110 (11)

Zaoszczędzone środki wolno wydać w pozaustawowych procedurach

Pytanie: Pytanie W wyniku przeprowadzenia przetargu nieograniczonego na usługę szkoleniową współfinansowaną ze środków unijnych zmniejszono wydatki w stosunku do zaplanowanych. W związku z powyższym wystąpiono do urzędu marszałkowskiego o przeznaczenie zaoszczędzonych pieniędzy na dodatkowe szkolenia. Ich kwota nie przekracza 30.000 euro. Nie przewidzieliśmy zamówień uzupełniających. Jak wybrać  wykonawców dodatkowych szkoleń?

Zanim zamawiający odrzuci ofertę z uwagi na jej niezgodność ze specyfikacją, musi ocenić wagę tej rozbieżności

Pytanie: Pytanie W przetargu nieograniczonym dzień przed otwarciem ofert zorientowałem się, że termin realizacji zamówienia (wykonania szkoleń) wskazany w ogłoszeniu o zamówieniu i siwz jest błędny. W związku z tym zmieniłem zapisy tych dokumentów w następujący sposób: „termin realizacji szkolenia 26.09.–01.10.2014” na „termin rozpoczęcia szkolenia 26.09.–01.10.2014”. Przedłużyłem czas składania ofert o kilka dni. Czy oferty, które wpłynęły przed dokonanymi zmianami i nie zostały wycofane, powinienem odrzucić jako niezgodne z siwz?

Zamawiający może wymagać, aby osoby wykonujące czynności w trakcie realizacji zamówienia były zatrudnione na umowę o pracę

Poprzez odpowiedni opis przedmiotu zamówienia zamawiający może zobowiązać wykonawców i podwykonawców do zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia na roboty budowlane lub usługi, jeżeli jest to uzasadnione charakterem tych czynności. Zamawiający może określić w siwz rodzaj czynności niezbędnych do realizacji zamówienia, a w określonych przypadkach również liczbę osób, które mają być zatrudniane na podstawie umowy o pracę.

109 (10)

Zamawiający nie musi formułować siwz w taki sposób, aby umożliwić wszystkim wykonawcom funkcjonującym na rynku złożenie oferty

Teza W sytuacji, gdy potrzeby zamawiającego są obiektywnie uzasadnione, jest on uprawniony do wprowadzenia wymogów, które zawężają krąg potencjalnych wykonawców. Zawężenie to nie może mieć na celu preferowania określonego wykonawcy, ale uzyskanie produktu jak najbardziej odpowiadającego potrzebom zamawiającego. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 24 lipca 2014 r.; sygn. akt KIO 1429/14

Zamawiający może najpierw wezwać do złożenia wyjaśnienia dokumentów a potem ich uzupełnienia

Pytanie: Pytanie Przy sprawdzaniu ofert wykryłam rozbieżność w datach realizacji wykazywanych zamówień pomiędzy załączonym poświadczeniem, a wykazem usług. Czy w takim przypadku zwracam się do wykonawcy o: wyjaśnienie rozbieżności i wskazanie prawidłowych dat czy poprawne uzupełnienie wykazu usług zgodnie z załączonym poświadczeniem?

Wykonawca, określając ryczałt, może kierować się własnymi obmiarami

Pytanie: Pytanie Ustaliliśmy w postępowaniu wynagrodzenie ryczałtowe. Jeden z wykonawców zawyżył obmiar. Co zrobić, jeżeli przy prawidłowym obmiarze jego oferta jest najtańsza? Czy należy ją odrzucić?

108 (9)

Zdaniem Konsultantów Zamówień Publicznych w walce z handlem referencjami inicjatywę powinni przejąć wykonawcy

Wykonawca w uzasadnionych przypadkach powinien domagać się od zamawiającego zmiany ogłoszenia o zamówieniu. Może wskazać, aby w ramach oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu i wyłonienia wykonawców punkty „za doświadczenie” nie były przyznawane za referencje udostępnione na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b ustawy Prawo zamówień publicznych.

Rażąco niską ceną w pozacenowe kryteria oceny – czyli co nowego po zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych?

Uchwalona 29 sierpnia 2014 r. nowelizacja ustawy – Prawo zamówień publicznych z pewnością szybko wyrwie zamawiających i wykonawców z wakacyjnego letargu. Jest bowiem nowelizacją ciekawą, ale to wcale nie oznacza, że pozytywnie wpłynie na rynek zamówień publicznych.

107 (8)

Wszyscy wykonawcy startujący w przetargu powinni mieć zagwarantowane równe prawa oraz muszą wypełnić takie same obowiązki

Teza Wykonawca decydując się na złożenie oferty w danym postępowaniu, powinien respektować ustalone przez zamawiającego zasady i podać wymagane informacje. Z kolei zamawiający, który zobligowany jest egzekwować od wykonawców dostosowanie się do warunków przetargu nie może odstąpić od tego obowiązku wobec niektórych z wykonawców.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 26 maja 2014 r.; sygn. akt KIO 950/14

Wadliwe pełnomocnictwo do złożenia odwołania nie podlega uzupełnieniu

Teza Nie jest możliwe uzupełnienie pełnomocnictwa, jeśli odwołanie zostało złożone przez osobę nieumocowaną do reprezentowania wykonawcy. Należy odróżnić bowiem sytuację polegającą na niezłożeniu pełnomocnictwa od sytuacji złożenia pełnomocnictwa wadliwego.Postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej z 21 maja 2014 r.; sygn. akt KIO 963/14

106 (7)

Wykonawca musi przedstawić jednoznaczną informację o sposobie udostępnienia zasobów podmiotu trzeciego

Teza To, jaka forma udostępnienia zasobów jest wystarczająca i zagwarantuje faktyczne przekazanie potencjału niezbędnego do realizacji zamówienia, powinno być oceniane w odniesieniu do konkretnego zamówienia, jego złożoności i specyfiki. Ustawodawca pozostawił wykonawcy dowolność doboru środków dowodowych w celu wykazania dostępności zasobów podmiotu trzeciego.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 8 maja 2014 r.; sygn. akt KIO 792/14

105 (6)

 Ocena oferty może dotyczyć tylko wymagań wskazanych w specyfikacji

Teza Fakt, że produkt jest słabej jakości, nie oznacza automatycznie, że nie spełnia wymagań wskazanych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zamawiający musi wskazać konkretne zapisy z siwz, których oferowane produkty nie spełniają, aby mieć podstawy do odrzucenia oferty. Nawet jeżeli produkt w stopniu minimalnym spełnia wymagania produktu równoważnego, oznacza, że jest zgodny z siwz.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 9 maja 2014 r.; sygn. akt KIO 829/14

  Wezwanie do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny musi być poparte  uzasadnionymi wątpliwościami

Teza Zamawiający nie ma obowiązku wzywania wykonawców do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. Zwraca się do oferentów o szczegółowe powody zaproponowania niskiej ceny, jedynie w sytuacji gdy w trakcie oceny ofert uzna, że ma do czynienia z ofertą zawierającą cenę rażąco niską w stosunku do przedmiotu zamówienia.

Zmieniła się definicja ceny

Cena to wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Tak brzmi nowa definicja ceny, którą wprowadza, podpisanej przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, ustawy z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług, która w art. 19 zmienia ustawę Prawo zamówień publicznych.