Zamawiający powinien wskazać sposób wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu

Pytanie: Przygotowuję przetarg na kompleksowe utrzymanie czystości w budynkach i na terenach zewnętrznych z podziałem na kilka zadań. Opisując warunek dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym wskazano: Zadanie I - 5 odkurzaczów, Zadanie II - 5 odkurzaczów. Czy wykonawca składając ofertę na dwa zadania może wykazać, że dysponuje pięcioma odkurzaczami, czy też musi wykazać się dysponowaniem 10 odkurzaczami? Czy na każde zadanie muszą być wykazane inne osoby czy też mogą być te same osoby na dwa zadania?

Wykonawca nie może żądać dodatkowego wynagrodzenia, jeśli termin przesunięto zgodnie z postanowieniami kontraktu

Teza Istotą umowy o zastępstwo inwestycyjne jest nadzór nad inwestycją do końca jej realizacji oraz czynności polegające na rozliczeniu tej inwestycji. Zatem przesunięcie terminu wykonania robót wiąże się z wydłużeniem czasu trwania kontraktu na zastępstwo inwestycyjne. Wykonawca nie powinien wówczas żądać zlecenia mu zamówień dodatkowych, szczególnie gdy kontrakt przewidywał możliwość przesunięcia terminu jego zakończenia oraz warunki, na jakich się to ewentualnie dokona.   Wyrok Sądu Okręgowego w Lublinie z 26 listopada 2014 r.; sygn. akt II Ca 487/14

Uzupełnić zaświadczenie ZUS można tylko raz

Teza Jeżeli zamawiający prawidłowo wezwał do uzupełnienia dokumentu w postaci zaświadczenia ZUS, obowiązkiem wykonawcy jest przedstawienie dokumentu potwierdzającego brak podstaw do wykluczenia. Nieprzedstawienie takiego dokumentu w odpowiedzi na wezwanie wykluczy go z postępowania.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 4 września 2015 r.; sygn. akt KIO 1802/15

To zamawiający musi udowodnić, że wykonawca uczestniczył w przygotowaniu postępowania

Teza Na zamawiającym ciąży obowiązek ustalenia i wykazania, że wykonawca posługiwał się w celu sporządzenia oferty osobami uczestniczącymi w przygotowaniu prowadzonego postępowania. W dalszej kolejności musi sprawdzić, w jaki sposób powyższe narusza konkurencję w postępowaniu.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 31 lipca 2015 r.; sygn. akt KIO 1523/15

Przy łącznym szacowaniu wartości zamówień istotne jest, czy zamawiający miał wiedzę na temat ich udzielenia

Pytanie: W lutym 2015 r. przeprowadzono postępowanie dotyczące obsługi prawnej urzędu. Wartość zamówienia oszacowano na kwotę niższą niż 30.000 euro. Postępowanie przeprowadzono zgodnie z wewnętrznym regulaminem udzielania zamówień o takiej wartości. Umowa została zawarta do 31.12.2015 r. Planuje się zawarcie następnej umowy od 01.01.2016 - 31.12.2016 r. Postępowanie zostanie przeprowadzone w listopadzie 2015 r. Czy w takiej sytuacji należy szacować wartość zamówienia łącznie z zamówieniem, które zostało udzielone w lutym, czy też należy je traktować jako odrębne zamówienia?

Odwrócony VAT jako przykład równego traktowania wykonawców

Nie ulega wątpliwości, że przepisy dotyczące zamówień publicznych obligują zamawiających do działania zgodnie z prawem i równego traktowania wykonawców. W przypadku błędów lub braków w ofercie wykonawcy biorącego udział w postępowaniu przepisy przewidują procedury wyjaśniające i sanacyjne. Dotyczy to również sytuacji, w której z treści oferty wykonawcy wynika, że wybór jego oferty będzie prowadzić do powstania po stronie zamawiającego obowiązku podatkowego.

Nie można zatrzymać wadium wykonawcy, którego oferta została odrzucona

Pytanie: Mamy podejrzenia, że wykonawca złożył nieprawdziwe informacje. Chcemy go wykluczyć z postępowania o zamówienie publiczne. W przypadku, gdy gmina nie podpisze umowy z tym wykonawcą, to co z wpłaconym wadium?

Jeżeli nieprawdziwa informacja zawarta w oświadczeniu wykonawcy miała wpływ na wynik postępowania, to należy tego wykonawcę wykluczyć

Pytanie: Wykonawca jako wymagany załącznik do oferty złożył oświadczenie, że posiada wpis do rejestru działalności regulowanej, którego podstawą jest posiadanie bazy sprzętowo-transportowej spełniającej odpowiednie wymogi prawa. Z powziętych przez zamawiającego informacji wynika, że wykonawca zawarł umowę użyczenia terenu bazy innej firmie i w chwili składania oświadczenia do rejestru nie posiadał tytułu prawnego do bazy, w wymaganej odległości do 60 km od granicy gminy. Oznacza to, że złożył nieprawdziwe oświadczenie o posiadaniu bazy w momencie rejestracji. Posiadania wpisu do rejestru działalności regulowanej (opartego na nieprawdziwych danych) umożliwiło mu uczestnictwo w przetargu. Wykonawca ten złożył najkorzystniejszą ofertę. W chwili obecnej toczy się postępowanie w kierunku cofnięcia wykonawcy uprawnień do prowadzenia działalności gospodarczej oraz wykreślenia z rejestru działalności regulowanej. Jest to jednak procedura długotrwała i jej rozstrzygnięcia może nastąpić po upływie terminu związania z ofertą. Czy w związku z tym zamawiający musi podpisać umowę z tym wykonawcą? Czy można tego oferenta wykluczyć z postępowania na podstawie powyższych informacji?  

Dopuszczalne jest udzielenie zamówienia uzupełniającego jednemu lub kliku wykonawcom konsorcjum, któremu udzielono zamówienia podstawowego

Pytanie: W wyniku postępowania o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego umowę zawarto z konsorcjum. W siwz zostały przewidziane zamówienia uzupełniające na kwotę 80.000 zł i rozumiem że ta wartość + VAT jest dla mnie wiążąca, bez względu na wartość zawartej umowy? Mam pytanie czy umowa na zamówienie uzupełniające musi być zawarta również z konsorcjum, czy może być z jednym podmiotem wchodzącym w skład konsorcjum (a nie całym konsorcjum)?