AZB 195

Udzielanie zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych – tzw. procedura krajowa – w nowym Prawie zamówień publicznych

W ustawie z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. poz. 2019; dalej: „nowa ustawa Pzp”) w odniesieniu do udzielania zamówień o wartości mniejszej od progów unijnych wprowadzono „rewolucyjne” zmiany w stosunku do obowiązujących w zasadzie od początku funkcjonowania systemu zamówień publicznych. Wiąże się to przede wszystkim z brakiem dotychczasowych trybów podstawowych w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy Pzp, w jakich można udzielać takich zamówień, a mianowicie przetargu nieograniczonego oraz przetargu ograniczonego.

AZB 194

Zielone zamówienia publiczne

Od wielu lat możemy zaobserwować zmiany w sposobie rozwijania gospodarki, zmierzające do ograniczenia degradacji środowiska oraz reperacji obszarów przyrody, które człowiek zdążył już zdewastować. Politycy, przedsiębiorcy oraz świadomi konsumenci zaczęli zauważać potrzebę zmiany swoich działań, zarówno tych o znaczeniu globalnym, jak i tych mniejszych – na szczeblu lokalnym. Wiele badań oraz kampanii społecznych ukazujących, jak negatywny wpływ na naturę ma bezmyślne działanie człowieka, wymusiły na <a >ustawodawcy wprowadzenie przepisów, które mają za zadanie w istotny sposób wpłynąć na trendy na rynku, tak aby stały się bardziej przyjazne środowisku.

Wykonawca odmawia podpisania umowy, a termin związania ofertą minął – co zrobić?

Pytanie: Pytanie: Dnia 17 maja 2019 r. zamawiający ogłosił przetarg nieograniczony na dostawę aparatury o wartości przekraczającej progi unijne. W dokumentacji na sztywno określono datę realizacji zamówienia (27 sierpnia 2019 r.). Otwarcie ofert nastąpiło 3 lipca 2019 r. Ofertę wybrano 14 sierpnia 2019 r. Zamawiający wyznaczył termin zawarcia umowy na dzień, w którym miała nastąpić realizacja zamówienia, tj. 27 sierpnia 2019 r. (wykonawca nie wniósł sprzeciwu). Umowa została wysłana wykonawcy w celu jej podpisania. Ten po otrzymaniu umowy poinformował, że chce zawrzeć do niej aneks, w którym zostanie wydłużony czas realizacji zamówienia o 6 tygodni, na co zamawiający nie wyraził zgody. Zamawiający trzykrotnie prosił o odesłanie podpisanej umowy a wykonawca za każdym razem wnosił o wyznaczenie terminu zawarcia aneksów wydłużających czas realizacji zamówienia. Co powinien zrobić zamawiający? Oferta „kolejnego” wykonawcy jest nieważna z uwagi na upływ terminu związania nią. Brak także przesłanek do unieważnienia przetargu.

Wskazówki, jak ustalić wartość nieoczekiwanego zamówienia

Pytanie: Pytanie: PUP w Legnicy podpisał w marcu 2019 roku umowę o świadczenie usług pocztowych z Pocztą Polską na kwotę 19.000 euro netto. Umowa nie przewiduje usług kurierskich. W kwietniu wystąpiła pilna potrzeba skorzystania z usług kurierskich w celu dostarczenia dokumentów służbowych. Czy w takim przypadku, ustalając wartość zamówienia, urząd powinien zsumować wartość zamówienia usług pocztowych i kurierskich, czy należałoby potraktować skorzystanie z usług kurierskich jako odrębne zamówienie? Pytanie jest o tyle ważne, ponieważ PUP w Legnicy dokonuje zamówień publicznych do 30.000 euro netto zgodnie z regulaminem zamówień publicznych, który przewiduje różne procedury zamówień, w zależności od kwoty wartości zamówienia, tj. do 7.000 euro netto oraz powyżej 7.000 euro netto do 30.000 euro netto.

