Zobacz, jak poprawnie sporządzić ofertę i zwiększ szanse uzyskania zamówienia
Pytanie: PytanieZamawiający jako kryterium pozacenowe przyjął wydłużenie okresu rękojmi. W opisie kryterium przyjęto punktację w przedziale od 24 do 60 miesięcy. Co zrobić z ofertą, w której nie wpisano tego parametru? Czy można przyjąć, że wynosi on 24 miesiące zgodnie z Kodeksem cywilnym?
Zbadanie od razu wszystkich ofert pod kątem ich odrzucenia oszczędza czas zamawiającego
Pytanie: PytanieW przetargu nieograniczonym na usługę kompleksowego sprzątania budynków 6 wykonawców złożyło swoje oferty. Badanie rażąco niskiej ceny w stosunku do średniej arytmetycznej cen ofert wykazało, iż należy wezwać do wyjaśnień 3 podmioty. Oferta jednego z nich kwalifikuje się do odrzucenia z powodu niezgodności z treścią siwz. Czy w związku z tym zamawiający powinien wezwać tego wykonawcę do złożenia wyjaśnień w sprawie rażąco niskiej ceny?
Zasady zwrotu zabezpieczenia wykonania umowy, które chronią zamawiającego
Pytanie Gmina podpisała umowę z wykonawcą na realizację montażu instalacji solarnych z okresem gwarancji i rękojmi na okres: a) na wykonane roboty montażowe – 5 lat,b) na urządzenia – kolektory słoneczne – 10 lat, c) grupy pompowe solarne – 5 lat. Wykonawca wniósł zabezpieczenie należytego wykonania umowy w formie pieniężnej. 70% zabezpieczenia zostało zwrócone w ciągu 30 dni od podpisania protokołu odbioru końcowego. Inwestycję zakończono w ubiegłym roku. Obecnie wykonawca wnosi o zmianę formy zabezpieczenia z gotówki na gwarancję ubezpieczeniową dla części zadania objętego gwarancją i rękojmią na okres 5 lat. Kosztorys ofertowy obejmował koszt całości zestawu solarnego bez rozbicia na poszczególne składniki cenotwórcze. Czy w takiej sytuacji można dokonać wnioskowanej przez wykonawcę zmiany formy zabezpieczenia? Zdaniem zamawiającego wniesione zabezpieczenie w całości powinno obowiązywać do najdłuższego okresu gwarancji i rękojmi, tj. 10 lat.
Zasady rozliczeń barterowych, które uchronią przed zarzutami podczas kontroli
Pytanie: PytanieCzy w zakresie zamówień publicznych istnieje możliwość ogłoszenia postępowania, w którym zamawiający kupuje usługę wycinki drzew, przy czym wykonawca zobligowany byłby do obniżenia kosztu usługi o wartość drewna pozyskanego z wycinki, którego własność przeszłaby na niego? Co w sytuacji, kiedy wartość pozyskanego drewna okazałaby się większa od wartości usługi? Czy wówczas umowa miałaby charakter zamówienia publicznego, będąc w zasadzie umową sprzedaży?
Właściwa ocena przesłanek wykluczenia pozwoli uniknąć przedłużania przetargu za sprawą odwołania
Pytanie: PytanieZamawiający zamierza ogłosić przetarg na roboty budowlane. Czy wykonawca, który jest autorem dokumentacji projektowej, na podstawie której będzie ogłoszone postępowanie, może złożyć ofertę na realizację robót? Czy zamawiający powinien w takiej sytuacji wykluczyć go z przetargu?
Uważaj – negocjowanie treści oferty w drodze wyjaśnień to pewna podstawa odwołania
Pytanie: PytanieZamawiający w załączonym do siwz formularzu ofertowym wymagał określenia czasu i sposobu załatwiania reklamacji. Nie sugerował w żaden sposób konkretnych terminów. Projekt umowy i specyfikacja techniczna nie zawierały zapisów odnoszących się do reklamacji. Jeden z wykonawców nie wskazał tych parametrów w ofercie. Inni zadeklarowali konkretny termin i sposób. Jak ocenić taką ofertę?
Senat uchwalił nowelizację Prawa zamówień publicznych
Dnia 9 czerwca 2016 r. Senat przyjął uchwałę w sprawie nowelizacji Prawa zamówień publicznych. Poprawki będą rozpatrywane przez Sejm na posiedzeniu, które odbędzie się w dniach 21-23 czerwca br. Względem nowych przepisów obowiązuje 14-dniowe vacatio legis. Zmiany mają zatem realną szansę wejść w życie w połowie lipca.
Odrzucenie oferty niespełniającej w pełnym zakresie wymogów zamawiającego jest obowiązkowe
Teza Jeśli zamawiający nie zaznaczył, że przedmiot zamówienia może nie w pełni odpowiadać normie, to po upływie terminu składania ofert podczas czynności badania ofert nie może zmieniać tego postanowienia specyfikacji. Zamawiający musi więc stosować się do pełnej treści normy, bo nie wyłączył w specyfikacji (ani w zmianach do specyfikacji) zakresu zamówienia, w którym wykonawcy (a także zamawiający) mogliby dokonać odstępstw od pełnego brzmienia normy i tym samym do pierwotnego brzmienia specyfikacji. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 19 kwietnia 2016 r.; sygn. akt KIO 496/16