Zdaniem Konsultantów Zamówień Publicznych w walce z handlem referencjami inicjatywę powinni przejąć wykonawcy
Wykonawca w uzasadnionych przypadkach powinien domagać się od zamawiającego zmiany ogłoszenia o zamówieniu. Może wskazać, aby w ramach oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu i wyłonienia wykonawców punkty „za doświadczenie” nie były przyznawane za referencje udostępnione na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b ustawy Prawo zamówień publicznych.
Rażąco niską ceną w pozacenowe kryteria oceny – czyli co nowego po zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych?
Uchwalona 29 sierpnia 2014 r. nowelizacja ustawy – Prawo zamówień publicznych z pewnością szybko wyrwie zamawiających i wykonawców z wakacyjnego letargu. Jest bowiem nowelizacją ciekawą, ale to wcale nie oznacza, że pozytywnie wpłynie na rynek zamówień publicznych.
Przypuszczenia odwołującego o wpływie zdarzeń zaistniałych w czasie aukcji na jej wynik nie mogą być podstawą uwzględnienia odwołania
Teza Nie jest obowiązkiem zamawiającego umożliwienie wszystkim uczestnikom aukcji elektronicznej realizacji zakładanej strategii udziału w aukcji ani takie prowadzenie aukcji, by w jej toku wykonawcy mogli kontaktować się z podwykonawcami oraz dostawcami sprzętu. Te kwestie leżą w wyłącznej domenie wykonawcy, który w sposób należyty powinien przygotować się do udziału w aukcji. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 22 lipca 2014 r.; sygn. akt KIO 1383/14
Prezes UZP będzie mógł przeprowadzać więcej kontroli doraźnych
W przypadku wykrycie nieprawidłowości podczas udzielenia zamówienia publicznego w ramach projektu unijnego, na wniosek instytucji zarządzającej, Prezes UZP jest upoważniony do wszczęcia kontroli doraźnej. Tak wynika z nowej ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020.
Poniesienie opłaty administracyjnej bądź sądowej nie jest zamówieniem publicznym
Pytanie: Pytanie Jak traktować opłatę za wydanie dowodu rejestracyjnego do pojazdu z powodu braku miejsca na pieczątki z kolejnych przeglądów technicznych? Pod jaką pozycją rejestru zamówień publicznych należy ją ująć?
Nie wolno podpisać umowy z wykonawcą przy braku środków na jej sfinansowanie
Pytanie: Pytanie Przygotowujemy się do złożenia wniosku o przyznanie pomocy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (dalej: PROW). Przedmiot operacji objęty tym programem planujemy zakupić w przetargu nieograniczonym. Nie mamy przy tym pewności, czy uzyskamy środki unijne na ten cel. Nawet jeśli je otrzymamy, to stosowną umowę o przyznaniu pomocy podpiszemy dopiero w 2015 roku. Czy możemy już teraz ogłosić przetarg nieograniczony na zakup sprzętu objętego tym projektem, zaznaczając w ogłoszeniu i siwz, że:dostawa sprzętu jest przewidziana np. na kwiecień 2015 roku,projekt byłby sfinansowany ze środków unijnych PROW, pod warunkiem, że je otrzymamy,przewidujemy unieważnienie postępowania w razie nieprzyznania środków?Czy w takiej sytuacji unieważnienie postępowania jest możliwe po podpisaniu umowy z wybranym oferentem?
Nie każde zamówienie na usługę z dziedziny kultury jest wyłączone spod reżimu Prawa zamówień publicznych
Pytanie: Pytanie Czy art. 4 pkt 8b ustawy Pzp zwalniający z obowiązku stosowania procedur zamówieniowych w odniesieniu do usług kulturalnych obejmuje również: przygotowanie sceny, nagłośnienia, oświetlenia oraz obsługi technicznej sceny na potrzeby imprezy kulturalnej (np.: koncertu, festynu, przedstawienia teatralnego, imprezy edukacyjnej)?