AZB 193

Zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki do udzielenia zamówienia in-house

Ustawa Prawo zamówień publicznych jako podstawowe tryby postępowania wymienia przetarg nieograniczony oraz przetarg ograniczony. Zgodnie z jej art. 10 ust. 2 zastosowanie innych trybów, w tym zamówienia z wolnej ręki, może mieć miejsce jedynie w okolicznościach określonych w ustawie. Należy przy tym zwrócić uwagę, iż zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki stanowi wyjątek od zasady udzielania zamówień w jednym z trybów podstawowych. Katalog zawierający przesłanki zastosowania tego trybu jest katalogiem zamkniętym, a okoliczności w nim zawarte nie mogą podlegać wykładni rozszerzającej.

AZB 192

Przygotowanie oferty w postaci elektronicznej w orzecznictwie KIO

Kwestia przygotowania oferty w postaci elektronicznej zgodnie z wymaganiem art. 10a ust. 5 ustawy Pzp, a w zasadzie „techniki” jej przygotowania, to przedmiot wielu wyroków KIO. Spory zaistniałe od początku obowiązywania przywołanego art. 10a ust. 5 ustawy Pzp pomiędzy stronami odnoszą się w znacznej mierze do zarzucania zamawiającemu naruszania art. 10a ust. 5 ustawy Pzp w związku z art. 66 kc oraz art. 60 kc w związku z art. 14 ust. 1 ustawy Pzp. Podnoszona jest ich błędna wykładnia polegająca na uznaniu, że możliwe jest wyrażenie przez wykonawcę oświadczenia woli w postaci oferty w rozumieniu art. 10a ust. 5 ustawy Pzp (sporządzenie oferty), zanim oświadczenie wykonawcy uzyska postać elektroniczną i zostanie opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym. W konsekwencji zarzuca się wielu zamawiającym niewłaściwe zastosowanie powołanych powyżej przepisów, polegające na niezasadnym odrzucaniu oferty na skutek uznania, że sporządzono ofertę już w momencie jej podpisania własnoręcznym podpisem przez osoby uprawnione do reprezentacji odwołującego i w ten sposób oferta ta uzyskała „byt prawny”.

Poznaj zmiany w zamówieniach publicznych w związku z uchwaleniem nowej ustawy Prawo zamówień publicznych

Dnia 11 września 2019 Sejm uchwalił nową ustawę Prawo zamówień publicznych. Ustawa w kształcie uchwalonym przez Sejm została podpisana przez Prezydenta 14 października 2019 roku i opublikowana w Dzienniku Ustaw z 2019 roku pod pozycją 2019 (dalej nowa ustawa Pzp). Rozwiązania proceduralne przewidziane w nowej ustawie Pzp w zdecydowanej większości jednak bazują na tych, opisanych w aktualnie obowiązującym akcie prawnym regulującym  tę materię . Nowa ustawa jest co prawda znacznie obszerniejsza, jednakże objętość ta nie ma wiele wspólnego z wielością nowych rozwiązań, zwłaszcza tych proceduralnych. Dodatkowo, część regulacji znanych praktykom zamówień publicznych, została poszerzona o treści wynikające dotąd wyłącznie z dorobku doktryny. Tym samym, w ustawie znalazły się nie tylko przepisy regulujące procedury, ale również swego rodzaju „wykładnia ich stosowania” Przyczyni się to niewątpliwie do zwiększenia jasności i czytelności procedur . Ustawa wchodzi w życie 1 stycznia 2021 roku.

AZB 191

Zmiany w obliczaniu minimalnego wynagrodzenia za pracę wpływają na wynagrodzenie wykonawcy

W ustawie o płacy minimalnej za pracę wprowadzono zmiany, które przekładają się także na sposób liczenia wynagrodzenia wykonawcy zamówienia publicznego. Przepisy przejściowe do tej ustawy stosuje się już od 1 września br. Wykonawca ma prawo żądać zmiany wynagrodzenia do 31 grudnia br.

