Zamawiający nie ma obowiązku czekać, aż wykonawca zechce podpisać z nim umowę
Uchylanie się od zawarcia umowy o zamówienie publiczne wcale nie musi oznaczać bezpośredniej odmowy jej podpisania – może również wynikać z innych zachowań wykonawcy. Trzykrotnie niestawienie się w celu zawarcia będzie z pewnością uznane za uchylanie się od zawarcia umowy. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 4 marca 2014 r.; sygn. akt KIO 288/14
Wykonawca nie może wymagać, aby zamawiający zwiększył środki na sfinansowanie zamówienia
Teza To zamawiający dokonuje oceny, jaką kwotę może przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, a kontrola gospodarowania środkami finansowymi przez jednostkę publiczną nie należy do kompetencji uczestników postępowania. Jeżeli kwota z oferty przewyższa środki zamawiającego, to nie ma on obowiązku zwiększenia kwoty dofinansowania. W takiej sytuacji ma prawo unieważnić postępowanie. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 27 lutego 2014 r.; sygn. akt KIO 258/14
We wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wykonawca musi zaznaczyć, o jaką część zamówienia chce się ubiegać
Teza Jeżeli wykonawca zamierza wykonać tylko 1 część zamówienia, a nie wynika to z treści złożonego wniosku, to nie będzie mógł tej informacji uzupełnić na późniejszym etapie przetargu ograniczonego. Niedopuszczalne jest bowiem, aby uczestnicy postępowania dowolnie kreowali treść swojego oświadczenia woli po złożeniu wniosków. Zachowanie takie wypaczałoby zasadę uczciwej konkurencji. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 3 marca 2014 r.; sygn. akt KIO 274/14
Ważny jest moment dotarcia odwołania do KIO, a nie jego złożenia w placówce pocztowej
Teza Aby odwołanie od wyniku przetargu było skuteczne, trzeba doręczyć je w terminie do Krajowej Izby Odwoławczej. Liczy się bowiem tylko data jego doręczenia bezpośrednio do siedziby Izby, a nie termin złożenia przesyłki na poczcie. Uchwała Sądu Najwyższego w składzie 3 sędziów z 7 lutego 2014 r.; sygn. akt III CZP 90/13
Remonty – jak szybko i bezpiecznie zamówić wykonanie robót budowlanych w zamówieniach publicznych
Nadeszła wiosna i w zamówieniach publicznych zaczyna się ruch. Zamawiający mają zaakceptowane plany finansowe i inwestycyjne i z nową energią przystępują do udzielania zamówień. Niebagatelną część budżetów stanowią szczególnego rodzaju roboty budowlane, czyli remonty. Zazwyczaj polegają one na przywróceniu wartości użytkowej (funkcjonalności, sprawności technicznej) obiektom budowlanym. W poniższym tekście przedstawiamy informacje: jak przygotować się do procesu wyboru wykonawcy na prace remontowe, w jaki sposób oszacować koszty remontu, jak dobrać tryb zamówienia w zależności od typu prac oraz okoliczności, w jaki sposób wybrać formę rozliczania się z wykonawcą za prace wykonane, by gospodarnie zarządzać środkami publicznymi i nie narazić zamawiającego na niepotrzebne straty.