Zmiana ogłoszenia a przedłużenie terminu składania ofert
Pytanie: Czy w postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego powyżej kwot unijnych, dokonując zmiany treści ogłoszenia (zmiana istotna – uzupełniam zapisy określające podstawy wykluczenia wykonawców, których w pierwotnym ogłoszeniu opublikowanym w Dz.Urz. UE nie umieściłam) – muszę przedłużyć termin składania ofert, mimo że od przekazania zmiany ogłoszenia Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej do pierwotnego terminu składania ofert pozostało więcej niż 15 dni (dokładnie 26 dni)?
Zamówienie nieplanowane szacuje się niezależnie od udzielonych dotychczas zamówień
Pytanie: Pytanie: Nasza jednostka zaoszczędziła pieniądze w projekcie i uzyskała zgodę na zakup dodatkowego sprzętu IT. Pierwszy przetarg nieograniczony był ogłoszony w BZP. Jeżeli wartość szacunkową dodatkowego sprzętu IT dodamy do wartości netto podpisanej umowy, to przekroczymy kwotę 221.000 euro. Czy postępowanie na dodatkowy sprzęt IT powinniśmy przekazać do publikacji Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej?
Zamawiający nie jest zwolniony z oceny prawidłowości stawki VAT w ofertach
System podatkowy oddziałuje na realizację zamówień publicznych. Przede wszystkim w zakresie przyjęcia do kalkulacji ceny ofertowej odpowiedniej stawki podatku. Czy zamawiający zobowiązany jest do jej weryfikacji? Jak postąpić w sytuacji, gdy przyjęta stawka VAT jest niewłaściwa? Sprawdź, w jakim położeniu znalazła się instytucja zamawiająca oraz czy działania przez nią podjęte zostały ocenione jako prawidłowe.
W jakim terminie należy zwrócić wadium i można poprawić ofertę
Teza Zamawiający powinien zwrócić wadium wykonawcom, których oferty nie zostały wybrane, niezwłocznie po dokonaniu czynności wyboru najkorzystniejszej oferty. Jaka jest tolerancja czasowa do podjęcia w tym zakresie skutecznych działań? Czy okres świąteczno-noworoczny może stanowić uzasadnienie dla zaniechań podmiotu zamawiającego? KIO rozstrzygnęła to zagadnienie. Ponadto KIO oceniła, jakiego rodzaju dane muszą być znane zamawiającemu, żeby mógł dokonać poprawki omyłki w ofercie. W tym zakresie skład oceniający przyjął optykę odmienną od wyrażonej przez kontrolujących. Sprawdź jaką!Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 19 marca 2019 r., sygn. akt KIO/KU 16/19
Specyfika udzielania zamówień publicznych w służbie zdrowia
Szpitale i inne podmioty lecznicze należą do katalogu zamawiających zobowiązanych przy udzielaniu zamówień publicznych do stosowania przepisów ustawy Pzp. Przedmiot ich zamówień w znacznym zakresie jest dość specyficzny. Obejmuje w szczególności zakup leków, sprzętu medycznego jednorazowego użytku, specjalistycznej aparatury medycznej oraz drobnego sprzętu laboratoryjnego.
Podpis elektroniczny a zmiany oferty
Pytanie: Pytanie: W postępowaniu powyżej progów unijnych wykonawca złożył ofertę podpisaną podpisem kwalifikowanym. Jednak przy weryfikacji poprawności złożenia podpisu pojawia się komunikat: „podpisano”. Wszystkie podpisy są poprawne, ale pojawia się komunikat „po ostatnim podpisaniu wprowadzono niepodpisane zmiany”. Jak powinien zachować się zamawiający – uznać, że oferta została prawidłowo podpisana, czy skoro wykonawca coś w niej zmienił po jej podpisaniu należy uznać, że jest niepodpisana i odrzucić? Program weryfikujący wskazuje, że nastąpiła zmiana na drugiej stronie dokumentu, ale bez wskazania, jakiego rodzaju.
Kryteria oceny ofert nie mogą prowadzić do dyskryminacji wykonawców
Pytanie: Pytanie: Mamy ogłoszone postępowanie na usługę społeczną (żywienie w szpitalu). Ustaliłam kryterium oceny ofert: 80% – cena, 20% – odległość kuchni od zamawiającego. Sugerowaliśmy się jakością posiłków (utrzymanie ciepła, mniejsze ryzyko opóźnień itp.). Proszę o opinię, czy zastosowanie oceny właściwości wykonawcy jest prawidłowe i czy mogę zastosować takie kryteria? Bardzo zależy mi na pilnej odpowiedzi.
Jeśli brakuje podpisu, należy wezwać wykonawcę do uzupełnienia dokumentu
Pytanie: Pytanie: W toczącym się postępowaniu na dostawy implantów wezwaliśmy wykonawców w procedurze odwróconej do uzupełnienia dokumentów na podstawie art. 26 ust. 1, określonych w siwz, tj. zaświadczeń z KRK, ZUS, US, KRS oraz katalogów potwierdzających wymagania dotyczące przedmiotu zamówienia. Przetarg jest prowadzony w formie elektronicznej. Jeden z wykonawców przesłał nam kopie wymaganych dokumentów (skany dokumentów, na których widoczna jest jedynie pieczęć i podpis wykonawcy oraz zapis „za zgodność z oryginałem”) bez podpisu kwalifikowanego. Czy zamawiający może wezwać wykonawcę do uzupełnienia podpisu kwalifikowanego na podstawie art. 26 ust. 3?