AZB 190

Zmiany w ofercie po zawarciu umowy? Sprawdź, czy to możliwe

Zamawiający powinien racjonalnie i oszczędnie gospodarować środkami publicznymi, mając na uwadze regulacje odnoszące się do zamówień publicznych. W praktyce występują jednak sytuacje, w których błędy w ofertach zostają zidentyfikowane na etapie realizacji zamówienia. Jakiego rodzaju działania mogą zostać podjęte przez podmiot zamawiający, aby doprowadzić do wyeliminowania nieprawidłowości i zminimalizować ryzyka zarzutów kontrolnych? Sprawdź, jak z tego typu impasu wybrnęła instytucja zamawiająca.

AZB 189

Wobec wykonawcy jako profesjonalisty obowiązują większe wymogi

Należyta staranność profesjonalisty nakłada na wykonawcę, który składa ofertę, dokumenty i oświadczenia we własnym imieniu, aby upewnił się, czy deklarowany w nich stan rzeczy odpowiada rzeczywistości. Podkreślić należy, że pojęcie należytej staranności implikuje element działania, podejmowania pewnych czynności, jakich można się spodziewać od uczestnika obrotu profesjonalnego (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 5 lipca 2019 r., sygn. akt  KIO 1160/19).

Waga badania podstaw wyłączenia członka z udziału w pracach komisji przetargowej

Obowiązkiem zamawiającego jest uprzedzenie osoby składającej oświadczenie, której zamawiający powierzył czynności w postępowaniu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywego oświadczenia. Czynność ta powinna zostać dokonana przed odebraniem takiego oświadczenia. Czy okoliczność przebywania na zwolnieniu lekarskim osoby podlegającej wyłączeniu z prac komisji przetargowej może być okolicznością łagodzącą? Sprawdź, jakie stanowisko w tej kwestii zaprezentowała Krajowa Izba Odwoławcza.

Sposoby szacowania wartości zamówienia na roboty budowlane

Ustalenie wartości szacunkowej zamówienia powinno się odbyć z dochowaniem należytej staranności. Roboty budowlane w tym zakresie cechują się pewnego rodzaju odmiennością. Sprawdź, na co zwrócić  uwagę, mając do czynienia z postępowaniem, którego przedmiotem zamówienia są roboty, oraz jak kalkulować wartość, w zależności od przyjętej formuły realizacji (wybuduj albo projektuj i wybuduj).

AZB 188

Zawarte w przedmiarze robót zestawienia mają zobrazować skalę roboty budowlanej i pomóc wykonawcom w oszacowaniu kosztów inwestycji

Pytanie: PYTANIE     W wycenionym przedmiarze robót jest pozycja "roboty pomiarowe przy liniowych robotach ziemnych" w ilości 2,10 m. W pozycji tej jest błąd w jednostce miary – powinno być 2,10 km. Błąd ten powstał u zamawiającego podczas przygotowywania wycenionego przedmiaru robót. W przedmiarze Projektanta w tej pozycji ilość wynosi 2 100,00 m. Zamawiający zmieniając jednostkę miary omyłkowo nie wpisał "k" przed "m". Jest już po przetargu, umowa jest podpisana. Czy można to uznać jako omyłkę pisarską? Jeżeli przyjmiemy, że jest to niedoszacowanie ilości wykonawca ten nie wygrałby przetargu. Z dokumentacji projektowej można wywnioskować, że chodzi o 2,10 km.

Wspólne prowadzenie postępowania przez zamawiających

Jest wiele faktycznych korzyści płynących ze współdziałania czy delegowania pewnych czynności na zewnątrz. W preambule dyrektywy 2014/24/WE w motywie 59 podkreśla się, że na unijnych rynkach zamówień publicznych rodzi się silna tendencja do agregacji zapotrzebowania przez publicznych nabywców w celu uzyskania ekonomii skali, w tym niższych cen i kosztów transakcyjnych, oraz w celu poprawy i profesjonalizacji zarządzania zamówieniami. Można to uzyskać poprzez koncentrację zakupów pod względem liczby zaangażowanych instytucji zamawiających bądź ilości i wartości w czasie. Agregacja i centralizacja zakupów powinny jednak być uważnie monitorowane w celu uniknięcia nadmiernej koncentracji siły nabywczej i zmowy oraz w celu zachowania przejrzystości i konkurencji, jak również możliwości dostępu do rynku dla MŚP.

AZB 187

Zmiany w ustawie Pzp w zakresie wyłączeń jej stosowania

Dnia 12 lipca 2019 r. weszły w życie zmiany w ustawie Prawo zamówień publicznych wprowadzone ustawą z 22 listopada 2018 r. o dokumentach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 53). Zmiany dotyczą art. 4 określającego wyłączenia stosowania ustawy Pzp w określonych okolicznościach.

Zamawiający nie ma obowiązku do podjęcia jakichkolwiek działań w celu zwiększenia kwoty ponad kwotę przeznaczoną na realizację zamówienia publicznego

Pytanie: Pytanie: Zamawiający przeprowadza przetarg nieograniczony na wykonanie robót. Kosztorys inwestorski opiewa na wartość 4.200.000,00 zł. W budżecie gmina posiada kwotę 4.000.000,00 zł. Gmina zamierza ewentualnie wystąpić o zwiększenie środków jeżeli oferta będzie powyżej tej kwoty. Ale nie ma pewności, że ją uzyska. Jaka wartość mam podać podczas otwarcia ofert? Jeżeli Gmina poda, że zamierzamy przeznaczyć 4.200.000,00 zł. a nie uda nam się kwoty zwiększyć, to czy Wykonawcy nie będą mieli do nas słusznych pretensji, że unieważniamy postępowanie gdy oferta będzie na wartość 4.100.000,00 zł?

AZB 185

W jakiej sytuacji można odrzucić ofertę

Pytanie: W prowadzonym postępowaniu przetargowym wykonawca złożył ofertę bez wymaganego Formularza ofertowego. Po sprawdzeniu, czy informacje, które zawierałby formularz, można uzyskać z pozostałych dołączonych do oferty dokumentów. Zamawiający stwierdził, że brakuje oświadczenia wykonawcy, o terminie związania ofertą ( który był wskazany w Formularzu). Czy w takiej sytuacji oferta wykonawcy podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp? Czy jest możliwość zwrócenia się do wykonawcy o złożenie wyjaśnienia dotyczącego terminu związania ofertą?

W jaki sposób ustalić aktualność dokumentów składanych przez wykonawcę

Regulacje ustawy Pzp wskazują, że wykonawca zobowiązany jest do złożenia dokumentów aktualnych. Czy w sytuacji, gdy takie dokumenty zostały wystawione po upływie terminu składania ofert, zasadne było złożenie wstępnego oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu. Sprawdź, jaką argumentację w takiej sytuacji przyjął podmiot zamawiający i czy spotkała się ona z uznaniem składu orzekającego, rozpatrującego zgłoszone zastrzeżenia od wyniku kontroli. Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 2 kwietnia 2019 r., sygn. akt KIO/KD 20/19

