Podział zamówienia na części – oferty częściowe lub postępowania częściowe
Podział zamówienia na części może być korzystnym dla zamawiającego rozwiązaniem, gdyż umożliwia udział w postępowaniu większej liczbie wykonawców, którzy być może nie mieliby szansy złożyć oferty, gdyby zamówienie nie zostało podzielone na części.
Nowy druk ogłoszenia o zamówieniu w przetargu nieograniczonym – jak go wypełnić
Pytanie Proszę o pomoc dotyczącą wypełnienia punktu III.1.3 ogłoszenia o zamówieniu (przetarg nieograniczony): „Zamawiający wymaga od wykonawców wskazania w ofercie lub we wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu imion i nazwisk osób wykonujących czynności przy realizacji zamówienia wraz z informacją o kwalifikacjach zawodowych lub doświadczeniu tych osób: .....”. W siwz żądam wykazu osób zgodnie z § 2 ust. 4 pkt 10 rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów (osoby z uprawnieniami drogowymi). Wykaz złoży jednak, jak wiadomo, wykonawca najwyżej oceniony, ale nie wraz z ofertą a później – na nasze wezwanie. Co zatem zaznaczyć w tym miejscu ogłoszenia? Otrzymałem wskazówki, iż należy tę informację traktować rozszerzająco i dotyczy ona właśnie potencjału osobowego (wykazu osób), który musi przedstawić wybrany wykonawca. W związku z tym zaznaczyliśmy w ogłoszeniu „tak”. Czy prawidłowo?Odpowiedź W mojej ocenie zamawiający poprawnie zaznaczył opcję. Jednak wobec wątpliwości i braku stosownego orzecznictwa i piśmiennictwa można też rozważyć wpisanie w tym miejscu ogłoszenia w informacjach dodatkowych wyjaśnienia, że do złożenia wykazu zamawiający wezwie wykonawcę, którego ofertę oceni najwyżej.
AZB 142
Zamówienia „in-house” na gruncie prawa europejskiego
Umowa zawarta pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego w przedmiocie przekazania przez jedną jednostkę obowiązku utrzymania w czystości niektórych ze swoich lokali innej jednostce w zamian za rekompensatę finansową jest zamówieniem publicznym. Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 13 czerwca 2013 r. w sprawie C‑386/11 w postępowaniu: Piepenbrock Dienstleistungen GmbH & Co. KG przeciwko Kreis Düren.
Warunki niezbędne do wprowadzenia niskowartościowych modyfikacji
PytanieCzy w związku z nowelizacją ustawy Pzp istnieje możliwość zmiany kontraktu o zamówienie bez konieczności przewidywania jej w specyfikacji? Czy będzie to dopuszczalne jeżeli np.: wartość zmian nie przekroczy progu unijnego i jednocześnie będzie mniejsza niż 10% wartości zamówienia na dostawy i usługi i 15% wartości zamówienia na roboty budowlane?OdpowiedźKluczowym kryterium przy ocenie możliwości dokonania zmiany umowy o udzielenie zamówienia publicznego jest charakter i zakres tej zmiany względem pierwotnego świadczenia wykonawcy określonego w jego ofercie. Wartość wprowadzonych modyfikacji nie może być jedynym stosowanym wyznacznikiem możliwości ich dokonania.
AZB 141
Zatrzymanie wadium wykonawcy – jak uniknąć niepotrzebnych spraw sądowych
Pytanie Wykonawca nie dołączył do oferty zaświadczenia z ZUS. Następnie w wyniku wezwania z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp złożył dokument, ale nieaktualny. Nie wyraził przy tym zgody na przedłużenie terminu związania ofertą. Na jakiej podstawie prawnej wykluczyć go z postępowania? Co w takiej sytuacji z jego wadium? Odpowiedź Brzmienie art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp jest kategoryczne: „z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, którzy nie zgodzili się na przedłużenie okresu związania ofertą”. Identycznie jest w przypadku art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp: „z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, którzy nie wykazali spełniania warunków udziału w postępowaniu”.
