miniportal.uzp.gov.pl/ i następnie wysłać przez miniPortal w formacie pdf (który rekomenduje zamawiający), jpg, gif, zip. (Uwaga! Rekomendacja zamawiającego! Wykonawca wysyłając dokumenty przez miniPortal, nie podpisuje zaszyfrowanego „zip”. W paczce „zip” należy umieścić pliki wcześniej podpisane elektronicznie (tj. podpisem kwalifikowanym, zaufanym lub osobistym). Funkcjonalność do zaszyfrowania oferty przez wykonawcę jest dostępna dla wykonawców na miniPortalu, w szczegółach danego postępowania. W formularzu oferty/wniosku wykonawca ma obowiązek podać adres skrzynki ePUAP, na którym będzie prowadzona korespondencja związana z postępowaniem. Sposób złożenia oferty, w tym jej zaszyfrowania, opisuje „Instrukcja użytkownika”, dostępna na stronie: https://miniportal.uzp.gov.pl/ Wykonawca zapoznaje się z aktualną ww. »Instrukcją użytkownika«.
Prawidłowa forma elektronicznego zaświadczenia ZUS
W ramach fakultatywnej przesłanki określonej w art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych zamawiający ma prawo wykluczyć z postępowania wykonawcę, który naruszył obowiązki dotyczące między innymi płatności opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w art. 108 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp. Wykluczenie nie następuje, jeżeli wykonawca odpowiednio przed upływem terminu do składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo przed upływem terminu składania ofert dokonał płatności należnych opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne wraz z odsetkami lub grzywnami lub zawarł wiążące porozumienie w sprawie spłaty tych należności.
Ocena ofert po odwołaniu do KIO i upływie terminu związania ofertą
Pytanie: Zamawiający w przetargu krajowym na dostawę wyposażenia, gdzie wpłynęły 3 oferty, wybrał najkorzystniejszą ofertę, odrzucając 2 inne. Na czynność odrzucenia jeden z wykonawców złożył odwołanie do KIO, zarzucając zamawiającemu działanie niezgodne z przepisami. Zażądał także odrzucenia oferty wykonawcy, którego ofertę wybrano jako najkorzystniejszą, oraz wyboru jego oferty. Obecnie upłynął już termin związania ofertą i zamawiający zgodnie z art. 98 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp powinien zwrócić wadium wszystkim wykonawcom. Zgodnie z art. 307 ust. 2 ustawy Pzp nie możemy wezwać wykonawcy do przedłużenia terminu związania ofertą, gdyż wybrano już najkorzystniejszą ofertę w terminie związania ofertą. Czy zamawiający właściwie interpretuje zapisy ustawy Pzp? Co zaś w sytuacji, gdy wadium zostanie zwrócone wszystkim wykonawcom, którzy biorą udział w postępowaniu, a KIO nakaże ponownie zbadać oferty albo podpisać umowę z wybranym wykonawcą? Czy wówczas wykonawca powinien ponownie zabezpieczyć swoją ofertę wadium? Czy prawnie istnieje taka możliwość?
Możliwość dokonania podziału jednego zamówienia na części
Przepisy Prawa zamówień publicznych pozwalają zamawiającemu z określonych względów (organizacyjnych, ekonomicznych, celowościowych itp.) na dokonanie podziału jednego zamówienia na części, dla których będzie prowadził odrębne postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego, przy czym wartością każdej z części zamówienia będzie łączna wartość wszystkich części zamówienia. W konsekwencji przy udzieleniu każdej z części zamówienia zamawiający ma obowiązek stosowania przepisów ustawy, właściwych dla łącznej wartości zamówienia.
Jeśli zamawiający pomylił się w ocenie oferty, musi anulować jej wybór
Pytanie: Wykonawca X złożył najlepszą ofertę. Jeszcze przed ogłoszeniem wyniku postępowania wykonawca Y zasygnalizował zamawiającemu, że oferta wykonawcy X jest niezgodna z SWZ i powinna być odrzucona. Zamawiający doszedł do wniosku, iż omyłkowo przeoczył pewne fakty i argumentacja Y jest słuszna. Jak teraz postąpić?
Jak określić wartość zamówienia podobnego zlecanego z wolnej ręki?
Pytanie: W ramach zamówienia publicznego zamawiający chciałby na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp zlecić podobne usługi/roboty budowlane. Czy wartość szacunkowa zamówienia musi uwzględniać obie kwoty, tj. kwotę zamówienia podstawowego oraz wartość zamówienia dodatkowego (art. 214 ustawy Pzp)? Czy w razie ewentualnego badania rażąco niskiej ceny zamawiający odnosi się do wartości szacunkowej podstawowego zamówienia, czy zarówno podstawowego, jak i dodatkowego?
Elektronizacja zamówień publicznych w praktyce
Elektronizacja postępowań o udzielenie zamówienia publicznego to z jednej strony zwłaszcza składanie przez wykonawców przy użyciu środków komunikacji elektronicznej oświadczenia wstępnego z art. 125 ust. 1 ustawy Pzp, w tym od progów unijnych na formularzu Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ) oraz ofert w postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym (w postępowaniach o wartości równej lub przekraczającej progi unijne) albo w postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym (w postępowaniach o wartości mniejszej niż progi unijne). Z drugiej natomiast strony to także prowadzenie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej całego procesu komunikacji w relacji zamawiający-wykonawca.