Ocena oferty może dotyczyć tylko wymagań wskazanych w specyfikacji
Teza Fakt, że produkt jest słabej jakości, nie oznacza automatycznie, że nie spełnia wymagań wskazanych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zamawiający musi wskazać konkretne zapisy z siwz, których oferowane produkty nie spełniają, aby mieć podstawy do odrzucenia oferty. Nawet jeżeli produkt w stopniu minimalnym spełnia wymagania produktu równoważnego, oznacza, że jest zgodny z siwz.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 9 maja 2014 r.; sygn. akt KIO 829/14
Wezwanie do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny musi być poparte uzasadnionymi wątpliwościami
Teza Zamawiający nie ma obowiązku wzywania wykonawców do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. Zwraca się do oferentów o szczegółowe powody zaproponowania niskiej ceny, jedynie w sytuacji gdy w trakcie oceny ofert uzna, że ma do czynienia z ofertą zawierającą cenę rażąco niską w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Zmieniła się definicja ceny
Cena to wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Tak brzmi nowa definicja ceny, którą wprowadza, podpisanej przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, ustawy z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług, która w art. 19 zmienia ustawę Prawo zamówień publicznych.
Zasady udzielania zamówień z dziedziny nauki określa nie tylko Prawo zamówień publicznych
Pytanie: Pytanie Często organizuję postępowania dotyczące usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych oraz polegających na świadczeniu prac badawczych wyłączonych spod reżimu ustawy Pzp zgodnie z jej art. 4 pkt 3 lit. e. Proszę o wyjaśnienie, kiedy zamówienie nie jest „w całości opłacone przez zamawiającego”? Kiedy „korzyści nie przypadają wyłącznie jednostce zamawiającej dla potrzeb jej własnej działalności”? Co powinno zawierać w tym przypadku ogłoszenie o udzielanym zamówieniu? Jak rozumieć pojęcie „okoliczności mogące mieć wpływ na jego udzielenie” wskazane w art. 30b ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki?
Zamówienie usługi dystrybucji oraz dostawy prądu wolno zrealizować w dwóch procedurach o udzielenie zamówienia publicznego
Pytanie: Pytanie Jak przeprowadzić przetarg na dostawę energii elektrycznej, jeżeli jej zużycie w skali roku nie przekracza 30.000 euro? Czy postępowanie powinno obejmować zarówno dostawę jak i dystrybucję prądu?
Zamawiający nie ma prawa dowolnie zmieniać ilości zamawianych dostawa na etapie realizacji zamówienia
Teza Postanowienia siwz zamieszczone we wzorze umowy powinny dawać wiedzę co do zakresu ilościowego zamówienia lub przyczyn uzasadniających jego zmniejszenie. Wykonawca musi mieć możliwość przygotowania oferty, obliczenia ceny i realizacji zamówienia z uwzględnieniem wszystkich wpływających na to czynników. Dlatego nie można zaakceptować postanowień umowy dających zamawiającemu całkowitą dowolność w podjęciu decyzji o zmniejszeniu zakresu dostaw będących przedmiotem zamówienia.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 7 maja 2014 r.; sygn. akt KIO 809/14
Zamawiający musi prawidłowo zakończyć prowadzone postępowanie, nawet gdy upłynął termin związania ofertą
Pytanie: Pytanie W przetargu na zamówienie o wartości nieprzekraczającej progów unijnych otrzymaliśmy 2 oferty. W terminie związania ofertą wybraliśmy wykonawcę. Po upływie tej daty otrzymaliśmy pismo od przegranego uczestnika z zarzutem nieprawidłowej decyzji w tym zakresie. Jednocześnie żaden z wykonawców nie przedłużył samodzielnie terminu związania ofertą. Jak w tej sytuacji zakończyć postępowanie? Czy wolno nam cofnąć wybór oferty, po to aby unieważnić procedurę? Czy można dokonać tej czynności na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 1 lub 7 ustawy Pzp? A może nie należy podejmować już żadnych działań, z uwagi na upływ terminu związania ofertą i po prostu nie podpisywać umowy z wybranym podmiotem?
Wiedza zamawiającego dotycząca planowanych zakupów determinuje sposób szacowania ich wartości
Pytanie: Pytanie Poszczególne jednostki organizacyjne naszej instytucji realizują różnego rodzaju badania finansowane z kilku źródeł (m.in. ze środków unijnych). Na początku każdego roku deklarują koszty udziału swoich pracowników w konferencjach naukowych oraz związane z tym wydatki na dojazdy i noclegi na podstawie szacunkowej wartości przewidzianej w projekcie. Sumy szkoleń i przejazdów przekraczają 30.000 euro. Jednak koszty samego udziału pracowników w konferencjach – już nie. Czy powinnam zsumować te wydatki? Jak udzielić takich zamówień? Czy opłaty konferencyjne związane z wystąpieniem pracownika zamawiającego jako prelegenta muszą być wydatkowane w trybach ustawy Pzp?
W przetargach nie zawsze uwzględnia się zasadę uczciwej konkurencji
Zamawiający w celu uzyskania potrzebnych zakupów stosują coraz więcej konkurencyjnych procedur oraz aukcji elektronicznych generujących wymierne oszczędności. Średni czas trwania procedury na zamówienie o niedużej wartości to niewiele ponad miesiąc – wynika z analiz Urzędu Zamówień Publicznych.