Zatrzymanie wadium wykonawcy – jak uniknąć niepotrzebnych spraw sądowych

 Pytanie Wykonawca nie dołączył do oferty zaświadczenia z ZUS. Następnie w wyniku wezwania z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp złożył dokument, ale nieaktualny. Nie wyraził przy tym zgody na przedłużenie terminu związania ofertą. Na jakiej podstawie prawnej wykluczyć go z postępowania? Co w takiej sytuacji z jego wadium?  Odpowiedź Brzmienie art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp jest kategoryczne: „z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, którzy nie zgodzili się na przedłużenie okresu związania ofertą”. Identycznie jest w przypadku art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp: „z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, którzy nie wykazali spełniania warunków udziału w postępowaniu”.

Zasady prowadzenia postępowania. Jak rozliczyć dotację? Pytanie

Chcemy udzielić dwóch zamówień publicznych na roboty budowlane. Dotyczą one tego samego obiektu i obejmują ten sam rodzaj prac, ale mają dwie odrębne dokumentacje budowlane i są finansowane z różnych dotacji. Ze względów technologicznych wskazane jest, aby obydwa zamówienia realizował w tym samym czasie ten sam wykonawca. Niestety przez wzgląd na rozliczenie dofinansowania (nie możemy dwoma dotacjami objąć jednego zadania) potrzebujemy dwóch odrębnych ofert, umów i protokołów z postępowania. Czy możemy objąć te dwa zamówienia jednym ogłoszeniem o zamówieniu i jedną siwz?Odpowiedź W tej sytuacji można skorzystać z dwóch rozwiązań: Po pierwsze istnieje możliwość odpowiedniego sformułowania zapisów wzoru oferty, aby uzyskać osobne oferty na poszczególne roboty. Po drugie można rozważyć podział zamówienia na części. Z punktu widzenia ustawy Pzp mamy w tym przypadku do czynienia z jednym zamówieniem na robotę budowlaną w danym obiekcie. Należy je oszacować w odniesieniu do całości wymaganych prac i zastosować do niego odpowiednie procedury zgodne z progami, w jakich  oszacowano jego wartość.

Zamówienia uzupełniające – jak je zlecić

Pytanie Pod koniec 2015 roku ogłosiłam przetarg nieograniczony na świadczenie usług opiekuńczych dla osób wymagających pomocy. Przewidziałam wówczas udzielenie zamówień uzupełniających w wysokości do 50% wartości zamówienia podstawowego, o których była mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp przed nowelizacją. Umowa została zawarta na okres od 1 stycznia 2016 r. do 30 listopada 2016 r., gdyż tylko na ten czas mieliśmy środki na zabezpieczenie usług. Jak aktualnie postąpić, skoro zmienił się przepis dotyczący zamówień uzupełniających? Czy mogę powołać się na nowy, czy może zawrzeć aneks do umowy na mocy art. 19 ust. 3 pkt 2 lit. b nowelizacji? Odpowiedź Zamawiający, który chce udzielić zamówień uzupełniających do umów zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy z 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (tj. ustawy nowelizującej), powinien zastosować jej przepis przejściowy. Zgodnie z jego regulacją wolno dokonać zmiany (aneksowania) umowy zawartej w wyniku przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia podstawowego. Nie należy powoływać się na zmieniony art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp.

Wykluczanie firmy, która przygotowywała postępowanie – sprawdź kiedy jest możliwe

Pytanie Z uwagi na specyfikę przedmiotu zamówienia zamawiający szacuje jego wartość na podstawie ofert innych wykonawców bądź przeprowadza dialog techniczny. Kiedy w takich sytuacjach zaistnieją przesłanki do wykluczenia wykonawców na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp? W jaki sposób oferent może udowodnić, że jego udział w przygotowaniu postępowania nie zakłóci konkurencji? Czy zamawiający wzywa go wówczas do złożenia wyjaśnień? Jeżeli tak, to na podstawie jakiego artykułu?OdpowiedźNegatywne konsekwencje wobec wykonawcy w postaci wykluczenia wiążą się – na mocy art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp – z sytuacją, gdy czynny udział w przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówienia brał wykonawca lub jego pracownik, a także osoba wykonująca pracę na podstawie umowy zlecenia, o dzieło, agencyjnej lub innej umowy o świadczenie usług. Do wykluczenia nie dojdzie, jeśli spowodowane tym zakłócenie konkurencji może być wyeliminowane w inny sposób.

Warunek związany z sytuacją finansową i ekonomiczną – jak go formułować i potwierdzać po nowelizacji

Zmiana ustawy Pzp z czerwca 2016 roku wprowadziła nowe regulacje dotyczące wymogów odnoszących się do warunku finansowo-ekonomicznego. Przede wszystkim zamawiający jest ograniczony w możliwości formułowania określonego poziomu wymogów względem wykonawców. Przeczytaj o najważniejszych regulacjach prawnych dotyczących tego warunku. 

Stanowisko UZP w sprawie umów o pracę

Urząd Zamówień Publicznych wydał długo oczekiwane stanowisko w sprawie stosowania wymogu zatrudnienia na umowę o pracę osób przy realizacji zamówienia publicznego. Odnosi się ono do omawianej w poprzednim wydaniu „Zamówień Publicznych w orzecznictwie” opinii Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Zapoznaj się z poniższym omówieniem i dowiedz się, jakie jest zdanie prezesa Urzędu.

Spór o treść wezwania do wyjaśnienia ceny

 Zamawiający, który oczekuje przedstawienia szczegółowej kalkulacji kosztów, powinien wyraźnie wyartykułować swoją wolę, kierując wezwanie do wykonawcy. Ta argumentacja nie przekonała składu orzekającego. Wyjaśnienie wysokości rażąco niskiej ceny powinno być opatrzone dowodami. Może być wielokrotne, pod warunkiem że doprecyzowanie odbywa się w granicach pierwotnego pytania. Sprawdź, co jeszcze wynika ze stanowiska Izby. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 6 września 2016 r., sygn. akt KIO 1598/16