Zasady łączenia wartości zamówień – upewnij się, czy właściwie szacujesz zakupy
Pytanie: W bieżącym roku udzieliliśmy zamówienia na obsługę bankową urzędu miejskiego. Umowa obejmuje m.in. usługę udzielania krótkoterminowych kredytów w rachunku bankowym. Wartość zamówienia przekroczyła 30.000 euro i bank był wybierany w trybie przetargu nieograniczonego. Obecnie musimy ogłosić zamówienie na udzielenie kredytu dotyczącego zapłaty za prowadzoną inwestycję. Wartość zamówienia jest szacowana na 30.000 zł. Czy obydwie usługi należy traktować jako zamówienie tego samego rodzaju i połączyć ich wartości? Od tej informacji zależy, czy powinniśmy zamówić kredyt w drodze przetargu czy wewnętrznej procedury podprogowej.Odpowiedź:Zamówienia usługi obsługi bankowej, zawierającej m.in. udzielenie kredytu krótkoterminowego w rachunku bankowym oraz usługi udzielenia kredytu dotyczącego finansowania inwestycji są zamówieniami tego samego rodzaju. Jednak pomimo tej okoliczności zamawiający może udzielić drugiego zamówienia na podstawie art. 4 pkt 8 ustawy Pzp tj. bez stosowania jej przepisów.
Zamówienia dodatkowe – nowe zasady udzielania, które musisz znać
Pytanie: Proszę o interpretację znowelizowanego art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy Pzp w kontekście nowych wzorów ogłoszenia o zamówieniu i protokołu postępowania. Po pierwsze: w pkt 6 dotyczącym usług i robót budowlanych jest wyraźnie wskazany wymóg, iż zamawiający musi przewidzieć w ogłoszeniu dla zamówienia podstawowego udzielenie zamówienia polegającego na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych, natomiast w pkt 7, dla dostaw, takiego zastrzeżenia już nie ma. Dlaczego więc w ogłoszeniu o zamówieniu w sekcji II.7, w zdaniu pierwszym, został wskazany punkt 7? Czy jest to po prostu pomyłka, bo w kolejnym zdaniu takiego przywołania już nie ma? Po drugie: w pkt 6, dotyczącym usług i robót budowlanych, jest również wskazany wymóg uwzględnienia w wartości zamówienia podstawowego całkowitej wartości przewidywanego zamówienia podobnego, pkt 7 dla dostaw takiego zastrzeżenia już nie ma. Dlaczego zatem w poz. 4 protokołu z postępowania w wartości przewidywanych zamówień został przywołany punkt 7? „Niekonsekwencja” pojawia się jeszcze w przepisie art. 32 ust. 2 ustawy Pzp dotyczącym szacowania wartości zamówienia w przypadku przewidywania zamówień odpowiednio podobnych dla usług i robót budowlanych i dodatkowych dla dostaw. Stanowi on, że przy ustalaniu wartości zamówienia trzeba uwzględnić wartość obydwu tych zamówień. W art. 36 ust. 2 pkt 3 i w art. 41 pkt 15 jest napisane, że odpowiednio w siwz i w ogłoszeniu o zamówieniu należy podać informację o obydwu przewidywanych zamówieniach, określonych w art. 76 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy Pzp.Czy w związku z powyższym należy wysnuć wniosek, że informację o przewidywanym zamówieniu na dodatkowe dostawy należy jednak wskazać w ogłoszeniu (choć nie trzeba określać zakresu i warunków udzielenia) a jego wartość uwzględnić w wartości zamówienia podstawowego? Czy musi to być też wartość całkowita (tak jak dla robót budowlanych i usług) choć w art. 32 ust. 2 takiego zastrzeżenia nie ma? A może jednak w przypadku dostaw, o ile oczywiście będą spełnione przesłanki merytoryczne wskazane w art. 67 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp i będą wynikały z obiektywnych i faktycznych potrzeb zamawiającego, można udzielać takich zamówień bez ograniczeń co do ich wartości?Odpowiedź:W przypadku zamiaru udzielenia zamówienia na dostawy w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp zamawiający jest zobowiązany: uwzględnić wartość tych zamówień, ustalając wartość zamówienia, zamieścić informację o takim zamówieniu w ogłoszeniu o zamówieniu podstawowym (bez określania przedmiotu, wielkości lub zakresu oraz warunków, na jakich zostaną udzielone zamówienia), zamieścić informację o zamiarze udzielenia takiego zamówienia w siwz dla zamówienia podstawowego.