Zasady prowadzenia postępowania. Jak rozliczyć dotację? Pytanie
Chcemy udzielić dwóch zamówień publicznych na roboty budowlane. Dotyczą one tego samego obiektu i obejmują ten sam rodzaj prac, ale mają dwie odrębne dokumentacje budowlane i są finansowane z różnych dotacji. Ze względów technologicznych wskazane jest, aby obydwa zamówienia realizował w tym samym czasie ten sam wykonawca. Niestety przez wzgląd na rozliczenie dofinansowania (nie możemy dwoma dotacjami objąć jednego zadania) potrzebujemy dwóch odrębnych ofert, umów i protokołów z postępowania. Czy możemy objąć te dwa zamówienia jednym ogłoszeniem o zamówieniu i jedną siwz?Odpowiedź W tej sytuacji można skorzystać z dwóch rozwiązań: Po pierwsze istnieje możliwość odpowiedniego sformułowania zapisów wzoru oferty, aby uzyskać osobne oferty na poszczególne roboty. Po drugie można rozważyć podział zamówienia na części. Z punktu widzenia ustawy Pzp mamy w tym przypadku do czynienia z jednym zamówieniem na robotę budowlaną w danym obiekcie. Należy je oszacować w odniesieniu do całości wymaganych prac i zastosować do niego odpowiednie procedury zgodne z progami, w jakich oszacowano jego wartość.
AZB 140
Zasady łączenia wartości zamówień – upewnij się, czy właściwie szacujesz zakupy
Pytanie: W bieżącym roku udzieliliśmy zamówienia na obsługę bankową urzędu miejskiego. Umowa obejmuje m.in. usługę udzielania krótkoterminowych kredytów w rachunku bankowym. Wartość zamówienia przekroczyła 30.000 euro i bank był wybierany w trybie przetargu nieograniczonego. Obecnie musimy ogłosić zamówienie na udzielenie kredytu dotyczącego zapłaty za prowadzoną inwestycję. Wartość zamówienia jest szacowana na 30.000 zł. Czy obydwie usługi należy traktować jako zamówienie tego samego rodzaju i połączyć ich wartości? Od tej informacji zależy, czy powinniśmy zamówić kredyt w drodze przetargu czy wewnętrznej procedury podprogowej.Odpowiedź:Zamówienia usługi obsługi bankowej, zawierającej m.in. udzielenie kredytu krótkoterminowego w rachunku bankowym oraz usługi udzielenia kredytu dotyczącego finansowania inwestycji są zamówieniami tego samego rodzaju. Jednak pomimo tej okoliczności zamawiający może udzielić drugiego zamówienia na podstawie art. 4 pkt 8 ustawy Pzp tj. bez stosowania jej przepisów.
Zamówienia dodatkowe – nowe zasady udzielania, które musisz znać
Pytanie: Proszę o interpretację znowelizowanego art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy Pzp w kontekście nowych wzorów ogłoszenia o zamówieniu i protokołu postępowania. Po pierwsze: w pkt 6 dotyczącym usług i robót budowlanych jest wyraźnie wskazany wymóg, iż zamawiający musi przewidzieć w ogłoszeniu dla zamówienia podstawowego udzielenie zamówienia polegającego na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych, natomiast w pkt 7, dla dostaw, takiego zastrzeżenia już nie ma. Dlaczego więc w ogłoszeniu o zamówieniu w sekcji II.7, w zdaniu pierwszym, został wskazany punkt 7? Czy jest to po prostu pomyłka, bo w kolejnym zdaniu takiego przywołania już nie ma? Po drugie: w pkt 6, dotyczącym usług i robót budowlanych, jest również wskazany wymóg uwzględnienia w wartości zamówienia podstawowego całkowitej wartości przewidywanego zamówienia podobnego, pkt 7 dla dostaw takiego zastrzeżenia już nie ma. Dlaczego zatem w poz. 4 protokołu z postępowania w wartości przewidywanych zamówień został przywołany punkt 7? „Niekonsekwencja” pojawia się jeszcze w przepisie art. 32 ust. 2 ustawy Pzp dotyczącym szacowania wartości zamówienia w przypadku przewidywania zamówień odpowiednio podobnych dla