Tryb podstawowy z możliwością negocjacji – schemat procedury

Procedurę podstawową z możliwością negocjacji zastosuj wówczas, gdy określiłeś wszystkie wymagania i warunki związane z realizacją zamówienia, ale chcesz móc negocjować złożone oferty w zakresie podlegającym ocenie w ramach kryteriów. Dzięki negocjacjom możesz osiągnąć korzystniejsze warunki realizacji zamówienia. Istotne przy tym, że jeśli satysfakcjonują Cię pierwotnie złożone oferty, to nie ma obowiązku przystępować do negocjacji. O tym, jak krok po kroku przejść przez procedurę, dowiesz się z poniższego schematu. Sprawdź, na jakim etapie postępowania jesteś, i skorzystaj z linków do porad, orzeczeń, wzorów dokumentów oraz kompleksowych artykułów związanych z tym tematem.

Niezbędnik wykonawcy – jak wystartować w przetargu publicznych

Rynek zamówień publicznych stanowi ważną część polskiej gospodarki. Ponad 80% wszystkich ofert składanych w postępowaniach krajowych pochodzi od przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (dalej: MŚP).

Kiedy zamawiający może wybrać formułę in-house do wykonania zadania własnego gmin

Jeżeli zamawiający wie, że jest potrzeba zabezpieczenia usługi transportowej umowami zawieranymi z podmiotami zewnętrznymi, decyzja o wyborze formuły in-house do wykonania zadania własnego gminy nie jest dopuszczalna. Zamawiający decydując się na taką formułę powierzenia spółce realizacji zadania własnego, musi mieć na względzie to, czy może ona samodzielnie wykonać główny przedmiot świadczenia.

Wykonawca odmówił zawarcia umowy po terminie związania ofertą – co dalej?

Pytanie: Jesteśmy po wyborze najkorzystniejszej oferty 30 czerwca 2022 r. Termin związania ofertą upłynął 9 lipca 2022 r. Według ustawy Pzp nie można przedłużyć terminu związania ofertą po wyborze najkorzystniejszej oferty. Co w przypadku, gdy wykonawca uchylił się od podpisania umowy 14 lipca 2022 r., czyli po terminie związania ofertą? W postępowaniu są jeszcze 2 oferty. Czy można zwrócić się o przedłużenie terminu związania ofertą do kolejnego najwyżej ocenionego wykonawcy?

Roboty budowlane z zakupem wyposażenia – jak szacować zamówienie?

Pytanie: Nazwa zadania brzmi: „Wykonanie robót budowlanych w pomieszczeniach stanowiących świetlicę wiejską wraz z zakupem wyposażenia”. Zadanie jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Zakres zadania obejmuje wykonanie robót budowlanych w pomieszczeniach świetlicy, dostawę i montaż klimatyzacji oraz zakup wyposażenia: zabudowy kuchennej, szafy chłodniczej, patelni przemysłowej, kuchni elektrycznej, okapu przemysłowego, zmywarki przemysłowej, krzeseł, stołów, sztućców, zastawy stołowej. Wartość szacunkowa robót budowlanych w pomieszczeniach świetlicy wynosi 204.432,60 zł netto. Wartość zakupu wyposażenia stanowi 70.702,35 zł netto. Natomiast dostawa i montaż klimatyzacji to kwota 37.000 zł netto. Zamawiający zamierza przeprowadzić dwa postępowania, z czego jedno na roboty budowlane. Do robót zamawiający zalicza wykonanie prac w pomieszczeniach świetlicy oraz dostawę i montaż klimatyzacji. Dyrektywa pozwala stwierdzić, że dostawa i montaż klimatyzacji to robota budowlana. W załączniku II do dyrektywy 2014/24/UE Klasa 45.33 – wykonanie instalacji cieplnych, wodnych, wentylacyjnych i gazowych obejmuje urządzenia i przewody grzewcze, wentylacyjne lub klimatyzacyjne. Czy zamawiający postąpi w prawidłowy sposób? Odnośnie do wyposażenia – czy z powodu braku tożsamości podmiotowej zamówienie należy oszacować oddzielnie dla: 1 – meble (zabudowa kuchenna, krzesła, stoły), 2 – sprzęt gospodarstwa domowego (szafa chłodnicza, patelnia przemysłowa, kuchnia elektryczna, okap przemysłowy, zmywarka przemysłowa), 3 – wyposażenie domowe (sztućce, zastawa stołowa)? Czy w związku z tym należy również wszcząć 3 postępowania poniżej 130.000 zł czy jedno z podziałem na części? Czy zamawiający powinien osobno oszacować roboty i dostawę?