Uważaj na pułapki w zakresie publikacji ogłoszeń powyżej progów
PytanieCzy w ramach obowiązku przekazywania do publikacji ogłoszeń unijnych znowelizowane przepisy wprowadziły zmiany. Na co powinno się zwracać uwagę, aby nie narazić się na zarzuty organów kontrolnych?OdpowiedźArtykuł 11 ustawy Pzp uległ przeformułowaniu w związku z implementacją regulacji dyrektyw do polskiego porządku prawnego. Przepis ten stanowi wdrożenie art. 51 i 52 dyrektywy 2014/24/UE. Zamawiający ma obowiązek przygotowywać ogłoszenia zgodnie z wzorami standardowych formularzy, określonymi w akcie wykonawczym Komisji Europejskiej. Ogłoszenia te przekazywane są do publikacji Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej za pomocą środków elektronicznych, zgodnie z ustalonym formatem na stronie http://simap.europa.eu.
Sprawdź, kiedy wolno skorzystać z ułatwień udzielania zamówienia w częściach
Pytanie: Dostaliśmy dodatkowe pieniądze z dotacji od organu założycielskiego na doposażenie szpitala (ok. 2 mln zł). Pieniądze są przeznaczone na zakup sprzętu medycznego, narzędzi medycznych i karetki. Czy możemy podzielić zamówienie na części i skorzystać z art. 6a ustawy Pzp?Odpowiedź:Jeżeli spełnione są wszystkie warunki opisane w art. 6a ustawy Pzp, wówczas do udzielenia zamówienia wolno skorzystać z opisanych w nim ułatwień.
Regulamin postępowania przy rozpoznawaniu odwołań – sprawdź co się zmieni
Nowelizacja Pzp i unijne rozporządzenia wymusiły dostosowanie treści rozporządzenia do nowej siatki pojęciowej oraz zasad, w szczególności uwzględniających komunikację elektroniczną. Uczestnicy rynku zamówień powinni zapoznać się z nowymi rozwiązaniami zawartymi w projekcie rozporządzenia.
Podział zamówienia na części – oferty częściowe lub postępowania częściowe
Podział zamówienia na części może być korzystnym dla zamawiającego rozwiązaniem, gdyż umożliwia udział w postępowaniu większej liczbie wykonawców, którzy być może nie mieliby szansy złożyć oferty, gdyby zamówienie nie zostało podzielone na części.
Oferty nie mogą być punktowane z uwagi na udział podwykonawców w realizacji zamówienia
Pytanie: Czy w zamówieniu na wykonanie robót budowlanych można wprowadzić kryterium pozacenowe dotyczące samodzielności wykonania przedmiotu zamówienia: samodzielne wykonanie zamówienia – 5 pkt, wykonanie z udziałem podwykonawcy – 0 pkt? Odpowiedź:Wykonanie zamówienia przy udziale podwykonawców nie może stanowić kryterium oceny ofert.
Odwołanie od wyboru najlepszej oferty – kiedy wykonawca może skorzystać z tej możliwości
Kwestionowanie poprawności oferty konkurenta wykracza poza enumeratywnie wymienione w art. 180 ust. 2 Pzp przesłanki. Odwołanie powinno ograniczać się do zarzutów dotyczących przyznanej punktacji czy uwzględnienia wszystkich kryteriów oceny ofert itp.Wyroki KIO sygn. akt: 1599/16, 1674/16 i 1696/16
Ocena próbek przedmiotu zamówienia musi odbywać się na podstawie wcześniej określonych wymogów
Pytanie: Organizuję przetarg na odzież roboczą i ochronną dla grupy zakupowej. Jeden z zamawiających życzy sobie dołączenia do oferty wzorów wyrobów i w przypadku butów jednego buta z pary. Czy w związku z powyższym wykonawca ma mi przywieźć na wezwanie wszystkie te buty i odzież według wzorów? A co jak się nie spodobają temu zamawiającemu? Chyba nie mogę tak porostu wykluczyć wykonawcy z postępowania. Dajmy na to w opisie przedmiotu zamówienia mam buty gumowo-filcowe w części gumowej buta wykonane w 100% z gumy. Jeśli wykonawca przedstawi taki but a zamawiającemu się nie spodoba, to nie mam chyba prawa na tej podstawie wykluczyć tego podmiotu i zażądać innego buta? Wybór wykonawcy odbywa się na podstawie kryteriów – cena 60%, serwis 20% i termin wykonania zamówienia 20%. Dostarczone przez wykonawcę wzory i ich weryfikacja nie mają wpływu na odrzucenie oferty, chyba że nie spełniają wymogów zawartych w opisie przedmiotu zamówienia. Czy mam rację?Odpowiedź:Na potwierdzenie, że oferowane dostawy odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego, wolno mu żądać m.in. próbek. Biorąc pod uwagę kryteria ustalone w niniejszym postępowaniu (zamawiający nie ocenia jakości wyrobów), wzory wyrobów lub butów mogą być właśnie takimi próbkami.