usług i robót budowlanych i dodatkowych dla dostaw. Stanowi on, że przy ustalaniu wartości zamówienia trzeba uwzględnić wartość obydwu tych zamówień. W art. 36 ust. 2 pkt 3 i w art. 41 pkt 15 jest napisane, że odpowiednio w siwz i w ogłoszeniu o zamówieniu należy podać informację o obydwu przewidywanych zamówieniach, określonych w art. 76 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy Pzp.Czy w związku z powyższym należy wysnuć wniosek, że informację o przewidywanym zamówieniu na dodatkowe dostawy należy jednak wskazać w ogłoszeniu (choć nie trzeba określać zakresu i warunków udzielenia) a jego wartość uwzględnić w wartości zamówienia podstawowego? Czy musi to być też wartość całkowita (tak jak dla robót budowlanych i usług) choć w art. 32 ust. 2 takiego zastrzeżenia nie ma? A może jednak w przypadku dostaw, o ile oczywiście będą spełnione przesłanki merytoryczne wskazane w art. 67 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp i będą wynikały z obiektywnych i faktycznych potrzeb zamawiającego, można udzielać takich zamówień bez ograniczeń co do ich wartości?Odpowiedź:W przypadku zamiaru udzielenia zamówienia na dostawy w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp zamawiający jest zobowiązany: uwzględnić wartość tych zamówień, ustalając wartość zamówienia, zamieścić informację o takim zamówieniu w ogłoszeniu o zamówieniu podstawowym (bez określania przedmiotu, wielkości lub zakresu oraz warunków, na jakich zostaną udzielone zamówienia), zamieścić informację o zamiarze udzielenia takiego zamówienia w siwz dla zamówienia podstawowego.
AZB 139
Zmiany w zakresie warunków udziału i zasadach ich potwierdzania – nowe regulacje dla wykonawców po nowelizacji ustawy Pzp
Także dla wykonawców nowe przepisy to prawdziwa rewolucja – szczególnie jeśli chodzi o przygotowanie dokumentacji ofertowej. Sprawdź, jak stosować przepisy nowelizacji w praktyce. W tekście znajdziesz omówienie ważnych dla wykonawcy zmian w ustawie Pzp dotyczących składania ofert, potwierdzania warunków udziału w postępowaniu oraz braku podstaw wykluczenia z procedury.
Wspólne udzielanie zamówień – wskazówki wynikające z nowelizacji Pzp
Pytanie Czy startując z innymi zamawiającymi (oczywiście po to, by osiągnąć niższą cenę) przy szacowaniu wartości zamówienia należy brać pod uwagę sumę zamówień wszystkich zamawiających?
AZB 138
Zobacz, kiedy żądać JEDZ i innych dokumentów od wykonawców
Pytanie Jak opisać w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wykaz oświadczeń i dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw do wykluczenia, w przypadku gdy zamawiający nie przewiduje zastosowania art. 24aa ust. 1 nowelizowanej ustawy Pzp (tj. tzw. procedury odwróconej)? Czy tworząc dokumentację przetargową, trzeba wyszczególnić w niej oprócz jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia także oświadczenia i wszystkie pozostałe dokumenty w zależności od postawionych warunków oraz wymagać ich już na etapie składania ofert (podobnie jak teraz)? Czy wykonawca powinien je wszystkie złożyć z ofertą? Jak interpretować nowe przepisy art. 24aa ust. 1, art. 25 ust. 1, art. 25a oraz art. 26 ust. 1 i art. 26 ust. 2f ustawy Pzp?
Zmiany dotyczące formy dokumentów składanych z ofertą po nowelizacji Pzp
PytanieW jakiej formie powinny być wnoszone:a) dokumenty, o których mowa w § 9 ust. 1 rozporządzania w sprawie rodzajów dokumentów z 27 lipca 2016 r.,b) zobowiązanie podmiotu trzeciego do oddania wykonawcy niezbędnych zasobów na potrzeby realizacji zamówienia, o którym stanowi art. 22a ust. 2 ustawy Pzp?
