Wszyscy wykonawcy startujący w przetargu powinni mieć zagwarantowane równe prawa oraz muszą wypełnić takie same obowiązki

Teza Wykonawca decydując się na złożenie oferty w danym postępowaniu, powinien respektować ustalone przez zamawiającego zasady i podać wymagane informacje. Z kolei zamawiający, który zobligowany jest egzekwować od wykonawców dostosowanie się do warunków przetargu nie może odstąpić od tego obowiązku wobec niektórych z wykonawców.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 26 maja 2014 r.; sygn. akt KIO 950/14

Wadliwe pełnomocnictwo do złożenia odwołania nie podlega uzupełnieniu

Teza Nie jest możliwe uzupełnienie pełnomocnictwa, jeśli odwołanie zostało złożone przez osobę nieumocowaną do reprezentowania wykonawcy. Należy odróżnić bowiem sytuację polegającą na niezłożeniu pełnomocnictwa od sytuacji złożenia pełnomocnictwa wadliwego.Postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej z 21 maja 2014 r.; sygn. akt KIO 963/14

Prezes Urzędu Zamówień Publicznych może podważyć umowę o zamówienie publiczne

Teza Uprawnienie do wykorzystania środków wzruszalności umowy o zamówienie publiczne przysługuje bezpośrednio podmiotom zainteresowanym oraz prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych jako centralnemu organowi właściwemu w sprawach zamówień publicznych. Upoważnienie to nie wymaga zaistnienia dodatkowych przesłanek w postaci np. uprzedniego kontrolowania realizacji spornego przetargu czy też zakwestionowania wyniku postępowania przez jego uczestników.Wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku z 12 czerwca 2014 r.; sygn. akt IACa 166/14

Poprawienie omyłki nie może prowadzić do negocjacji z wykonawcą czy też modyfikacji istotnych zapisów jego oferty

Teza Możliwe jest poprawienie omyłek niemających charakteru oczywistego, pod warunkiem że korekta nie spowoduje istotnej zmiany treści oferty. Wprowadzone poprawki muszą bowiem stanowić odzwierciedlenie złożonego oświadczenia woli wykonawcy. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 2 czerwca 2014 r.; sygn. akt KIO 996/14

Nowelizacja ustawy Pzp ma przynieść długo oczekiwane zmiany w zakresie kryterium oceny ofert

Uchwalona przez sejm nowelizacja ustawy – Prawo zamówień publicznych ma pomóc przedsiębiorcom i wyrównać ich szanse na rynku. Wszystkie podmioty zajmujące się zamówieniami publicznymi niedługa czeka zmiana przepisów. Jednak nie wszystkie zmiany mogą odnieść oczekiwany skutek.

Zamawiający powinien sprawdzić, czy cena jednostkowa nie jest rażąco niska

Jeżeli wynagrodzenie wykonawcy ma charakter kosztorysowy i jest ustalane na podstawie cen wyszczególnionych w formularzu ofertowym oraz ilości rzeczywiście wykonanych robót, to ceny jednostkowe będą podstawą skalkulowania rzeczywistego wynagrodzenia wykonawcy. A zatem kwoty te mają cechy samodzielnych cen za wykonanie poszczególnych pozycji składających się na zamówienie. W takiej sytuacji poszczególne kwoty powinny być rozpatrywane w kategorii rażąco niskiej ceny w odniesieniu do danej pozycji z formularza ofertowego. Takie wnioski płyną z kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w zakresie naruszenia art. 90 ust. 1 oraz art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp.