Przypominamy o obowiązku zgłaszania zagranicznych subsydiów w zamówieniach publicznych

Od 12 października br. wykonawcy mają obowiązek informować zamawiających o zagranicznych wkładach finansowych w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego.

Od 25 października 2023 r. nowe ogłoszenia unijne przekażesz tylko przez eNotice 2

Urząd Zamówień Publicznych w komunikacie na swojej stronie WWW przypomina, że od 25 października br. obowiązują nowe formularze ogłoszeń przesyłanych do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Ocena aktualności zaświadczenia z Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych

Pytanie: Zamawiający w SWZ wymaga informacji z Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, w zakresie art. 108 ust. 2 ustawy Pzp, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do tego rejestru, sporządzonej nie wcześniej niż 3 miesiące przed jej złożeniem. Czy datą, do której odnosi się wymóg, jest dzień wygenerowania takiego wpisu podmiotu z CRBR? Samo zgłoszenie miało miejsce 2019 roku.

Nieterminowe złożenie dokumentów z art. 126 Pzp i dalsze działanie zamawiającego

Pytanie: Zamawiający prowadzi postępowanie w trybie art. 132 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych. W dniu 29 sierpnia 2023 r. zamawiający wezwał wykonawcę na podstawie art. 126 ust. 1 ustawy Pzp do złożenia podmiotowych środków dowodowych, wyznaczając termin na ich złożenie do 8 września. Wykonawca złożył dokumenty 9 września (1 dzień po terminie). Czy należy je przyjąć? Czy jednak trzeba wezwać wykonawcę do uzupełnienia dokumentów na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp, uznając, iż zostały złożone nieskutecznie, bo po terminie?

Mycie elewacji, malowanie, termomodernizacja realizowane w różnych budynkach – jak szacować prace?

Pytanie: Zamawiający ma w planie wykonanie dwóch zadań: 1. Termomodernizacja budynku komunalnego w miejscowości Y polegającej na dociepleniu ścian zewnętrznych (koszt 80.000 zł).2. Mycie budynku przedszkola wraz z pomalowaniem elewacji w tej samej miejscowości co wyżej (koszt 70.000 zł). W związku z powyższym czy zamawiający może potraktować oba zadania osobno i każde z nich potraktować jako niezależne od siebie, a następnie zlecić we właściwej procedurze dla każdej z nich?

Kiedy warto zaktualizować szacunkową kwotę zamówienia?

Pytanie: W zamówieniu na roboty budowlane wszystkie złożone oferty odbiegają o 39–51% od obliczonej przez zamawiającego wartości zamówienia na podstawie kosztorysu inwestorskiego (5 ofert). Czy w tej sytuacji zasadna jest aktualizacja tej wartości z uwzględnieniem realiów rynkowych bądź czy należy wdrożyć procedurę wyjaśniania rażąco niskiej ceny w stosunku do wszystkich wykonawców? A może zaktualizować wartość zamówienia dopiero po odpowiedziach wykonawców i analizie ich wyjaśnień?

Kiedy gmina zastosuje zgodnie z prawem kryterium cena 100%?

Pytanie: Czy zamawiający (gmina) może w postępowaniu na zakup i dostawę samochodu 9-osobowego przystosowanego do przewozu osoby na wózku inwalidzkim, zastosować cenę jako jedyne kryterium oceny ofert?

Czy błąd w kryteriach zawsze zmusza do unieważnienia postępowania?

Pytanie: Zamawiający ogłosił postępowanie na zawarcie umowy ramowej. W przeddzień otwarcia ofert wykonawca zwrócił uwagę, że w jednym z kryteriów oceny ofert jest błąd. Z uwagi na termin otwarcia ofert nie można było skorygować pomyłki. Zamawiający w opisie kryteriów do wyboru umowy wykonawczej wskazał, że maksymalna liczba pkt do przyznania w tym kryterium (czasochłonność) to 30, podając wzór, z którego wynikało, że 30 pkt dostanie oferta wykonawcy, który zaoferuje najmniej korzystne warunki realizacji (zaoferuje największą liczbę godzin na realizację zamówienia). Z kolei wykonawcy z lepszymi parametrami (mniejszą liczbą godzin/czasochłonności) uzyskają zawsze więcej pkt niż 30, czyli ocena ich oferty zawsze będzie najkorzystniejsza, ale niezgodna z opisem wzoru. Po podstawieniu do wzoru wykonawca z korzystniejszymi parametrami otrzyma więcej pkt niż maksymalna liczba wskazana w opisie wzoru (łączna punktacja najkorzystniejszej oferty wykonawczej przekroczy zakładane 100 pkt/100%). Kryteria oceny ofert na wybór umowy ramowej są poprawne i umożliwiają wybór oferty. Powyższy problem dotyczy wyboru oferty wykonawczej, w sytuacji gdyby złożono więcej ofert. W postępowaniu bierze udział jeden wykonawca. Firma, która zadała pytanie, nie złożyła oferty. W związku z tym podany przykład jest hipotetyczny, przy jednej ofercie taki błąd nie będzie negatywnie wpływać na wybór wykonawcy. Czy opisany stan faktyczny kwalifikuje postępowanie do unieważnienia na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy Pzp w związku z 457 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp?

Brak podpisanego załącznika o spełnianiu kryteriów oceny ofert – co z ofertą?

Pytanie: Wykonawca złożył ofertę, w tym formularz ofertowy, który podpisał właściwie elektronicznym podpisem, jednakże do oferty załączył niepodpisane: oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu i spełnianiu warunków oraz załącznik dotyczący spełnienia kryteriów oceny ofert. Zamawiający zastrzegł w SWZ, iż załącznik z kryteriami oceny ofert nie podlega uzupełnieniu. Co należy w tej sytuacji zrobić?