Zmiana wynagrodzenia przy ryczałcie zaprzecza jego istocie
Pytanie W związku z realizacją zadania zmiany funkcji kotłowni olejowej na gazową wraz z wewnętrzną instalacją gazową wykonawca, po uzgodnieniach z projektantem zastosował palnik zamienny od planowanego (zmiana była zasadna, pierwotny palnik miał błędnie dobrane parametry). Wartość pierwotnego palnika w złożonym kosztorysie wykonawcy to 12.000 zł, kosztorys inwestorski przewidywał wartość palnika 13.800 zł. Umowa obejmuje wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości 25.000 zł. Jak należałoby postąpić w związku z zaistniałą różnicą cenową?
AZB 137
Zamawiający powinien wymóc umowę o pracę na wykonawcy
Pytanie W jaki sposób zamawiający ma określić w opisie przedmiotu zamówienia na usługi lub roboty budowlane wymóg zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących wskazane czynności w zakresie realizacji zamówienia na podstawie umowy o pracę? Jak ustalić, które działania wymagają podpisania umowy o pracę? Co trzeba wpisać do siwz – czy tylko rodzaj prac, czy liczbę etatów i zatrudnionych osób?
Zamawiający poprawi w ofercie omyłki niepowodujące istotnych zmian w jej treści
Pytanie: Zamawiający prowadzi przetarg nieograniczony na przebudowę pomieszczeń biurowych. W specyfikacji istotnych warunków zamówienia przewidział rozliczenie kosztorysowe. Wykonawca został wezwany do wyjaśnienia treści oferty w związku z wyceną jednej z pozycji kosztorysowych. W odpowiedzi oferent oświadczył, iż przy przenoszeniu wartości do kosztorysu ofertowego popełnił „czeski błąd”. Powinna zostać wpisana kwota 72.547,25 zł zamiast 27.547,25 zł. Ostatecznie wysokość oferty ulegnie zmianie i należałoby wpisać 252.549,85 zł brutto. Cena tej oferty przedstawiona w postępowaniu wynosi 197.199,84 i jest najkorzystniejsza. Jak w tej sytuacji powinien zachować się zamawiający? Nadmieniam, że zwiększyliśmy środki do ceny najkorzystniejszej oferty. Wynagrodzenie, które wykonawca wskazał w złożonych wyjaśnieniach, byłoby najwyższe spośród zaoferowanych w prowadzonej procedurze.
AZB 136
Łącznemu szacowaniu będą podlegać zamówienia tego samego rodzaju lub podobne
Pytanie W planie budżetowym na 2016 rok przewidziano wykonanie następujących dokumentacji projektowych: wielobranżowej dotyczącej remontu budynku oraz kilku innych na wykonanie m.in. remontu ulic, montażu instalacji solarnych i piecy c.o. w budynkach jednorodzinnych na terenie miasta oraz oświetlenia ulicznego. Czy szacując wartość zamówienia, należy zsumować poszczególne dokumentacje?
Wyrażenia „produkcja seryjna” oraz „produkcja masowa” w praktyce oznaczają to samo
Pytanie Reprezentuję instytut badawczo-naukowy i w związku z tym interesują mnie wyłączenia od stosowania ustawy Pzp dotyczące prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych i rozwojowych. Czy oprócz zmiany miejsca wyłączenia, tzn. z art. 4 ust. 8a na art. 4d, i wyrażenia z „produkcji seryjnej” na „produkcję masową” nowelizacja coś zmieniła w tym zakresie? Czy praktycznie jest jakaś różnica pomiędzy produkcją „seryjną” a „masową”? Czy aparaturę zakupioną do badań można po czasie jej amortyzacji użyć do celów innych niż badawcze, eksperymentalne, naukowe lub rozwojowe?
Wykonawcy wraz z ofertą składają tylko własne oświadczenie
Pytanie Nowelizacja ustawy Pzp zmieniła reguły udzielania zamówień m.in. w trybie przetargu nieograniczonego. Czy w przypadku postępowań do kwot unijnych zmienił się termin składania ofert? Czy czas dostarczenia dokumentów potwierdzających warunki udziału w postępowaniu w przetargu o wartości do kwot unijnych to 5 dni? Czy jeśli będę prosić wykonawcę o uzupełnienie dokumentu, to również obowiązuje jakiś termin? Jak będzie wyglądać procedura?