AZB 186

Szacowanie zamówienia a udzielenie w odrębnych procedurach

Pytanie: PytanieJak zlecić usługi nadzoru inwestorskiego w przypadku dwóch odrębnych dokumentacji – pozwolenia na przebudowę dwóch dróg powiatowych z dwóch różnych programów. Jedna droga jest realizowana z Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016–2019, w tym w roku 2019 I etap wartość kosztorysu inwestorskiego – 3.297 792,05 zł brutto, II etap przewidziany do realizacji w 2020 roku – wartość kosztorysu inwestorskiego 3.297.792,05 zł brutto. Łączna wartość robót to 7.155.645,07 zł – 3%, tj. 214.669,35 zł, przekracza 30 tys. euro. Zamówienie będzie realizowane w 2 etapach w różnych latach budżetowych. Czy do szacowania wartości bierzemy całą wartość zadania w ramach jednej dokumentacji budowlanej i pozwolenia budowalnego? Druga droga jest dofinansowana ze środków unijnych z RPO też w 2019 roku. 20 lutego 2019 r. otwarcie ofert, wartość kosztorysowa = 3.821.699,30 zł brutto, 3% – 114.650,98 zł – wymagane jest logo programu przy dokumentacji przetargowej. Czy oba nadzory inwestorskie należy zlecić w jednej procedurze?

Jak poprawić omyłki w ofercie w zakresie danych do kryterium oceny ofert

Zamawiający powinien równo traktować wykonawców oraz unikać sytuacji, które mogą być interpretowane jako negocjacje treści złożonej oferty. W tym zakresie sytuacją szczególną jest dokonywanie poprawek w obrębie informacji podawanych przez wykonawców w zakresie kryteriów oceny ofert. Sprawdź, w jakich okolicznościach oferta nie będzie podlegała odrzuceniu, a dokonanie korekty danych może okazać się obligatoryjne. Wyrok KIO z 12 marca 2019 r., sygn. akt KIO 345/19

AZB 184

Zmiana ogłoszenia a przedłużenie terminu składania ofert

Pytanie: Czy w postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego powyżej kwot unijnych, dokonując zmiany treści ogłoszenia (zmiana istotna – uzupełniam zapisy określające podstawy wykluczenia wykonawców, których w pierwotnym ogłoszeniu opublikowanym w Dz.Urz. UE nie umieściłam) – muszę przedłużyć termin składania ofert, mimo że od przekazania zmiany ogłoszenia Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej do pierwotnego terminu składania ofert pozostało więcej niż 15 dni (dokładnie 26 dni)?

Zamówienie nieplanowane szacuje się niezależnie od udzielonych dotychczas zamówień

Pytanie: Pytanie: Nasza jednostka zaoszczędziła pieniądze w projekcie i uzyskała zgodę na zakup dodatkowego sprzętu IT. Pierwszy przetarg nieograniczony był ogłoszony w BZP. Jeżeli wartość szacunkową dodatkowego sprzętu IT dodamy do wartości netto podpisanej umowy, to przekroczymy kwotę 221.000 euro. Czy postępowanie na dodatkowy sprzęt IT powinniśmy przekazać do publikacji Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej?

Zamawiający nie jest zwolniony z oceny prawidłowości stawki VAT w ofertach

System podatkowy oddziałuje na realizację zamówień publicznych. Przede wszystkim w zakresie przyjęcia do kalkulacji ceny ofertowej odpowiedniej stawki podatku. Czy zamawiający zobowiązany jest do jej weryfikacji? Jak postąpić w sytuacji, gdy przyjęta stawka VAT jest niewłaściwa? Sprawdź, w jakim położeniu znalazła się instytucja zamawiająca oraz czy działania przez nią podjęte zostały ocenione jako prawidłowe.

AZB 183

Wskazówki, jak opisać ofertę równoważną

Pytanie: PYTANIE Mamy pytanie, czy dopuszczalny jest taki zapis wprowadzający rozwiązania równoważne: § 4.3. W przypadku gdy zamawiający w opisie przedmiotu zamówienia wskazał znaki towarowe, patenty lub pochodzenie, źródła lub szczególny proces, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, należy uznać, iż jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i mają one charakter przykładowy, a ich określenie ma na celu wskazanie oczekiwanych parametrów technicznych, przy czym zamawiający dopuszcza składanie ofert równoważnych na podstawie art. 30 ust. 4 ustawy Pzp?

