Zamawiający powinien wymóc umowę o pracę na wykonawcy
Pytanie W jaki sposób zamawiający ma określić w opisie przedmiotu zamówienia na usługi lub roboty budowlane wymóg zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących wskazane czynności w zakresie realizacji zamówienia na podstawie umowy o pracę? Jak ustalić, które działania wymagają podpisania umowy o pracę? Co trzeba wpisać do siwz – czy tylko rodzaj prac, czy liczbę etatów i zatrudnionych osób?
Zamawiający poprawi w ofercie omyłki niepowodujące istotnych zmian w jej treści
Pytanie: Zamawiający prowadzi przetarg nieograniczony na przebudowę pomieszczeń biurowych. W specyfikacji istotnych warunków zamówienia przewidział rozliczenie kosztorysowe. Wykonawca został wezwany do wyjaśnienia treści oferty w związku z wyceną jednej z pozycji kosztorysowych. W odpowiedzi oferent oświadczył, iż przy przenoszeniu wartości do kosztorysu ofertowego popełnił „czeski błąd”. Powinna zostać wpisana kwota 72.547,25 zł zamiast 27.547,25 zł. Ostatecznie wysokość oferty ulegnie zmianie i należałoby wpisać 252.549,85 zł brutto. Cena tej oferty przedstawiona w postępowaniu wynosi 197.199,84 i jest najkorzystniejsza. Jak w tej sytuacji powinien zachować się zamawiający? Nadmieniam, że zwiększyliśmy środki do ceny najkorzystniejszej oferty. Wynagrodzenie, które wykonawca wskazał w złożonych wyjaśnieniach, byłoby najwyższe spośród zaoferowanych w prowadzonej procedurze.
Zamawiający mogą wspólnie przeprowadzić postępowanie i udzielić zamówienia
Pytanie Moje pytanie odnosi się do statusu członków (jednostek organizacyjnych gminy – spółek miejskich), które w celu dokonywania wspólnych zakupów założyły Miejską Grupę Zakupową. Członkowie grupy na podstawie porozumienia wybrali spośród siebie administratora jako zamawiającego, upoważnionego do przeprowadzania postępowań i wyboru najkorzystniejszych ofert. Członkowie zgodnie z ustaleniami odrębnej umowy (dotyczącej konkretnego postępowania) przekazują na konto administratora kwotę wynagrodzenia za organizację procesu zakupowego na podstawie art. 4 pkt 8 ustawy Pzp (procent od oszczędności). Czy Miejska Grupa Zakupowa działa na zasadzie art. 16 ustawy Pzp, czy też nie – skoro administrator działa odpłatnie? Trzy z sześciu spółek to zamawiający sektorowi, administrator natomiast nie. Jaki jest więc status członków grupy zakupowej?
Wykonawca może polegać na zdolnościach lub sytuacji innych podmiotów
Pytanie Czy w związku z nowelizacją zmodyfikowano wymagania co do możliwości korzystania z tzw. użyczenia wiedzy i doświadczenia lub kadry i potencjału technicznego od podmiotu trzeciego?
Warunki udziału w postępowaniu i reguły ich potwierdzania
Nowelizacja ustawy Pzp wymusza na zamawiających i wykonawcach odejście od utartych schematów działania w zakresie warunków i zasad potwierdzania ich spełniania. Inne są bowiem reguły względem żądań dotyczących sytuacji ekonomicznej i finansowej wykonawców. Modyfikacji uległy zasady odnośnie sprawdzania spełniania warunków przez konsorcja. Jest nowy termin składania dokumentów na potwierdzenie warunków.
Usługi badawcze i rozwojowe do których nie stosuje się ustawy Pzp
Pytanie Nowelizacja w art. 4 pkt 3 lit. e stanowi o niestosowaniu przepisów ustawy Pzp do zamawiania usług badawczych i rozwojowych, chyba że są one objęte kodami CPV od 73000000-2 do 73120000-9, 73300000-5, 73420000-2 i 73430000-5. Czy wymienione w tym przepisie zamówienia należy – tak jak poprzednio – interpretować zgodnie z ustawą o finansowaniu nauki?
Pełnomocnictwo do podpisania protokołu końcowego odbioru robót budowlanych
Pytanie Wykonawca prowadzi spółkę cywilną. Od momentu złożenia oferty i podpisania umowy po wygraniu przetargu pod wszystkimi dokumentami podpisywało się dwóch właścicieli firmy, która realizuje zamówienie. Po zakończeniu prac przed odbiorem końcowym wspólnicy oświadczyli, że z powodu braku czasu wyznaczą pełnomocnika do podpisania protokołu końcowego. Czy pod tym dokumentem może znaleźć się podpis pełnomocnika wykonawcy? Jaką formę powinno przybrać ewentualne pełnomocnictwo?
Nowe rozporządzenia do ustawy Prawo zamówień publicznych – najważniejsze regulacje
Od 28 lipca 2016 r. obowiązują nowe rozporządzenia wydane na podstawie znowelizowanej ustawy Pzp. Dotyczą one wzorów ogłoszeń, rodzajów dokumentów i wykazu robót budowlanych. Ich treść, zwłaszcza rozporządzenia dotyczącego ogłoszeń i rodzajów dokumentów, w kluczowy sposób wpływa na uprawnienia i obowiązki zamawiających oraz wykonawców.