AZB 135
Zamówienie uzupełniające w trybie z wolnej ręki o niskiej wartości
PytanieUdzielam zamówienia uzupełniającego, które było przewidziane w ogłoszeniu na zamówienie podstawowe, na usługę sprzątania o wartości netto 35.000 zł, a więc poniżej 30.000 euro. Czy mogę skorzystać ze zwolnienia wskazanego w art. 4 pkt 8 ustawy Pzp? Jeżeli tak, to czy muszę sporządzić protokół z postępowania z wolnej ręki i zamieścić ogłoszenie o udzieleniu zamówienia tak jak w postępowaniu powyżej 30.000 euro?
Zamawiający nie poddaje ocenie wartościującej ofert podlegających odrzuceniu
PytanieCzy zamawiający poddaje ocenie odrzucone oferty? Jeżeli tak, to czy przyznaje im punkty? Czy organizator przetargu, który stosuje dyspozycję art. 92 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy Pzp, w zawiadomieniu o wyborze oferty powinien zawrzeć informację o adresach wszystkich wykonawców (także tych, których oferty zostały odrzucone)?
AZB 134
Zobacz, jak poprawnie sporządzić ofertę i zwiększ szanse uzyskania zamówienia
Pytanie: PytanieZamawiający jako kryterium pozacenowe przyjął wydłużenie okresu rękojmi. W opisie kryterium przyjęto punktację w przedziale od 24 do 60 miesięcy. Co zrobić z ofertą, w której nie wpisano tego parametru? Czy można przyjąć, że wynosi on 24 miesiące zgodnie z Kodeksem cywilnym?
Zbadanie od razu wszystkich ofert pod kątem ich odrzucenia oszczędza czas zamawiającego
Pytanie: PytanieW przetargu nieograniczonym na usługę kompleksowego sprzątania budynków 6 wykonawców złożyło swoje oferty. Badanie rażąco niskiej ceny w stosunku do średniej arytmetycznej cen ofert wykazało, iż należy wezwać do wyjaśnień 3 podmioty. Oferta jednego z nich kwalifikuje się do odrzucenia z powodu niezgodności z treścią siwz. Czy w związku z tym zamawiający powinien wezwać tego wykonawcę do złożenia wyjaśnień w sprawie rażąco niskiej ceny?
AZB 133
Zamawiający powinien zwrócić wykonawcy zabezpieczenie wykonania umowy po upływie okresu rękojmi
Pytanie: Pytanie Realizowaliśmy inwestycję współfinansowaną ze środków unijnych. Koszt zadania to ponad 25 mln zł. Termin realizacji zamówienia zawarty w umowie z wykonawcą został wyznaczony na 31 października 2011 r. Zamawiający wymagał wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Gwarancja na wykonany przedmiot zamówienia wynosi 60 miesięcy. Okres rękojmi za wady jest równy okresowi gwarancji. Wykonawca wniósł zabezpieczenie należytego wykonania umowy w formie w gwarancji ubezpieczeniowej z terminami: 12 sierpnia 2009 r.–30.11.2011r. (gwarancja należytego wykonania kontraktu) i 1 grudnia 2011 r.–15 listopada 2016 r. (gwarancja usunięcia wad i usterek). Podczas wykonywania umowy wykonawca wystąpił do zamawiającego o skrócenie terminu realizacji zamówienia. Wyraziliśmy zgodę na skrócenie terminu i zawarliśmy z wykonawcą aneks do umowy na nowy termin realizacji tj. 30 listopada 2010 r. Inwestycja została odebrana 20 grudnia 2010 r. protokołem odbioru końcowego. W trakcie użytkowania zrealizowanego obiektu ujawniły się niedoróbki. W dniu 11 marca 2016 r. wykonawca zwrócił się do zamawiającego z prośbą o zwrot oryginału gwarancji usunięcia wad i usterek, uzasadniając że jest mu on niezbędny do realizacji roszczenia o zwrot kosztów z tytułu niewykorzystanej gwarancji w towarzystwie ubezpieczeniowym. Czy należy zwrócić dokument?
