Szacowanie zamówienia a udzielenie w odrębnych procedurach

Pytanie: PytanieJak zlecić usługi nadzoru inwestorskiego w przypadku dwóch odrębnych dokumentacji – pozwolenia na przebudowę dwóch dróg powiatowych z dwóch różnych programów. Jedna droga jest realizowana z Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016–2019, w tym w roku 2019 I etap wartość kosztorysu inwestorskiego – 3.297 792,05 zł brutto, II etap przewidziany do realizacji w 2020 roku – wartość kosztorysu inwestorskiego 3.297.792,05 zł brutto. Łączna wartość robót to 7.155.645,07 zł – 3%, tj. 214.669,35 zł, przekracza 30 tys. euro. Zamówienie będzie realizowane w 2 etapach w różnych latach budżetowych. Czy do szacowania wartości bierzemy całą wartość zadania w ramach jednej dokumentacji budowlanej i pozwolenia budowalnego? Druga droga jest dofinansowana ze środków unijnych z RPO też w 2019 roku. 20 lutego 2019 r. otwarcie ofert, wartość kosztorysowa = 3.821.699,30 zł brutto, 3% – 114.650,98 zł – wymagane jest logo programu przy dokumentacji przetargowej. Czy oba nadzory inwestorskie należy zlecić w jednej procedurze?

Jak poprawić omyłki w ofercie w zakresie danych do kryterium oceny ofert

Zamawiający powinien równo traktować wykonawców oraz unikać sytuacji, które mogą być interpretowane jako negocjacje treści złożonej oferty. W tym zakresie sytuacją szczególną jest dokonywanie poprawek w obrębie informacji podawanych przez wykonawców w zakresie kryteriów oceny ofert. Sprawdź, w jakich okolicznościach oferta nie będzie podlegała odrzuceniu, a dokonanie korekty danych może okazać się obligatoryjne. Wyrok KIO z 12 marca 2019 r., sygn. akt KIO 345/19

Jak oszacować wartość zamówienia na roboty budowlane?

Pytanie: Pytanie: Uzdrowisko posiada 6 obiektów w miejscowości X i 3 w miejscowości Y. W skład tych obiektów wchodzą: w miejscowości X – obiekty sanatoryjne z pokojami dla kuracjuszy, pijalnia wód, zakłady przyrodolecznicze, biurowce itp. Trzy obiekty w danej miejscowości stoją osobno (samodzielne budynki), nie są połączone ze sobą technicznie łącznikami, ale rozrzucone w niedalekiej okolicy i nie stanowią ogrodzonego kompleksu (pomiędzy nimi są inne budynki nienależące do uzdrowiska). Cztery obiekty są powiązane w pewien sposób funkcjonalny, bo np. kuracjusze śpią w jednym obiekcie, korzystają z zabiegów w innych. W jednym obiekcie znajduje się sala ćwiczeń, w innym robi się badania itd. Pytanie: o ile wiadomo, że budynki z miejscowości X i Y należy traktować oddzielnie, o tyle jak należy traktować budynki w poszczególnych miejscowościach? Czy roboty budowlane należy sumować i traktować jako wykonywane na jednym obiekcie budowlanym w rozumieniu ustawy Pzp?

W jaki sposób skutecznie wnieść wadium w przetargu elektronicznym

TEZA Elektronizacja zamówień publicznych to gorący temat ostatnich miesięcy. Co krok pojawia się interpretacja Krajowej Izby Odwoławczej, wnosząca nowe spojrzenie. Tym razem skład orzekający zajął stanowisko w kwestii skuteczności wniesienia wadium w postępowaniu objętym elektronizacją. Mowa o papierowej postaci dokumentu gwarancji wadialnej. Dowiedz się, czy takie działanie wykonawcy może zostać uznane za prawidłowe.

W jaki sposób można korzystać z referencji innej firmy?

Pytanie: PYTANIE     Prowadzę wraz ze wspólnikiem spółkę cywilną, która startuje od kilka lat w przetargach. Dzięki temu spółka cywilna posiada bogate referencje. Pytanie dotyczy możliwości korzystania w tych referencji w momencie kiedy każdy ze wspólników chciałby podejść do przetargu w ramach nie spółki a swojej indywidualnej działalności. Nasza umowa spółki cywilnej jest umową, w której podział praw i obowiązków jest podzielony po równo, czyli po 50%. Czy w przypadku referencji, ich podział również dzielimy na 50% czy referencje są niepodzielne i może je wykorzystać w przetargu każdy ze wspólników w swojej indywidualnej firmie? Bardzo proszę o odpowiedź

Nowe przepisy Prawa zamówień publicznych związane z RODO

Od maja obowiązują znowelizowane przepisy ustawy Pzp związane z ochroną danych osobowych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Nowelizacja dotyczy m.in. kwestii związanych ze zbieraniem i udostępnianiem tzw. danych wrażliwych (np. w zakresie wyroków skazujących) oraz udostępnianiem protokołu postępowania. Wprowadza również przepis, który wprost zezwala zamawiającemu żądać od wykonawców określonych danych osób zatrudnianych przez wykonawcę na umowę o pracę.

Czy reprezentacja przed Izbą tylko dla radców i adwokatów jest dobrą koncepcją

Prace nad nową ustawą Pzp trwają i budzą wiele dyskusji. Kolejna wersja aktu uwzględnia przeprowadzone konsultacje społeczne i międzyresortowe. Kontrowersje wywołuje przede wszystkim wprowadzenie istotnych ograniczeń odnoszących się do możliwości reprezentacji stron postępowania przed Krajową Izbą Odwoławczą. W tej kwestii wypowiedziało się Ogólnopolskie Stowarzyszenie Konsultantów Zamówień  Publicznych. Warto zapoznać się z wyrażoną w tym zakresie opinią i zidentyfikowanymi ryzykami, jakie niesie za sobą ewentualne wprowadzenie tej spornej regulacji.