Zmiany w ofercie po zawarciu umowy? Sprawdź, czy to możliwe

Zamawiający powinien racjonalnie i oszczędnie gospodarować środkami publicznymi, mając na uwadze regulacje odnoszące się do zamówień publicznych. W praktyce występują jednak sytuacje, w których błędy w ofertach zostają zidentyfikowane na etapie realizacji zamówienia. Jakiego rodzaju działania mogą zostać podjęte przez podmiot zamawiający, aby doprowadzić do wyeliminowania nieprawidłowości i zminimalizować ryzyka zarzutów kontrolnych? Sprawdź, jak z tego typu impasu wybrnęła instytucja zamawiająca.

Uwaga z wykluczaniem wykonawców z uwagi na odstąpienie od umowy z ich winy

Wykazanie zasadności zastosowania art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy Pzp to niejednokrotnie skomplikowany i czasochłonny proces, zwłaszcza w sytuacji gdy dotyczy długoterminowych umów na roboty budowlane. Spory związane z realizacją takich umów mają często wielopłaszczyznowe uwarunkowania, które muszą być w pierwszej kolejności zidentyfikowane, a następnie ewentualnie przypisane wykonawcy. Zamawiający w rozpatrywanej sprawie podjął decyzję o wykluczeniu odwołującego na podstawie treści pism  zawierających oświadczenia o odstąpieniu od umów z winy odwołującego z powodu niewykonania umowy.

Rodzaje dokumentów w postępowaniu o zamówienie publiczne

Pytanie: PYTANIE Proszę o wyjaśnienie na przykładach różnicy pomiędzy dokumentami podmiotowymi a przedmiotowymi.

Kto może wystawić wykonawcy referencje

Pytanie: Pytanie: W przetargu nieograniczonym na roboty budowlane w wykazie usług wykonawca (podmiot zarejestrowany w CEIDG) wykazał się usługą, która była świadczona wobec właściciela firmy, ale jako osoby fizycznej, inwestora. Osoba fizyczna (inwestor) wystawiła wykonawcy (czyli firmie, w której jest właścicielem) referencje, że roboty zostały wykonane prawidłowo. Do referencji załączono również pozwolenie na użytkowanie wystawione przez PINB. Czy można uznać taką robotę?

Kiedy warunek jest proporcjonalny do przedmiotu zamówienia?

Pojęcie proporcjonalności nie ma ustawowej definicji, jednak jego rozumienie zostało szeroko wyjaśnione w orzecznictwie. W wyrokach TSUE określenie „proporcjonalny” jest używane w znaczeniu „zachowujący właściwą proporcję”. W odniesieniu do warunków udziału w postępowaniu pojęcie proporcjonalności oznacza, że opisane przez zamawiającego warunki muszą być uzasadnione wartością zamówienia, charakterystyką, zakresem, stopniem złożoności lub warunkami realizacji zamówienia (wyrok KIO z 4 czerwca 2019 r., sygn. akt KIO 916/19).

Kiedy po zmianie siwz i ogłoszenia niezbędne jest przesunięcie terminu składania ofert?

W razie zmiany ogłoszenia o zamówieniu zamawiający ma obowiązek przedłużenia terminu składania ofert, tylko jeśli zmiana ogłoszenia spowoduje konieczność wprowadzenia zmian w ofertach. Długość przedłużenia zaś zależy od okoliczności danej sytuacji i powinna być wystarczająca, aby wprowadzić zmiany w ofercie. Wprowadzona przez zamawiającego w rozpoznawanym postępowaniu modyfikacja siwz nie wymagała zapewnienia wykonawcom dodatkowego czasu na wprowadzenie zmian w przygotowywanych ofertach, gdyż sprowadzała się do ograniczenia wymagań, jakie miały być potwierdzone próbką. Nakład pracy konieczny na przygotowanie próbki uległ zatem zmniejszeniu, a nie zwiększeniu (wyrok KIO z 12 kwietnia 2019 r., sygn. akt KIO 551/19).

Jakie zamówienia można oszacować łącznie?

Pytanie: PytanieJesteśmy szpitalem powiatowym (sp. z o.o.) Na podstawie art. 15 ust. 4 pkt 3 chcemy zlecić przygotowanie i przeprowadzenie postępowania na wyłonienie wykonawców na zakup sprzętu medycznego oraz oprogramowania i sprzętu ICT z podziałem na pakiety (części) w zakresie projektu unijnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020, na który mamy zawartą umowę o dofinansowanie z Województwem Dolnośląskim. Jak mamy dokonać wyceny (wyliczenia wartości szacunkowej zamówienia)? Wartość projektu wynosi 3.000.000 zł. Jaką przyjąć metodologię szacowania wartości zamówienia?

Jakie są obowiązki związane z wymogiem zatrudnienia przez wykonawcę wykonawcy na umowę o pracę?

Pytanie: Pytanie: Zamawiający określił w siwz, że „Zamawiający wymaga zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności wchodzące w skład przedmiotu zamówienia polegające na pozyskaniu i zrywce surowca drzewnego, jeżeli wykonanie tych czynności polega na wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 917 ze zm.)”. Jest to jedyny zapis wyjaśniający wymagania wobec obowiązku zatrudnienia. Czy zatem zamawiający może wymagać, aby inne prace wchodzące w skład przedmiotu umowy były wykonywane na podstawie umowy o pracę.