Zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa co do formularza cenowego nie jest skuteczne
Pytanie: Pytanie Czy tajemnicę przedsiębiorstwa stanowi załączony do oferty cenowej formularz asortymentowo-ilościowy w przypadku przetargu na świadczenie usług pocztowych? Dodam, że jedna ze startujących w przetargu firm zastrzegła sobie tajność ww. załącznika. Czy ma do tego podstawy?
Wykonawca, który ma sprzęt w leasingu, dysponuje nim jak właściciel
Pytanie: Gmina ogłosiła przetarg na prowadzenie komunikacji miejskiej. Jednym z warunków udziału w postępowaniu było wykazanie posiadania minimum 2 pojazdów niskopodwoziowych. Wpłynęły dwie oferty. Jeden z wykonawców wykazał, że jest właścicielem jednego autobusu niskopodwoziowego i złożył dodatkowo oświadczenie, że zobowiązuje się do zakupu drugiego pojazdu w przypadku podpisania umowy. Drugi zaś z wykonawców w wykazie taboru przewidzianego do świadczenia usługi wyszczególnił autobusy niskopodwoziowe, a jako podstawę dysponowania wpisał „leasing”. Czy takie oferty należy przyjąć?
Wykonawca powinien wskazać, czy wybór jego oferty zobowiąże zamawiającego do zapłaty VAT
Pytanie: Pytanie Czy w przypadku zamówień krajowych, gdzie oferty składają polscy wykonawcy i w cenie ofertowej zawierają obowiązujący podatek od towarów i usług zgodnie z przepisami ustawy o VAT, należy w treści formularza ofertowego wpisywać dodatkowe dane i oświadczenia wykonawcy dotyczące VAT w nawiązaniu do przepisów obowiązujących od 1 lipca 2015 r. i art. 91 ust. 3a drugie zdanie Prawa zamówień publicznych? Wynika z niego obowiązek informacyjny względem wykonawcy w stosunku do zamawiającego odnośnie do powstania po jego stronie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług w związku z wyborem danej oferty. Jakich zamówień dotyczy ten przepis? I jakich wykonawców? Czy oferent musi każdorazowo poinformować o powyższym w formularzu ofertowym? Jak powinny zostać sformułowane takie oświadczenia?
Postepowanie bez dokumentów od wykonawców, czyli rewolucyjne zmiany w zamówieniach publicznych
Termin wyznaczony państwom członkowskim na implementację nowych dyrektyw o zamówieniach publicznych upływa 18 kwietnia 2016 r. W Polsce prace legislacyjne toczą się w błyskawicznym tempie, stąd pojawiła się duża szansa, że wspomniany termin zostanie dotrzymany. W dniu 15 marca 2016 r. Rada Ministrów przyjęła przedłożony przez ministra rozwoju projekt nowelizacji przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.
Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia należy opublikować po zawarciu umów na poszczególne części zamówienia
Pytanie: Pytanie Jak ogłosić poprawnie udzielenie zamówienia dla jednego postępowania w trybie przetargu nieograniczonego z podziałem na 9 części. W każdej części daty udzielenia zamówień, tj. zawarcia umów są inne. Czy za każdym razem trzeba w dniu zawarcia umowy ogłaszać w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu zamówienia z datą tejże umowy? Jak postąpić, jeżeli postępowanie na zamówienie w pierwszej części dwukrotnie zostało unieważnione z powodu braku ofert. Ostatecznie udzielono go poza ustawą Pzp. Czy tej części w ogóle nie trzeba ogłaszać?
Niejasności siwz nie mogą przesądzać o wykluczeniu wykonawcy z postępowania
Zamawiający prowadzi postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych na: „Odbiór, wywóz i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu gminy w roku 2016”. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia zawierała postanowienia, zgodnie z którymi o udzielenie zamówienia publicznego mogą się ubiegać wykonawcy, którzy nie podlegają wykluczeniu, o którym mowa w art. 24 ust. 1 ustawy Pzp, oraz spełniają warunki określone w art. 22 ust. 1 ustawy Pzp dotyczące posiadania wiedzy i doświadczenia.
Nie jest wystarczające samo zastrzeżenie objęcia tajemnicą informacji
Teza W obecnie obowiązującym stanie prawnym konieczne jest wykazanie, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę. Przepis art. 8 ust. 3 ustawy Pzp koresponduje z art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, zgodnie z którym przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. Aby informacje mogły zostać uznane za podlegające ochronie tajemnicy przedsiębiorstwa, wszystkie okoliczności przywołane w tym przepisie muszą się spełnić łącznie.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 stycznia 2016 r.; sygn. akt KIO 54/16