Pokrewieństwo wykonawcy z autorem dokumentacji projektowej może stanowić przyczynę wykluczenia z postępowania
Pytanie: Prowadzimy postępowanie na zagospodarowanie pasa drogowego według wewnętrznego regulaminu udzielania zamówień do progu 30.000 euro. W zakreślonym terminie wpłynęła jedna oferta od męża autorki projektu i kosztorysu inwestorskiego na ww. zamówienie publiczne. Każde z nich prowadzi oddzielnie działalność gospodarczą – potencjalny wykonawca, który złożył ofertę – związaną z zagospodarowaniami terenów zieleni, natomiast jego żona – projektowania takich terenów. Czy w tej sytuacji należy wykluczyć wykonawcę zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 19 ustawy Pzp?
O kryteriach oceny ofert w postępowaniach „obronnych”
Pytanie: Czy w postępowaniu z dziedziny obronności i bezpieczeństwa mogę zastosować cenę jako jedyne kryterium oceny ofert? Czy muszę to jakoś uzasadnić? Czy ma tu zastosowanie art. 91 ust. 2a ustawy Pzp?
Niedopuszczalne zmiany umowy – przypadek z życia wzięty
Zmiany umów muszą być dokonywane bardzo ostrożnie. Głównym wyznacznikiem ich modyfikacji jest analiza, czy zmienione warunki kontraktu, jeżeli nie zostały w nim przewidziane, mają wpływ na równowagę w postępowaniu w stosunku do innych wykonawców. Dotkliwie przekonał się o tym jeden z beneficjentów, który działając w dobrej wierze i mając na celu realizację projektu, zmienił umowę z wykonawcą. Jak się okazało, nieuprawnienie. Zapoznaj się z poniższym omówieniem i sprawdź, jak nie popełniać błędów i w jaki sposób zagwarantować sobie prawo do wprowadzana modyfikacji bez narażania się na zarzuty organów kontrolnych. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 6 grudnia 2017, sygn. akt. I SA/Sz 766/17
Na jakiej podstawie dokonać modyfikacji umowy w związku z robotami zamiennymi?
Pytanie: Zamawiający zawarł umowę na wykonanie robót budowlanych z rozliczeniem kosztorysowym. Czy jeżeli wystąpią roboty zamienne (np. zamiana drzwi oszklonych na pełne) w trakcie realizacji tego zamówienia, to zamawiający będzie mógł wprowadzić zmodyfikować umowę zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp? Jeżeli tak, to w jaki sposób policzyć kwotę 15% dopuszczalnych zmian – wyłącznie jako różnicę wynikającą z sum za przykładowe drzwi?
Kiedy, według UZP, wykonawca musi podać zamawiającemu nazwy zatrudnianych podwykonawców
Niepodanie przez wykonawców informacji, o których mowa w art. 36b ust. 1 ustawy Pzp tj. firm podwykonawców wraz ze składaną ofertą, nie może skutkować negatywnymi konsekwencjami, w tym w szczególności odrzuceniem ofert. Informacja dotycząca imion i nazwisk (firm) podwykonawców nie posiada bowiem waloru treści oferty. Taki wniosek płynie z opinii prawnej Urzędu Zamówień Publicznych opublikowanej w Informatorze nr 4/2017.
Katalog dokumentów, jakich zamawiający powinien żądać w przetargu nieograniczonym od wykonawcy wraz z ofertą
Pytanie: Dotychczas myślałam, że w przetargu nieograniczonym powyżej kwot unijnych najpierw wymagam JEDZ a potem dokumentów na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp a poniżej kwot unijnych – własnego oświadczenia i na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu i brak podstaw do wykluczenia. Spotykam jednak opinie, według których już wraz z ofertą czyli na pierwszym etapie procedury powinnam żądać innych dokumentów. Proszę o wskazanie jakich. Czy ma być to np. wykaz robót budowlanych wraz z referencjami, wykaz osób biorących udział w postępowaniu, KRS bądź wpis do ewidencji? A może trzeba wymagać uprawnień wykonawcy, jeśli musi je posiadać? Jak wygląda procedura składania dokumentów na pierwszym i drugim etapie przetargu?
