Zmiana wysokości wynagrodzenia nie może nastąpić jedynie na podstawie oświadczenia złożonego przez wykonawcę

Teza Ustawodawca, nakładając na zamawiającego obowiązek opisania zasad wprowadzenia zmian wynagrodzenia wykonawcy, pozostawił zamawiającemu swobodę określenia mechanizmu. Dlatego też ten oczekiwany automatyzm musi być obwarowany pewnymi zasadami. Ważne jest to, aby zmiana wynagrodzenia faktycznie nastąpiła, nawet jeśli jest obwarowana pewnymi obowiązkami leżącymi po stronie wykonawcy. Wykonawca musi bowiem wykazać, że zmiana ta będzie miała wpływ na koszt wykonania zamówienia.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 23 listopada 2015 r.; sygn. akt KIO 2398/15

Zamawiający nie może zastrzec, iż w ofertach nie można określić ceny niższej niż wskazana w siwz

Pytanie: Otrzymaliśmy dotacje na zakup sprzętu komputerowego (32 szt.). W umowie z jednostką nadrzędną jest napisane, że ma to być zadanie inwestycyjne, a więc dostawa środka trwałego powyżej 3.500 złotych. Czy wobec tego w siwz może być taki zapis:„ Ze względu na sposób finansowania zamówienia, cena jednostkowa netto oferowanego sprzętu komputerowego winna być wyższa od kwoty 3500,00 złotych . Zaoferowanie sprzętu o cenie jednostkowej niższej lub równej, skutkować będzie odrzuceniem oferty jako niezgodnej z treścią niniejszej SIWZ”.Zakres rzeczowy obejmuje także dostawę 4 sztuk laptopów z systemem operacyjnym. Wartość szacunkowa wynosi 16.000 złotych. Czy w druku oferty można zawrzeć taki zapis: „Uwaga !!! Zamówienie obejmuje również dostawę sprzętu komputerowego obciążonego tzw. "odwróconym podatkiem VAT" tj. laptopów (poz.....), jednakże Zamawiający nie przewiduje aby wartość tych towarów przekroczyła kwotę 20 000 zł netto (wskazaną w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług DZ. U. 2004 Nr 54 poz. 535 ze zm.). W przypadku gdy według wyceny Wykonawcy wartość wskazanych towarów (tj. laptopów poz......) przekroczy netto 20 000 zł, Wykonawca zobowiązany jest ująć osobno cenę za te pozycje poprzez odpowiednią modyfikację formularza ofertowego”. Czy w projekcie umowy w § mówiącym o wystawieniu faktury przez wykonawcę można zastosować taki zapis:„(…)2. Zamawiający wymaga aby na wystawionej za sprzęt komputerowy fakturze, Wykonawca wyodrębnił zarówno ceny jednostkowe netto jak i ceny jednostkowe brutto. 3. Zamawiający wymaga od Wykonawcy zamieszczenia ( jeżeli dotyczy) na fakturze przy pozycji objętej „odwróconym podatkiem VAT„( ustawa z dnia 9 kwietnia 2015r., wg załącznika 11 ) zamieszczenia informacji „odwrotne obciążenie”.”

Wykonawcę, który złoży oferty na więcej części zamówienia czekają negatywne konsekwencje

Teza Wybór części zamówienia, w których złożono oferty, po otwarciu ofert, prowadziłby do naruszenia podstawowej zasady udzielania zamówień publicznych, a mianowicie zasady równego traktowania wykonawców. A zatem jeśli wykonawca złoży oferty na więcej części, niż określone w siwz, musi się liczyć z tym, że jego oferta zostanie odrzucona.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 16 listopada 2015 r.; sygn. akt KIO 2363/15

Warto, aby o zastosowanych w postępowaniu kryteriach oceny ofert decydowali specjaliści z danej dziedziny

Pytanie: Pytanie Przygotowujemy przetarg nieograniczony na sukcesywne dostawy wyrobów medycznych jednorazowego użytku. Jakie pozacenowe kryterium zastosować, aby nie narazić się na zarzut nieprawidłowości w zakresie dyscypliny finansów publicznych? Czy skorzystać z kryterium terminu dostawy, terminu płatności, a może jeszcze innego?

UZP przygotowało wzór zawiadomienia o wszczęciu postępowania w trybie z wolnej ręki

Prawo zamówień publicznych nakazuje zamawiającym stosującym niekonkurencyjne tryby udzielania zamówień informować o tym fakcie Urzędu Zamówień Publicznych. Obowiązek dotyczy procedur: negocjacji bez ogłoszenia i trybu z wolnej ręki, jeśli wartość udzielanego zamówienie przekracza progi unijne.

Ustawa Pzp nie nakazuje przechowywania kopert po ofertach, jednak mogą one być pomocne do celów dowodowych

Pytanie: Czy zamawiający jest zobowiązany przechowywać koperty, w których składane są oferty?

Trzeba uważać na nielicencjonowane oprogramowanie

Prezes Związku Pracodawców Technologii Cyfrowych Lewiatan wystosował do Urzędu Zamówień Publicznych pisemne ostrzeżenia związane z proponowaniem przez wykonawców nielegalnego oprogramowania w przypadku zamówień na dostawy komputerów. Jak wynika z pisma, przeprowadzone badania potwierdzają ścisły związek między podrobionym i złośliwym oprogramowaniem. Wprowadzanie złośliwego kodu do nielicencjonowanego oprogramowania jest popularną metodą wykorzystywaną przez cyberprzestępców. Tego rodzaju działania naruszają także prawa autorskie producentów oprogramowania. Bywa, że nabywanie takiego oprogramowania wiąże się z zarzutem niewłaściwego wydatkowania środków publicznych, w tym funduszy unijnych. Nieraz – w przypadku wykrycia tego rodzaju praktyk – wiąże się również z koniecznością wydania urządzeń odpowiednim organom ścigania oraz zakazem korzystania z nich co najmniej przez okres toczących się postępowań.

Termin na zadawanie pytań do specyfikacji liczymy zgodnie z przepisami prawa cywilnego

Pytanie: Pytanie Połowa terminu składania pytań do siwz mija w niedzielę. Jeden z wykonawców zadał pytanie w niedzielę o godz. 23.58, powołując się na przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Czy uznać, że pytanie wpłynęło w terminie, i udzielić odpowiedzi? Jakie postępowanie w tym przypadku będzie prawidłowe?

Prawo opcji może przekraczać wartość podstawowego zamówienia

Pytanie: Pytanie Przymierzam się do zakupu sprzętu kwaterunkowego z prawem opcji. Obecnie dysponuję kwotą 1.200.000 zł. W niedługiej perspektywie czasowej mamy jeszcze otrzymać ok. 2.000.000 zł. Czy mogę zaznaczyć w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: siwz), że aktualnie na pewno zakupię sprzęt za 1.200.000 zł i być może w przyszłości za kolejne 2.000.000 zł? Czy w przypadku prawa opcji – tak jak przy zamówieniach uzupełniających – należy trzymać się 50% wartości zamówienia?