Podwykonawcy po nowelizacji ustawy Pzp – nowe obowiązki dla zamawiających i wykonawców
Jakość realizacji zamówień, ochrona podwykonawców, ograniczenie sporów – te cele przyświecały ustawodawcy przy nowelizacji ustawy Pzp w zakresie podwykonawstwa. Przepisy obowiązujące do tej pory w sposób ograniczony regulowały kwestie związane z realizacją zamówienia przy pomocy podwykonawców. Zmiany przewidziane w ustawie z 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych dotyczące ochrony podwykonawstwa w zamówieniach publicznych mają zmienić tę sytuację. Ustawa wchodzi w życie 24 grudnia 2013 r.
Zamawiając przedmiot chroniony prawem autorskim, wolno skorzystać z procedury ograniczającej konkurencję z postępowaniu
Pytanie: Pytanie Jako teatr planujemy wystawienie spektaklu. W tym celu zamierzamy zakupić dekoracje i kostiumy od innej placówki, która oferuje gotowe kompletne środki inscenizacji. Choreografię tego przedstawienia zawsze wystawia się w tej samej dekoracji. Na jaką przesłankę należy się powołać, udzielając zamówienia? Dodam, że przeprowadzamy odrębne postępowanie na udzielenie licencji na wykorzystanie scenografii i kostiumów od wyłącznego właściciela praw do projektów tych przedmiotów.
Zamawiający nie może wymagać informacji z Krajowego Rejestru Karnego od wszystkich członków konsorcjum
Teza: Jeżeli komplementariuszem spółki komandytowej (członka konsorcjum) jest osoba prawna, to nie jest możliwe popełnienie przez taki podmiot przestępstwa, o którym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. Tak więc w odniesieniu do takiego podmiotu nie ma podstaw do uzyskania informacji z KRK. Osoba prawna będąca komplementariuszem spółki komandytowej może podlegać jedynie odpowiedzialności podmiotów zbiorowych. (Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 14 listopada 2013 r.; sygn. akt KIO 2538/13)
Od 1 stycznia 2014 r. obowiązują nowe progi stosowania ustawy Pzp
W związku z wejściem w życie nowego rozporządzenia Komisji Europejskiej, od 1 stycznia 2014 roku będą obowiązywać nowe progi w zakresie procedur udzielania zamówień.
Zamawiający ma obowiązek udzielenia wyczerpujących wyjaśnień na pytania do specyfikacji istotnych warunków zamówienia
Teza: Samo podjęcie próby udzielenia wyjaśnień czy też udzielenie niepełnej odpowiedzi na wniosek wykonawcy nie może być traktowane jako wykonanie dyspozycji normy, wyrażonej w przepisie art. 38 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Wynikająca z tego przepisu instytucja wyjaśnień ma bowiem umożliwić wykonawcom zdobycie wiedzy niezbędnej do podjęcia decyzji co do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, a także sporządzenie odpowiedniej oferty (Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 17 lipca 2013 r.; sygn. akt KIO 1606/13).