Istotne zasady związane z ważnością pełnomocnictwa do złożenia oferty
Pytanie: Firma X udzieliła w kwietniu 2017 roku pełnomocnictwa do reprezentowania dla pani Z. Pełnomocnictwo podpisał pan N, który w lipcu został wykreślony z zarządu spółki. Czy pani Z może po wykreśleniu pana N dalej posługiwać się pełnomocnictwem w celu złożenia oferty?
Czy zamawiający musi żądać dokumentów od wykonawców w procedurach podprogowych, jeśli uprzedził ich o tym wcześniej w siwz?
Pytanie: W przetargu nieograniczonym poniżej progu unijnego i z zastosowaniem procedury odwróconej zamawiający opisał warunki udziału w postępowaniu i wymienił kilka dokumentów, które wykonawca powinien złożyć w razie wezwania. Przepisy przed nowelizacją ustawy Pzp zawierały sformułowanie „może żądać dokumentów”, co powodowało jasną sytuację dla zamawiającego, że żądać dokumentów należy już w siwz i tym samym wykonawca powinien je złożyć wraz z ofertą.Aktualnie art. 26 ustawy Pzp zawiera sformułowanie „może wezwać wykonawcę” co dla wielu ekspertów oznacza, że pomimo wymienienia w siwz ww. dokumentów, zamawiający ma uprawnienie (a nie obowiązek) żądania dokumentów. Może zatem niejako skrócić postępowanie i od razu przejść do wyboru oferty (w tej sytuacji potwierdzeniem spełniania warunków udziału i braku podstaw do wykluczenia są złożone wraz z ofertą oświadczenia wstępne wykonawcy). Powyższą interpretację zdaje się potwierdzać opinia UZP dotycząca wzywania wykonawcy do złożenia dokumentów w trybie art. 26 ust. 1 i 2 ustawy Pzp oraz opinia pn. „Czym różni się wezwanie do złożenia dokumentów w trybie art. 26 ust. 1 i ust. 2 od procedury przewidzianej w art. 26 ust. 3 i art. 26 ust. 3austawy Pzp. Skoro UZP potwierdza, że jest to uprawnienie (nie obowiązek) i że aktualizuje się dopiero po dokonaniu oceny ofert, to czy działanie zamawiającego polegające na braku wezwania wykonawcy do złożenia dokumentów potwierdzających spełnianie opisanych warunków i brak podstaw do wykluczenia wymienionych w siwz (przy czym wskazano w siwz, że są to dokumenty składane na wezwanie) jest działaniem prawidłowym?
Czy zakupy z projektu finansowanego z UE należy zawsze łączyć z wydatkami z „normalnego” budżetu?
Pytanie: W projekcie współfinansowanym ze środków UE (który trwa do 2021 roku) w 2017 roku został zakupiony sprzęt komputerowy o wartości powyżej 30.000 euro. Zaplanowano go w budżecie tylko w 2017 roku. Czy w związku z tym w następnych latach przy sumowaniu zamówień można nie brać pod uwagę tego wydatku? Zamawiający na pewno będzie wydatkował środki z własnego budżetu na sprzęt komputerowy, jednak mogą to być małe kwoty obejmujące po kilkaset złotych. Uwzględnianie sprzętu zakupionego w 2017 roku przez kolejne 5 lat dokonywania zakupów znacznie utrudni funkcjonowanie naszej jednostki i spowoduje, że nawet zamówienie za 1.000 zł trzeba będzie realizować w trybie przetargu nieograniczonego. Czy jeżeli zakup sprzętu komputerowego w projekcie jest planowany zgodnie z harmonogramem tylko w pierwszym roku jego realizacji, to należy później brać pod uwagę ten wydatek w kolejnych latach, dokonując zakupów z budżetu?