Obowiązek e-faktur w zamówieniach publicznych

W dniu 18 kwietnia 2019 r. weszły w życie przepisy ustawy z 9 listopada 2018 r. o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. poz. 2191). W związku ze zmianami zamawiający mają obowiązek odbierania faktur elektronicznych za pośrednictwem platformy elektronicznego fakturowania, jeżeli wykonawca wysłał ustrukturyzowaną fakturę za pośrednictwem tej platformy.

Nie można antydatować dokumentu

Pytanie: W postępowaniu na dostawę leków (przetarg unijny) wymagaliśmy dla spełnienia warunku udziału w postępowaniu (kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej) przedstawienia zezwolenia Głównego Inspektora Farmaceutycznego (GIF). Nie wszyscy wykonawcy w oświadczeniu JEDZ w części IV "Kryteria kwalifikacji" A kompetencje pkt 1 wpisali powyższe zezwolenie lub wpisali bez zaznaczenia adresu internetowego. Czy jest to powód wezwania do uzupełnienia JEDZ, jeżeli w tym samym piśmie wzywamy do przedstawienia dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1? Jeżeli tak, to z jaką datą wykonawcy powinny uzupełnić JEDZ?

AZB 182

Zamówienia udzielane w częściach a zamówienie nieplanowane

Pytanie: Pytanie:Czy można udzielić zamówienia z art. 6a ustawy Pzp, wyłącznie gdy zamówienie to jest planowane, czy można z tego artykułu skorzystać również przy zamówieniu nieplanowanym? Jak liczyć w takim wypadku wartość wszystkich części zamówień tego samego rodzaju?

Rozmowa kwalifikacyjna jako kryterium pozacenowe – sprawdź opinię KIO

W ostatnim czasie można zaobserwować zmiany w podejściu do kryteriów oceny ofert. Zamawiający pozwalają sobie na więcej, a działania te nie są kwestionowane przez organy kontrolne. Sprawdź, jakie propozycje w odniesieniu do kwalifikacji personelu zaproponował jeden z poważnych uczestników rynku zamówień publicznych w Polsce oraz jakie kryteria zostały uznane przez Krajową Izbę Odwoławcza jako dopuszczalne (wyrok KIO z 26 stycznia 2018 r. (sygn. akt KIO 45/18).

AZB 181

Zmiany w przesłankach wyłączenia stosowania ustawy Pzp – od lipca 2019 r.

Ustawa z 22 listopada 2018 r. o dokumentach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 53) modyfikuje ustawę Pzp w zakresie art. 4 określającego przypadki wyłączenia jej stosowania. Większość przepisów nowej ustawy zacznie obowiązywać 12 lipca 2019 r.

Zmiany w Prawie zamówień publicznych szczególnie ważne dla wykonawców

Propozycje zapisów umów równoważące pozycje stron kontraktu w sprawie zamówienia publicznego, nowa procedura koncyliacyjna oraz uproszczenia proceduralne – m.in. o tych zmianach przewidywanych w nowym Prawie zamówień publicznych mówił 27 lutego br. prezes UZP Pan Hubert Nowak na Forum Zamówień Publicznych.

AZB 180

Z kontroli UZP – kiedy wymagać od wykonawców, by zatrudniali pracowników na umowę o pracę?

W przypadku określonych czynności objętych przedmiotem zamówienia na roboty budowlane bądź usługi zamawiający musi dopilnować, aby wykonawca zatrudnił swoich pracowników na umowę o pracę. Kiedy wymóg jest konieczny? Jak właściwie ocenić, które czynności to de facto wykonywanie pracy? Ich przykłady a także wskazówki związane ze stosowaniem tej regulacji znajdziesz w poniższym opracowaniu. Przygotowaliśmy je na podstawie raportu z kontroli przeprowadzonych przez Urząd Zamówień Publicznych w 2018 roku opublikowanych w Informatorze UZP nr 4/2018.

