Zobacz, kiedy żądać JEDZ i innych dokumentów od wykonawców

Pytanie Jak opisać w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wykaz oświadczeń i dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw do wykluczenia, w przypadku gdy zamawiający nie przewiduje zastosowania art. 24aa ust. 1 nowelizowanej ustawy Pzp (tj. tzw. procedury odwróconej)? Czy tworząc dokumentację przetargową, trzeba wyszczególnić w niej oprócz jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia także oświadczenia i wszystkie pozostałe dokumenty w zależności od postawionych warunków oraz wymagać ich już na etapie składania ofert (podobnie jak teraz)? Czy wykonawca powinien je wszystkie złożyć z ofertą? Jak interpretować nowe przepisy art. 24aa ust. 1, art. 25 ust. 1, art. 25a oraz art. 26 ust. 1 i art. 26 ust. 2f ustawy Pzp?

Zmiany dotyczące formy dokumentów składanych z ofertą po nowelizacji Pzp

PytanieW jakiej formie powinny być wnoszone:a) dokumenty, o których mowa w § 9 ust. 1 rozporządzania w sprawie rodzajów dokumentów z 27 lipca 2016 r.,b) zobowiązanie podmiotu trzeciego do oddania wykonawcy niezbędnych zasobów na potrzeby realizacji zamówienia, o którym stanowi art. 22a ust. 2 ustawy Pzp?

Zmiana wynagrodzenia przy ryczałcie zaprzecza jego istocie

Pytanie W związku z realizacją zadania zmiany funkcji kotłowni olejowej na gazową wraz z wewnętrzną instalacją gazową wykonawca, po uzgodnieniach z projektantem zastosował palnik zamienny od planowanego (zmiana była zasadna, pierwotny palnik miał błędnie dobrane parametry). Wartość pierwotnego palnika w złożonym kosztorysie wykonawcy to 12.000 zł, kosztorys inwestorski przewidywał wartość palnika 13.800 zł. Umowa obejmuje wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości 25.000 zł. Jak należałoby postąpić w związku z zaistniałą różnicą cenową?

Zamówienia uzupełniające – kiedy wolno je zlecić aneksem do umowy

Pytanie Potrzebuję udzielić tzw. zamówienia uzupełniającego do umowy zawartej przed nowelizacją ustawy Pzp. Wszystkie przesłanki zastosowania tego zamówienia są spełnione. Jaką procedurę do ich zlecenia mam zastosować?

Zamawiający musi kierować się zasadą racjonalnego i efektywnego wydatkowania środków publicznych

Zamawiający, wszczynając postępowanie o udzielenie zamówienia, powinien nie tylko dokonać opisu przedmiotu zamówienia, w sposób umożliwiający mu uzyskanie spełnienia uzasadnionych potrzeb, ale także ocenić możliwości rynku, czy tak dokonany opis nie doprowadzi do utrudnienia w udziale w przetargu. Nie jest dopuszczalna sytuacja, iż tylko jeden wykonawca lub ściśle ograniczony krąg będzie w stanie sprostać postawionym wymaganiomWyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 27 kwietnia 2016 r.; sygn. akt KIO 582/16

Tajemnica przedsiębiorstwa - jakie informacje jej nie stanowią

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych nie dotyka kwestii tajemnicy przedsiębiorstwa. W dalszym ciągu wykonawca ma obowiązek wykazać zasadność zastrzeżenia, a zamawiający dokonać oceny, czy informacje podlegają ochronie. Objęcie tajemnicą danych musi jednak wynikać z racjonalnych względów. Dowiedz się, jakie informacje nie będą uznane za skutecznie zastrzeżone.  Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 21 czerwca 2016 r., sygn. akt KIO 1013/16

Podział zamówienia na części – jak je prawidłowo uzasadnić

Pytanie Jak uzasadnić w protokole brak podziału zamówienia na części? Mamy do przebudowy drogę gminną. Znowelizowana ustawa Pzp nie nakłada na nas obowiązku podziału zamówienia, ale w protokole trzeba uzasadnić decyzję o braku podziału. Roboty dotyczą kilku ulic, które się łączą.

Nowe przepisy odnośnie uzupełniania dokumentów – sprawdź co się zmieniło

Pytanie Czy w związku z faktem, że zamawiający może wezwać na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp do uzupełnienia „innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzania postępowania”, możliwe jest uzupełnienie takich załączników jak: dokument potwierdzający wniesienie wadium (np. gwarancja bankowa), formularz ofertowy, formularz cenowy, kosztorys, dokumenty niezbędne do przyznania punktów w kryteriach oceny ofert? Proszę również o wskazanie różnicy pomiędzy wyjaśnieniami treści dokumentu z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, a tymi z art. 26 ust. 4 ustawy Pzp?

Nowe przepisy o licytacji elektronicznej – sprawdź, co się zmieniło

Pytanie Czy w ustawie Prawo zamówień publicznych w brzmieniu po ostatniej nowelizacji  modyfikacji uległy zasady udzielania zamówień publicznych w trybie licytacji elektronicznej? Chodzi mi głównie o to, czy na etapie składania wniosków mogę żądać zarówno oświadczenia własnego wykonawcy, jak i dokumentów na potwierdzenie warunków udziału w postępowaniu? Uważam, że jest to konieczne, bo już w momencie składania wniosków muszę wiedzieć, czy wykonawca spełnia warunki, żeby zaprosić go do licytacji. Proszę o  wskazanie artykułów, na które trzeba zwrócić uwagę, uaktualniając dotychczasową umowę z wykonawcą zawieraną w tym trybie.

Niejasności siwz nie mogą przesądzać o wykluczeniu wykonawcy z postępowania

Jakiekolwiek wątpliwości w interpretacji warunków i wymagań zamawiającego postawionych w siwz nie mogą być odczytywane na niekorzyść wykonawcy. A zatem wykluczenie wykonawcy z postępowania za niespełnienie warunków udziału może nastąpić wyłącznie na podstawie jasno brzmiącego postanowienia ogłoszenia i siwz.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 3 lutego 2016 r.; sygn. akt KIO 68/16