Zamawiający nie może nadużywać pozycji dominującej

Czy instytucja zamawiająca, kształtująca ramy postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, ma prawo do kreowania zapisów umowy zgodnie ze swoim wyobrażeniem? Czy uprawnionym działaniem jest obarczanie wykonawcy ryzykiem niewspółmiernie wysokim? Jaka jest funkcja kar umownych i w jakiej wysokości mogą być one kształtowane? Dowiedz się z poniższego omówienia.   

Zamawiający może wymagać ekologicznych i społecznych oznakowań

Unijne dyrektywy w sprawie zamówień publicznych oraz regulacje ustawy Prawo zamówień publicznych pozawalają na stawianie wymagań odnośnie etykiet (oznakowań) potwierdzających m.in. społeczne czy ekologiczne cechy zamawianych robót budowlanych, dostaw i usług w toku postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.

Od 18 kwietnia br. FV za realizację zamówienia będzie można przekazać za pośrednictwem platformy

Zamawiający już niedługo będą mieli obowiązek odbierania od wykonawcy faktur elektronicznych za pośrednictwem platformy elektronicznego fakturowania. Taka możliwość będzie także dotyczyć wysyłania i odbierania tą drogą innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych związanych z realizacją zamówień publicznych lub umów koncesji na roboty budowlane bądź usługi, jeżeli obie strony wyrażą zgodę na taki sposób przekazania dokumentów. Najważniejsze przepisy nowej ustawy wejdą w życie 18 kwietnia br.

Na co należy zwrócić uwagę składając kwalifikowany podpis elektroniczny?

Kwalifikowany podpis elektroniczny złożony przez wykonawcę, nie odpowiadający przepisom obowiązującym od 1 lipca 2018 r. tj. przy zastosowaniu algorytmu SHA-1, jest nieważny (wyrok KIO z 10 grudnia 2018 r., sygn. akt KIO 2428/18)  Jaki był stan faktyczny

Kiedy należy łącznie oszacować zamówienia

Pytanie: Pytanie: Jako zamawiający sektorowy napotkaliśmy problem związany z odpowiednim oszacowaniem zamówienia na świadczenie usługi bieżącego utrzymania części infrastruktury. W obecnym roku kalendarzowym udzielone zostało zamówienie o wartości ok 1,5 mln zł, obecnie rozważana jest możliwość wszczęcia kolejnego postępowania w celu zabezpieczenia wsparcia w kolejnym okresie (wartość również na poziomie 1,5 mln zł). Z wstępnej analizy prawnej wynika, iż w tym przypadku powinniśmy zastosować się do zapisów art. 34 ustawy Pzp. Czy zatem powinniśmy łącznie oszacować wartość planowanego zamówienia z już udzielonym w okresie ostatnich 12 miesięcy, na potrzeby odpowiedniego sklasyfikowania, i przeprowadzić je w oparciu o ustawę z uwagi na łączne przekroczenie wartości kwot określonych w art. 11 ust. 8 ustawy Pzp?

Każda oferta musi być zabezpieczona wadium

Pytanie: Pytanie: W postępowaniu o zamówienie publiczne upłynął termin związania ofertą. Czy zamawiający mimo to może wybrać ofertę jako najkorzystniejszą?

Jakie oświadczenia należy składać w oryginale lub kopii poświadczonej za zgodność

Pytanie: Pytanie: W przetargu nieograniczonym o wartości zamówienia poniżej progów unijnych, wszczętego po 18 października 2018 r. postępowanie, nie została dopuszczona możliwość składania dokumentów i oświadczeń przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Zgodnie z rozporządzeniem ministra przedsiębiorczości i technologii z 16 października 2018 r. § 2 niniejszego rozporządzenia dokumenty lub oświadczenia, o których mowa w rozporządzeniu zmienianym w § 1, składane są w oryginale lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem. Czy zobowiązanie podmiotu trzeciego w formie oświadczenia wykonawca powinien złożyć w oryginale, czy kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem i dołączyć do oferty? Czy tylko oświadczenia znajdujące się w rozporządzeniu zmienianym w § 1 składać można w oryginale lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem (np. oświadczenie wykonawcy o rocznym obrocie, oświadczenie na temat wielkości średniego rocznego zatrudnienia)? Czy oświadczenie o grupie kapitałowej i oświadczenie o niezaleganiu z opłaceniem podatków i opłat lokalnych można składać w postaci kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem? Czy wykonawca może podpisać ofertę nieczytelnie, złożyć parafkę bez pieczątki imiennej?

Jak opisać przedmiot zamówienia w postępowaniu na budowę drogi

Pytanie: Pytanie: Zamawiający dysponuje projektem budowlanym na budowę drogi. W związku ze zmianą aktualnych warunków terenowych konieczna jest jednak aktualizacja projektu. Ogłoszono postępowanie przetargowe w formule „zaprojektuj – wybuduj”. Czy ogłoszenie postępowania w takiej sytuacji w formule „zaprojektuj i wybuduj” jest prawidłowe, czy też w związku z brakiem PFU należy je unieważnić na podstawie art. 93 ust.1 pkt 7 ustawy Pzp? Ponadto do zamawiającego wpłynęło zapytanie: czy projektant przygotowujący pierwotny projekt może złożyć ofertę jako członek konsorcjum w przedmiotowym postępowaniu w kontekście art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp? Niewątpliwie będzie on dysponował większą wiedzą dotyczącą wymagającego aktualizacji projektu niż inni projektanci.