Procedura self-cleaning pomoże też w przypadku pomyłek w ofercie

Pytanie: W jednym z postępowań złożono ofertę, gdzie kryterium oceny ofert stanowiło doświadczenie projektanta drogowego. Żądanie było następujące: „Doświadczenie osoby wskazanej na stanowisko projektanta drogowego (głównego projektanta), tj.: doświadczenie przy opracowaniu projektu budowlanego (na podstawie którego uzyskano pozwolenie na budowę lub zezwolenie na realizację) budowy lub rozbudowy dróg lub ulic klasy minimum GP o długości minimum 1,5 km na stanowisku projektanta drogowego”. W formularzu kryterium ceny wkradł się błąd. Wykonawca wskazał opracowanie, gdzie projektant był sprawdzającym. Na tym zadaniu projektant opracował projekt wykonawczy. Wykonawca wpisał stanowisko „projektant drogowy” omyłkowo, bowiem przygotowując ofertę, posiłkował się doświadczeniem z innego postępowania tego samego zamawiającego, gdzie także składał ofertę. W tej drugiej procedurze kryterium oceny ofert było wskazanie na stanowisko projektanta osoby posiadającej doświadczenie jako projektant drogowy lub sprawdzający dokumentację branży drogowej. Wezwaliśmy wykonawcę do złożenia wyjaśnień na podstawie art. 223 ust. 1 ustawy Pzp, aby usunąć rozbieżności. Czy wytłumaczenie, iż wykonawca popełnił oczywistą omyłkę, będzie wystarczające? Czy należy tu wskazać inne rozwiązania? W referencji otrzymanej za to zadanie w ramach weryfikacji wykonano projekty wykonawcze. Wykonawca nie miał zamiaru wprowadzić zamawiającego w błąd. Powinien był uzyskać maksymalną liczbę punktów, gdyż miał ponad 17-letnie doświadczenie.

Prawo zamówień publicznych – tekst jedn. ustawy 2022

Nowe Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r. od daty jego uchwalenia było już kilkukrotnie nowelizowane. Stąd ustawodawca po raz drugi już wydał akt jednolity ustawy Pzp, aby ułatwić analizę jej przepisów. Ujednolicony tekst ustawy ukazał się 16 sierpnia 2022 r. Odnajdziemy go pod adresem: Dz.U. z 2022 r. poz. 1710. 

Pełnomocnictwo do podpisania JEDZ i innych dokumentów konsorcjum w procedurze odwróconej

Pytanie: W przetargu nieograniczonym ofertę złożyło m.in. konsorcjum: firma X i Y. Konsorcjum wystawiło 2 oddzielne pełnomocnictwa dla pełnomocnika A i B. Dodatkowo firma X wystawiła pełnomocnictwo dla pełnomocnika A. JEDZ i oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu z art. 5k rozporządzenia 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie oraz art. 7 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę wystawiono oddzielnie na firmę X i Y. Dokumenty JEDZ i oświadczenie wystawione na firmę X podpisał pełnomocnik A. Wystawione na firmę Y dokumenty podpisał pełnomocnik B. Czy do podpisania dokumentów JEDZ i oświadczenia wystawionych przez firmę Y pełnomocnik B nie powinien mieć wystawionego pełnomocnictwa dodatkowo tylko przez firmę Y? Czy JEDZ i powyższe oświadczenie może podpisać pełnomocnik, czy powinna to zrobić samodzielnie osoba uprawniona do reprezentowania wykonawcy i wskazana w KRS? Wykonawca w rankingu ofert zajmuje 2 pozycję. Jeżeli pełnomocnictwo jest nieprawidłowo złożone, czy do jego złożenia/uzupełnienia należy wezwać wykonawcę już teraz, czy dopiero w sytuacji gdy ewentualnie jego oferta uplasuje się na pozycji 1 i będzie najkorzystniejsza? Zamawiający korzysta z procedury odwróconej.

Ocena ofert dodatkowych w trybie podstawowym z możliwością negocjacji

Pytanie: Czy ofertę dodatkową w postępowaniu podstawowym z art. 275 pkt 2 ustawy Pzp sprawdzam i oceniam w takim zakresie jak ofertę pierwotną? Czy mogę wezwać do jej wyjaśnień, poprawić oczywiste omyłki, sprawdzić rażąco niską cenę i ją odrzucić, korzystając z przesłanek art. 226 ust. 1 ustawy Pzp np. pkt 1, 5–11? Czy w ogóle w przypadku oferty dodatkowej można mówić o jej odrzuceniu? Czy jeśli przedstawia ona mniej korzystne elementy niż pierwsza oferta, to uznaje się ją za odrzuconą? Co oznacza stwierdzenie „uznaje się za odrzuconą”?