Niejasne określenie pozacenowych kryteriów oceny ofert

Przeprowadzając postępowanie o zamówienie publiczne, zamawiający powinien wybrać ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie. Dlatego zasadniczo główne kryterium powinny stanowić jakość i cena. Zamawiający, z wyjątkami przewidzianymi ustawą, może stosować także inne kryteria w celu uzyskania oferty optymalnie odpowiadającej jego uzasadnionym potrzebom. Zamawiający zobowiązany jest jeszcze przed zebraniem ofert określić kryteria oceny ofert, jakie będzie stosował w postępowaniu. Kryteria te muszą zostać wskazane w sposób jednoznaczny i zrozumiały. Podkreślenia wymaga, że kryteria oceny ofert muszą odnosić się do przedmiotu zamówienia. Nie mogą dotyczyć wykonawców, w tym ich wiarygodności ekonomicznej, technicznej czy finansowej. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 15 lutego 2021 r., sygn. akt KIO 5/21

Kiedy mamy do czynienia z zamówieniem publicznym?

Pytanie: Pytanie: Zapytanie ofertowe wygrywa osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Podpisujemy z nią umowę zlecenie. Księgowość by wypłacić wynagrodzenie, robi to przez listę płac. Spotkałam się kiedyś z taką opinią, że takich kosztów nie powinniśmy uwzględniać w sprawozdaniu z zamówień publicznych, bo są to wynagrodzenia. Czy taka osoba jest zatrudniona, czy udzielamy jej zamówienia (które w sprawozdaniu powinno się znaleźć)?

Kiedy i jak konsorcjum złoży oświadczenie, o którym mowa w art. 117 ust. 4 ustawy Pzp?

W sytuacji gdy konsorcjanci powołują się na uprawnienia, doświadczenie, kwalifikacje lub wykształcenie danego członka konsorcjum, liczy się rola, jaką ten członek grupy odegra przy realizacji zamówienia. Wymagane zdolności powinien posiadać ten konsorcjant, który w ramach wewnętrznego podziału zadań zrealizuje część zamówienia, z którą wiąże się obowiązek posiadania konkretnych uprawnień, doświadczenia, kwalifikacji lub wykształcenia. W celu potwierdzenia spełnienia tych warunków wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mają obowiązek złożyć z ofertą odpowiednie oświadczenie, o którym mowa w art. 117 ust. 4 ustawy Pzp. Musi z niego wynikać, które roboty budowlane, dostawy lub usługi wykonają poszczególni konsorcjanci. O charakterze tego oświadczenia oraz zasadach jego składania czytamy w opinii prawnej Urzędu Zamówień Publicznych „Oświadczenie, o którym mowa w art. 117 ust. 4 ustawy Pzp jako podmiotowy środek dowodowy”.

Jak wypełnić sprawozdanie w przypadku zamawiających sektorowych?

Pytanie: Pytanie: Jesteśmy zamawiającym udzielającym zamówień na podstawie Regulaminu udzielania zamówień sektorowych, do których nie mają zastosowania przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych. Czy w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach w pkt 1.2) zaznaczam pkt 3 – Podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy (podmiot prawa publicznego), oraz pkt 5 zamawiający udzielający zamówień sektorowych? Którą tabelę wypełniam w sprawozdaniu: pkt II zamówienia klasyczne, czy pkt III sektorowe? Wartość zawieranych umów wynosiła 1.200.00,00 zł na usługi i 184.000,00 na dostawy.

Jak rozumieć instytucję przedłużenia ważności wadium

Zamawiający uprawniony jest do żądania wydłużenia terminu związania ofertą. W sytuacji gdy żądane było wadium, przedłużenie to możliwe jest z jednoczesnym przedłużeniem terminu ważności wadium. Właściwa interpretacja tego zagadnienia jest niezbędna. Stanowisko KIO wydane w poprzednim stanie prawnym pozostaje aktualne w procedurach prowadzonych w oparciu o nową ustawę Pzp. Sprawdź, jak powinieneś postępować, aby nie powtarzać błędów innych zamawiających. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 11 lipca 2019 r., sygn. akt KIO 1206/19

Jak prawidłowo ustalić wartość zamówienia na zaprojektowanie oraz wykonanie robot budowlanych?

Pytanie: Pytanie: Jak należy oszacować zamówienia, jeżeli zamawiający planuje udzielić zamówienia w częściach, z których każda stanowić będzie przedmiot odrębnego postępowania. Chodzi o sytuację, gdzie zamawiający najpierw chce przeprowadzić postępowanie dotyczące sporządzenia projektu budowlanego (część I), a następnie na jego podstawie udzielić zamówienia na roboty budowlane dotyczące wykonania zaprojektowanej budowli (część II). Dodam, że nie chodzi o zadanie typu zaprojektuj i wybuduj. Czy w takiej sytuacji należy ustalić łączną wartość zamówienia – poszczególnych części zamówienia, tj. części I i części II, czy też odrębną wartość dla każdej z tych części?

Jak prawidłowo sporządzić opis przedmiotu zamówienia na roboty budowlane

Przedmiot zamówienia jest najistotniejszym elementem przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Jego prawidłowe przygotowanie jest niezbędne do właściwego oszacowania wartości zamówienia, co następczo wpływa na wybór trybu postępowania i odpowiedniej procedury, tj. procedury pełnej, uproszczonej bądź zastrzeżonej. Przedmiot zamówienia powinien być opisany w sposób jednoznaczny, za pomocą szczegółowych i zrozumiałych określeń dla danego rodzaju zamówienia. Co istotne treść opisu nie może kolidować z zasadami uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Zamawiający mają obowiązek opisania przedmiotu zamówienia za pomocą odpowiednich i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na wykonanie przedmiotu zamówienia, tak aby wyeliminować lub chociażby zminimalizować możliwość powstania sprzeczności w interpretacji sporządzonego opisu. W głównej mierze to na podstawie opisu przedmiotu zamówienia wykonawcy przygotowują swoje oferty oraz dokonują obliczenia ceny za wykonanie zamówienia.

Jak podpisać skompresowane dokumenty elektroniczne

Pytanie: Czy jeżeli oferta została złożona w następujący sposób: wszystkie dokumenty zostały spakowane do pliku .zip (dokumenty napisane w Wordzie) i cały plik został podpisany profilem zaufanym, to czy możemy uznać taką ofertę? Jak wypakowałam te dokumenty, to mam po prostu dokumenty w Wordzie, ale jak weryfikuję plik .zip, w którym były te dokumenty, to na profilu zaufanym weryfikuje mi pozytywnie. W SWZ mam napisany sposób złożenia oferty z miniportal tzn. że jeżeli na ofertę składa się kilka dokumentów, to należy stworzyć folder .zip, do którego przeniesie się wszystkie podpisane dokumenty. Tutaj mam sytuację, że wprawdzie podpisano dokumenty, ale nie każdy z osobna, lecz cały plik.