Zamawiający musi kierować się zasadą racjonalnego i efektywnego wydatkowania środków publicznych
Teza Zamawiający, wszczynając postępowanie o udzielenie zamówienia, powinien nie tylko dokonać opisu przedmiotu zamówienia, w sposób umożliwiający mu uzyskanie spełnienia uzasadnionych potrzeb, ale także ocenić możliwości rynku, czy tak dokonany opis nie doprowadzi do utrudnienia w udziale w przetargu. Nie jest dopuszczalna sytuacja, iż tylko jeden wykonawca lub ściśle ograniczony krąg będzie w stanie sprostać postawionym wymaganiom. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 27 kwietnia 2016 r.; sygn. akt KIO 582/16
AZB 132
Zamawiający, poprawiając ofertę, nie może istotnie ingerować w jej treść
Pytanie W postępowaniu są dwa kryteria oceny ofert: cena oraz termin wykonania zamówienia z podziałem na podkryteria: · etap I - tu ocenie podlega wykonanie czynności 1 z 6; · etap II - tu ocenie podlega termin wykonania całego etapu. Wykonawca w formularzu ofertowym w miejscu: etap I ..... (łączna liczba dni) wskazał 1 dzień. W tabeli dla wykonania 1 czynności podał również 1 dzień. Nie uwzględnił zatem 5 dni, które zamawiający określił na wykonanie pozostałych czynności (5) w etapie I. Jak potraktować ten błąd?
Zamawiający nie ma obowiązku wskazywania w siwz informacji na temat odwróconego opodatkowania
Pytanie: Pytanie W postępowaniu bierze udział dwóch wykonawców (krajowych). Żaden z nich nie poinformował, czy wybór jego oferty będzie prowadzić do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego. Organizator przetargu również nie sprecyzował w siwz takiego wymogu. Jakie są skutki braku złożenia takiego oświadczenia?
AZB 131
Zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa co do formularza cenowego nie jest skuteczne
Pytanie: Pytanie Czy tajemnicę przedsiębiorstwa stanowi załączony do oferty cenowej formularz asortymentowo-ilościowy w przypadku przetargu na świadczenie usług pocztowych? Dodam, że jedna ze startujących w przetargu firm zastrzegła sobie tajność ww. załącznika. Czy ma do tego podstawy?
Wykonawca, który ma sprzęt w leasingu, dysponuje nim jak właściciel
Pytanie: Gmina ogłosiła przetarg na prowadzenie komunikacji miejskiej. Jednym z warunków udziału w postępowaniu było wykazanie posiadania minimum 2 pojazdów niskopodwoziowych. Wpłynęły dwie oferty. Jeden z wykonawców wykazał, że jest właścicielem jednego autobusu niskopodwoziowego i złożył dodatkowo oświadczenie, że zobowiązuje się do zakupu drugiego pojazdu w przypadku podpisania umowy. Drugi zaś z wykonawców w wykazie taboru przewidzianego do świadczenia usługi wyszczególnił autobusy niskopodwoziowe, a jako podstawę dysponowania wpisał „leasing”. Czy takie oferty należy przyjąć?
AZB 130
Zamawiający decyduje, kto wykona kluczowe części zamówienia
Teza Zamawiający ma prawo wskazać w umowie i specyfikacji istotnych warunków zamówienia, że kluczowe części zamówienia mają być świadczone przez osoby posiadające wymaganą wiedzę i doświadczenie. Wykonawca do realizacji zasadniczego przedmiotu umowy musi te osoby wyznaczyć. W przeciwnym razie jego oferta będzie podlegała odrzuceniu jako niezgodna z siwz.Wyrok Krajowej izby Odwoławczej z 12 listopada 2015 r.; sygn. akt KIO 2334/15
Wymóg zatrudniania wykonawców na umowę o pracę w nowej ustawie Pzp
System zamówień publicznych ma niebagatelne znaczenie w rozwoju polskiej gospodarki. Istotna rola, jaką zamówienia pełnią w różnych jej sferach, przejawia się przede wszystkim w kwestii racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi czy też skutecznego wydatkowania środków unijnych poprzez zapewnienie wykonawcom niedyskryminacyjnego dostępu do zamówień, dbanie o przejrzystość czy efektywność procedur. Realizacja zamówień publicznych jest jednym z ważniejszych zagadnień funkcjonowania państwa. Ale czy to znaczy, że dopuszczalna jest dalece idąca ingerencja w relacje np. pracownik - pracodawca?