AZB 179

Zamawiający nie może poprawić błędnej stawki VAT w ofercie

Pytanie: PYTANIE Zamawiający zastosował taki zapis w formularzu ofertowym: „W nawiązaniu do ogłoszenia o niniejszym zamówieniu oraz w oparciu o postanowienia siwz oferuję realizację całego zamówienia w terminie: 60 dni od dnia podpisania umowy za cenę ryczałtową brutto (z VAT) skalkulowaną zgodnie z zapisami rozdziale XII siwz j.n.: a) cena brutto (wraz z podatkiem VAT) w wysokości: 168. 000,00 zł - słownie: sto sześćdziesiąt osiem tysięcy złotych; b) cena netto w wysokości: 136. 000,00 zł - słownie: sto trzydzieści sześć tysięcy złotych. W siwz zamawiający nie podał stawki VAT. Zamawiający wie, że stawka VAT wynosi 23%. W sposobie obliczenia ceny podał, że jednym z kosztów będzie stawka VAT. Czy zamawiający powinien odrzucić ofertę tego wykonawcy, mimo że jest najkorzystniejsza cenowo z powodu błędu w obliczeniu ceny? Czy zamawiający może poprawić to jako omyłkę rachunkową? Jeśli tak, to od strony brutto czy netto? Czy może ewentualnie wezwać wykonawcę do wyjaśnień treści oferty i wówczas poprawić omyłkę jako rachunkową?

Wskazówki, jak wypełnić protokół ZP-PN

Pytanie: Mam pytania dotyczące wypełniania protokołu ZP-PN:1)      Czy w pkt 10 ZP-PN ppkt 3 należy wpisać pierwotny termin składania ofert, a następnie przedłużony (w związku ze zmianami wprowadzonymi przez zamawiającego), np.: „Termin składania ofert upłynął 1 lipca 2018 r. o godz. 10:30.  Przedłużono termin składania ofert do 2 lipca 2018 r., godz. 10:30”?2)      W odniesieniu do ww. pytania, czy w pkt 6 ppkt 3 oraz w pkt 7 ZP-PN należy wpisać datę końcową zamieszczenia dokumentów z uwzględnieniem zmian w terminie składania ofert? Czy uszczegółowić, tzn. „termin pierwotny był ..., a termin po zmianie ....”?3)      Czy w pkt 20 ZP-PN podpis składają wszystkie osoby wchodzące w skład komisji, czy tylko te obecne w dniu zakończenia prac komisji (data składania propozycji wyboru oferty najkorzystniejszej)?

Sprawozdanie z udzielonych zamówień –wskazówki związane z jego przygotowaniem

Do 1 marca każdego roku zamawiający mają obowiązek sporządzić dokument sprawozdania z udzielonych w poprzednim roku zamówień publicznych. W tym celu należy skorzystać z formularza na stronie https://sr.uzp.gov.pl/. Jeśli masz wątpliwości związane z wypełnieniem tego dokumentu, zachęcam do przeczytania naszego artykułu. Dowiesz się z niego m.in., kto uwzględnia zamówienie w sprawozdaniu w przypadku wspólnego udzielania zamówień bądź korzystania z pomocy pełnomocnika. Zyskasz pewność, jaką wartość wpisać, gdy wynagrodzenie umowne ulega zmianie przed sporządzeniem sprawozdania. Sprawdź także, jak wypełnić sprawozdanie po zawarciu umowy ramowej. Poniżej zestaw kompleksowych informacji na temat sporządzania tego dokumentu. 

AZB 178

Zamawiający nie może nadużywać pozycji dominującej

Czy instytucja zamawiająca, kształtująca ramy postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, ma prawo do kreowania zapisów umowy zgodnie ze swoim wyobrażeniem? Czy uprawnionym działaniem jest obarczanie wykonawcy ryzykiem niewspółmiernie wysokim? Jaka jest funkcja kar umownych i w jakiej wysokości mogą być one kształtowane? Dowiedz się z poniższego omówienia.   

