Obowiązek e-faktur w zamówieniach publicznych

W dniu 18 kwietnia 2019 r. weszły w życie przepisy ustawy z 9 listopada 2018 r. o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. poz. 2191). W związku ze zmianami zamawiający mają obowiązek odbierania faktur elektronicznych za pośrednictwem platformy elektronicznego fakturowania, jeżeli wykonawca wysłał ustrukturyzowaną fakturę za pośrednictwem tej platformy.

Czy można się odwołać od unieważnienia postępowania z powodu braku środków w budżecie?

Pytanie: Pytanie: Zamawiający unieważnił postępowanie, ponieważ cena najkorzystniejszej oferty przekracza budżet zamawiającego. Postępowanie jest prowadzone powyżej progu unijnego. Czy na taką czynność wykonawcy przysługuje odwołanie, czy zamawiający może przed upływem 10 dni ogłosić kolejne postępowanie?

Czy zamówienie na subskrypcję oprogramowania to usługa, czy dostawa?

Pytanie: Zamawiający zamierza udzielić zamówienia na korzystanie z oprogramowania dostępnego w chmurze poprzez jego subskrypcję. Czy na gruncie ustawy Pzp subskrypcja oprogramowania, korzystanie z oprogramowania w chmurze powinny być klasyfikowane jako dostawa, czy też usługa? Zamawiający ma również wątpliwość co do doboru odpowiedniej metody szacowania tego zamówienia. Dostęp do tego oprogramowania (możliwość korzystania) jest wykupowany na kolejny już rok. Czy w związku z faktem, iż zamówienie to jest powtarzane (choć zasadność jego udzielania jest rokrocznie analizowana), powinno zostać oszacowane zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy Pzp? Czy w związku z tym subskrypcję oprogramowania zamawianą na kolejny rok należy traktować jako dostawę/usługę powtarzającą się, podlegającą wznowieniu? Czy licencję należałoby traktować tak samo?

Czy brak ogłoszenia na stronie WWW zamawiającego to podstawa korekty finansowej w projekcie UE?

Pytanie: Pytanie: Prowadzę przetarg nieograniczony na dostawy współfinansowane ze środków UE. Ogłoszenie o zamówieniu zamieszczono w BZP oraz w siedzibie zamawiającego w miejscu publicznie dostępnym 28 czerwca 2018 r. Na stronie internetowej zamawiającego zamieszczono siwz z załącznikami. Nie opublikowano tam natomiast ogłoszenia o zamówieniu, a jedynie wskazano, że ogłoszenie znajduje się w BZP pod określonym numerem (nie był to aktywny link). Czy wskazane naruszenie jest podstawą korekty bądź pomniejszenia stosownie do rozporządzenia z 29 stycznia 2016 r. w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień?

Zmiana zabezpieczenia należytego wykonania umowy a COVID-19

Pytanie: Pytanie: Przy zawarciu umowy przed wybuchem epidemii COVID-19 wykonawca wniósł zabezpieczenie należytego wykonania umowy w wysokości 10% ceny oferty. Termin realizacji umowy minął w listopadzie 2021 roku. W październiku 2020 roku zawarto z wykonawcą aneks przedłużający okres realizacji umowy. W listopadzie z kolei wykonawca zwrócił się do zamawiającego z wnioskiem o obniżenie wniesionego zabezpieczenia do 5%. Uzasadniał to koniecznością dostosowania zapisu umownego o zabezpieczeniu do treści aktualnie obowiązującego art. 15vb ust. 5 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Wskazał również, że zawarcie aneksu miało miejsce po wejściu w życie art. 15vb ust. 5 ustawy o COVID-19 i że jego wniosek jest uzasadniony, gdyż należy dostosować  umowę do aktualnego stanu prawnego. Czy taka zmiana zabezpieczenia należytego wykonania umowy jest dopuszczalna? Czy pomimo obowiązujących wtedy przepisów nie stanowiłaby ona niedopuszczalnej istotnej zmiany umowy? Czy nie naruszałaby zasad równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji?

Wyłączenie z wykonywania czynności związanych z przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia

Zamawiający są odpowiedzialni za powierzone im środki, z tego względu bardzo ważne jest zapewnienie, aby wydatkowane one były w sposób celowy i oszczędny, jednocześnie tak aby spełnić zadania i cele jakie przyświecają potrzebom zamawiających a samą realizację zadań nałożonych na zamawiających cechować ma rzetelność i profesjonalizm. Z tego względu ważne jest, aby czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wykonywały osoby, które dają rękojmie poszanowania zasad ustawowych w tym równego traktowania wykonawców i zabezpieczenia uczciwej konkurencji.