Wykonawca ma tylko jedną szansę na uzupełnienie brakujących dokumentów
Pytanie: Pytanie Czy w przypadku wykluczenia z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia na skutek nieuzupełnienia dokumentu potwierdzającego przynależność do grupy kapitałowej istnieje możliwość sprostowania lub uzupełnienia oferty i przywrócenia wykonawcy do udziału w przetargu? Czy oferent może w takim przypadku żądać zwrotu wadium?
AZB 129
Żywność do stołówki można zamówić wyłącznie na podstawie ceny
Pytanie: Pytanie Prowadzimy postępowanie przetargowe na dostawę artykułów żywnościowych do stołówki internatu. Czy można w tym przypadku wybrać wykonawcę jedynie na podstawie kryterium ceny? Jakiej treści załącznik do protokołu postępowania sporządzić w myśl wymagań określonychw w art. 91 ust. 2a ustawy Pzp, aby uniknąć zarzutów ze strony organów kontrolujących?
Zasady liczenia terminu na złożenie wniosku o wyjaśnienie specyfikacji
Pytanie: Pytanie Dnia 1 grudnia 2015 r. ogłosiliśmy przetarg w Biuletynie Zamówień Publicznych. Termin składania ofert przypadał na 9 grudnia 2015 r. Wyjaśnień treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: siwz) należy udzielić niezwłocznie, pod warunkiem że wniosek o wyjaśnienie od wykonawcy wpłynął do zamawiającego nie później niż do końca dnia, w którym upływa połowa wyznaczonego terminu składania ofert. Dzień 6 grudnia 2015 r. przypadał w niedzielę. Kiedy minęła połowa wyznaczonego terminu składania ofert?
Zamawiający unieważni postępowanie, jeśli przekroczono kwotę, jaką dysponuje na sfinansowanie zamówienia
Teza Kwotę przeznaczoną na sfinansowanie zamówienia zamawiający podaje przed otwarciem ofert zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy Pzp. To właśnie ta wartość stanowi punkt odniesienia dla ustalenia, czy postępowanie o udzielenie zamówienia może zostać unieważnione. W tym kontekście przykładowo wskazanie w siwz, że liczba 180 000 godzin świadczenia usług ma na celu porównanie ofert, a zamawiający liczbę tę może zmniejszyć, nie dają wykonawcy podstaw do samodzielnego określania rozmiaru świadczenia i zmiany ceny złożonej oferty. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 12 listopada 2015 r.; sygn. akt KIO 2347/15
AZB 128
Zmiana wysokości wynagrodzenia nie może nastąpić jedynie na podstawie oświadczenia złożonego przez wykonawcę
Teza Ustawodawca, nakładając na zamawiającego obowiązek opisania zasad wprowadzenia zmian wynagrodzenia wykonawcy, pozostawił zamawiającemu swobodę określenia mechanizmu. Dlatego też ten oczekiwany automatyzm musi być obwarowany pewnymi zasadami. Ważne jest to, aby zmiana wynagrodzenia faktycznie nastąpiła, nawet jeśli jest obwarowana pewnymi obowiązkami leżącymi po stronie wykonawcy. Wykonawca musi bowiem wykazać, że zmiana ta będzie miała wpływ na koszt wykonania zamówienia.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 23 listopada 2015 r.; sygn. akt KIO 2398/15
Zamawiający nie może zastrzec, iż w ofertach nie można określić ceny niższej niż wskazana w siwz