Zamawiający może wymagać ekologicznych i społecznych oznakowań

Unijne dyrektywy w sprawie zamówień publicznych oraz regulacje ustawy Prawo zamówień publicznych pozawalają na stawianie wymagań odnośnie etykiet (oznakowań) potwierdzających m.in. społeczne czy ekologiczne cechy zamawianych robót budowlanych, dostaw i usług w toku postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.

Od 18 kwietnia br. FV za realizację zamówienia będzie można przekazać za pośrednictwem platformy

Zamawiający już niedługo będą mieli obowiązek odbierania od wykonawcy faktur elektronicznych za pośrednictwem platformy elektronicznego fakturowania. Taka możliwość będzie także dotyczyć wysyłania i odbierania tą drogą innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych związanych z realizacją zamówień publicznych lub umów koncesji na roboty budowlane bądź usługi, jeżeli obie strony wyrażą zgodę na taki sposób przekazania dokumentów. Najważniejsze przepisy nowej ustawy wejdą w życie 18 kwietnia br.

AZB 177

Zamawiający ma obowiązek wezwania wykonawcy do uzupełnienia JEDZ

Pytanie: Pytanie: Weryfikowałam podpis pod dokumentem JEDZ (pdf) programem szafir wersja 2.0. Program ten wskazuje, że dokument jest podpisany przez osobę posiadającą ważny kwalifikowany podpis elektroniczny. Mogę również zweryfikować znakowanie czasem, gdzie również jest wskazany ważny kwalifikowany znacznik czasu. Z danych, które wskazuje program, wynika, że JEDZ został podpisany przed upływem terminu składania ofert. Jednakże przy weryfikacji pojawia się komunikat, że podpis jest niekompletnie zweryfikowany. Czy w obecnej sytuacji mogę stwierdzić, że osoba podpisująca dokument posiada ważny kwalifikowany podpis elektroniczny i JEDZ został złożony prawidłowo, czy też wezwać wykonawcę do uzupełnienia JEDZ z uwagi na błąd przy weryfikacji znacznika czasu i brak możliwości uzyskania raportu o poprawnej weryfikacji?

W jakiej sytuacji należy opisać przedmiot zamówienia za pomocą programu funkcjonalno-użytkowego

Pytanie: Zamawiający dysponuje projektem budowlanym na budowę drogi. W związku ze zmianą aktualnych warunków terenowych konieczna jest jednak aktualizacja projektu. Ogłoszono postępowanie przetargowe w formule „zaprojektuj – wybuduj” z zapisem siwz: „Przedmiot zamówienia obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej na budowę drogi gminnej, uzyskanie w imieniu Zamawiającego niezbędnych decyzji i uzgodnień, wykonanie robót budowlanych wraz z usługami i pracami towarzyszącymi niezbędnymi do prawidłowego wykonania zamówienia oraz uzyskanie przez wykonawcę decyzji o pozwoleniu na użytkowanie lub/i skuteczne złożenie przez wykonawcę i przyjęcie przez właściwy organ zawiadomienia o zakończeniu budowy, do którego nie zgłoszono sprzeciwu w drodze decyzji”. Zgodnie z art. 31 ust. 2 ustawy Pzp zamawiający winien opisać przedmiot zamówienia na zaprojektowanie i wykonanie robót za pomocą programu funkcjonalno-użytkowego. Czy ogłoszenie postępowania w takiej sytuacji w formule „zaprojektuj i wybuduj” jest prawidłowe, czy też w związku z brakiem PFU należy je unieważnić na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp? Ponadto do zamawiającego wpłynęło zapytanie, czy projektant przygotowujący pierwotny projekt może złożyć ofertę jako członek konsorcjum w przedmiotowym postępowaniu w kontekście art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp. Niewątpliwie będzie on dysponował większą wiedzą dotyczącą wymagającego aktualizacji projektu niż inni projektanci.