Pytanie: Otrzymaliśmy dotacje na zakup sprzętu komputerowego (32 szt.). W umowie z jednostką nadrzędną jest napisane, że ma to być zadanie inwestycyjne, a więc dostawa środka trwałego powyżej 3.500 złotych. Czy wobec tego w siwz może być taki zapis:„ Ze względu na sposób finansowania zamówienia, cena jednostkowa netto oferowanego sprzętu komputerowego winna być wyższa od kwoty 3500,00 złotych . Zaoferowanie sprzętu o cenie jednostkowej niższej lub równej, skutkować będzie odrzuceniem oferty jako niezgodnej z treścią niniejszej SIWZ”.Zakres rzeczowy obejmuje także dostawę 4 sztuk laptopów z systemem operacyjnym. Wartość szacunkowa wynosi 16.000 złotych. Czy w druku oferty można zawrzeć taki zapis: „Uwaga !!! Zamówienie obejmuje również dostawę sprzętu komputerowego obciążonego tzw. "odwróconym podatkiem VAT" tj. laptopów (poz.....), jednakże Zamawiający nie przewiduje aby wartość tych towarów przekroczyła kwotę 20 000 zł netto (wskazaną w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług DZ. U. 2004 Nr 54 poz. 535 ze zm.). W przypadku gdy według wyceny Wykonawcy wartość wskazanych towarów (tj. laptopów poz......) przekroczy netto 20 000 zł, Wykonawca zobowiązany jest ująć osobno cenę za te pozycje poprzez odpowiednią modyfikację formularza ofertowego”. Czy w projekcie umowy w § mówiącym o wystawieniu faktury przez wykonawcę można zastosować taki zapis:„(…)2. Zamawiający wymaga aby na wystawionej za sprzęt komputerowy fakturze, Wykonawca wyodrębnił zarówno ceny jednostkowe netto jak i ceny jednostkowe brutto. 3. Zamawiający wymaga od Wykonawcy zamieszczenia ( jeżeli dotyczy) na fakturze przy pozycji objętej „odwróconym podatkiem VAT„( ustawa z dnia 9 kwietnia 2015r., wg załącznika 11 ) zamieszczenia informacji „odwrotne obciążenie”.”
Wykonawcę, który złoży oferty na więcej części zamówienia czekają negatywne konsekwencje
Teza Wybór części zamówienia, w których złożono oferty, po otwarciu ofert, prowadziłby do naruszenia podstawowej zasady udzielania zamówień publicznych, a mianowicie zasady równego traktowania wykonawców. A zatem jeśli wykonawca złoży oferty na więcej części, niż określone w siwz, musi się liczyć z tym, że jego oferta zostanie odrzucona.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 16 listopada 2015 r.; sygn. akt KIO 2363/15
AZB 127
Zamawiający powinien wskazać sposób wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu
Pytanie: Przygotowuję przetarg na kompleksowe utrzymanie czystości w budynkach i na terenach zewnętrznych z podziałem na kilka zadań. Opisując warunek dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym wskazano: Zadanie I - 5 odkurzaczów, Zadanie II - 5 odkurzaczów. Czy wykonawca składając ofertę na dwa zadania może wykazać, że dysponuje pięcioma odkurzaczami, czy też musi wykazać się dysponowaniem 10 odkurzaczami? Czy na każde zadanie muszą być wykazane inne osoby czy też mogą być te same osoby na dwa zadania?
Wykonawca nie może żądać dodatkowego wynagrodzenia, jeśli termin przesunięto zgodnie z postanowieniami kontraktu
Teza Istotą umowy o zastępstwo inwestycyjne jest nadzór nad inwestycją do końca jej realizacji oraz czynności polegające na rozliczeniu tej inwestycji. Zatem przesunięcie terminu wykonania robót wiąże się z wydłużeniem czasu trwania kontraktu na zastępstwo inwestycyjne. Wykonawca nie powinien wówczas żądać zlecenia mu zamówień dodatkowych, szczególnie gdy kontrakt przewidywał możliwość przesunięcia terminu jego zakończenia oraz warunki, na jakich się to ewentualnie dokona. Wyrok Sądu Okręgowego w Lublinie z 26 listopada 2014 r.; sygn. akt II Ca 487/14