Dostawa autobusów elektrycznych a wymóg udziału w zamówieniu towarów z UE

Pytanie: Czy gmina jako zamawiający prowadzący postępowanie klasyczne w trybie przetargu nieograniczonego powyżej progów unijnych na dostawę autobusów elektrycznych, które zostaną użyczone komunalnej spółce miejskiej i będą świadczyły usługi transportu publicznego na terenie gminy, może wymagać od wykonawców, aby udział produktów, będących przedmiotem postępowania, pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej, państw, z którymi Unia Europejska zawarła umowy o równym traktowaniu przedsiębiorców, lub państw, wobec których na mocy decyzji Rady stosuje się przepisy dyrektywy 2014/25/UE, był większy niż 50% (w ujęciu wartościowym)? Czy wolno mu na podstawie art. 393 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp odrzucić ofertę wykonawcy, który tego wymagania nie spełnia?

Czy zamawiający ma obowiązek udostępnić dokumenty związane z realizacją umowy o zamówienie?

Pytanie: W trakcie postępowania potencjalny wykonawca napisał do nas: „Dotyczy postępowania:» Świadczenie usług asystenta osobistego osoby niepełnosprawnej oraz świadczenie usług opieki wytchnieniowej dla mieszkańców gminy ........ – edycja 2023«. Nr postępowania: ...........Proszę o udzielenie informacji o obecnym lub ostatnim wykonawcy usługi. Proszę o przesłanie trzech ostatnich faktur za realizację usługi oraz liczbę godzin faktycznie wykonanej usługi w ostatnich trzech miesiącach”.Czy zamawiający ma obowiązek udostępnić mu faktury oraz dane z realizacji poprzedniej edycji programu?

Czy wolno żądać środków podmiotowych przed negocjacjami w trybie podstawowym?

Pytanie: Czy w trybie podstawowym z możliwością negocjacji zamawiający przed podjęciem decyzji o negocjacjach może wezwać wykonawcę do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych na podstawie art. 274 pkt 1 ustawy Pzp i żądać wyjaśnień ich treści? Jak ma się badanie oferty ma podstawie art. 274 pkt 1 ustawy Pzp do dalszych przepisów dotyczących unieważnienia postępowania oraz odrzucenia oferty?

Czy wolno wezwać do przedłużenia terminu związania ofertą po wyborze wykonawcy?

Pytanie: Prowadzimy postępowanie w trybie podstawowym i wybraliśmy już ofertę. W dniu podpisania umowy wysłaliśmy wykonawcy przez platformę podpisaną z naszej strony umowę. Po około 30 minutach pracownik firmy bez wskazania imienia i nazwiska poinformował nas o przesunięciu terminu podpisania umowy o 6 dni. Termin związania ofertą mija następnego dnia po terminie wskazanym we wniosku. Wniosek zawiera jedynie lakoniczną informację o tym, że osoba podpisująca umowę znalazła się w szpitalu. Przeczuwamy, że wykonawca uchyla się od zawarcia umowy, nie chcąc stracić wadium. Postanowiliśmy przesunąć termin podpisania umowy, ale o 2 dni, a nie jak wnioskował wykonawca. Czy możemy po wyborze oferty najkorzystniejszej i uchyleniu się wykonawcy od podpisania umowy wystąpić do pozostałych z prośbą o przedłużenie terminu związania ofertą i wniesienie na nowo wadium?

Czy w formule zaprojektuj i wybuduj dokumentacja projektowa może wskazywać znaki towarowe?

Pytanie: Czy w przypadku zamówienia na roboty budowlane w formule zaprojektuj i wybuduj, konieczne jest przestrzeganie zasad opisu przedmiotu zamówienia w tworzonej przez wykonawcę dokumentacji projektowej zgodnie z art. 99 ustawy Pzp? Zamawiający ma wątpliwość, czy w sytuacji, gdy projekt tworzony jest jednocześnie przez wykonawcę robót budowlanych i nie będzie stanowił podstawy do opisu przedmiotu zamówienia w ramach innego postępowania, gdyż w tym postępowaniu przedmiot zamówienia opisano w PFU, konieczne jest przestrzeganie zasad, o których mowa w art. 99 ustawy Pzp, a w szczególności zasadniczy zakaz podawania nazw producentów projektowanych elementów.

Czy szacowanie można oprzeć na środowiskowych zasadach wyceny prac projektowych?

Pytanie: Proszę o opinię w sprawie szacowania wartości zamówienia na prace projektowe. Czy szacowania można dokonać zgodnie ze środowiskowymi zasadami wyceny prac projektowych?

Czy po zawarciu umowy wykonawca ma obowiązek sprawdzać korespondencję na platformie zakupowej?

Pytanie: Czy zamawiający po podpisaniu umowy na realizację zamówienia, w dalszym ciągu do komunikacji z wykonawcą może korzystać z platformy zakupowej, która służyła do komunikacji w trakcie postępowania? W SWZ zamawiający wskazał, że wszelka korespondencja w postępowaniu odbywa się za pośrednictwem platformy zakupowej – czy po zawarciu umowy postanowienie to jest nadal wiążące? Po podpisaniu umowy w trakcie jej realizacji wykonawca został wezwany do złożenia oświadczenia dotyczącego zatrudnienia pracowników na podstawie umowy o pracę przez platformę zakupową. Wykonawca nie złożył stosownego oświadczenia w terminie, argumentując, że po podpisaniu umowy nie ma obowiązku śledzenia pism zamieszczanych na platformie. Twierdzi, że po zawarciu kontraktu, korespondencja pomiędzy zamawiającym a wykonawcą dotycząca realizacji zadania publicznego odbywa się na zasadach ogólnych tj. listownie, mailowo bądź przez ePUAP. Czy w związku z tym zamawiający może naliczyć karę umowną z uwagi na niezłożenie w terminie oświadczenia potwierdzającego zatrudnienie pracowników na podstawie umowy o pracę?

Zamówienia na dostawy gazu od monopolisty – trudne negocjacje z monopolistą

Pytanie: Co zrobić w sytuacji, gdy po dwóch postępowaniach w trybie podstawowym na dostawy gazu (brak ofert) i próbie wolnej ręki (brak porozumienia w negocjacjach) nie można udzielić zamówienia zgodnie z ustawą Pzp, bo np. jedyny wykonawca domaga się całkowitego usunięcia kar umownych lub ich ograniczenia do minimum, skrócenia maksymalnie terminów płatności, oferuje cenę wyższą, niż zamawiający płaci w chwili negocjacji (zamawiający ma zapewnioną ciągłość dostaw, ale na umowach taryfowych monopolisty, które zawarł, by nie utracić ciągłości dostaw – stawki są ustalone na poziomie wynikającym z zastosowanych przez Rząd RP zamrożonych cen maksymalnych)? Czy zgodzić się na wszystkie żądania, skoro nie mamy komu udzielić zamówienia? I rozpisać kolejne postępowanie, zachowując totalną uległość wobec wykonawcy? Co na to dyscyplina finansów publicznych? Czy w przypadku kolejnego zastosowania trybu z wolnej ręki można wskazać art. 214 ust. 1 pkt 6 z art. 214 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, tak by mieć podstawę do ustępstw wobec wykonawcy i nie narazić się na zarzut istotnej zmiany warunków opisanych w art. 214 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp? Jaki czas musi upłynąć od przekazania ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy do Dz.Urz. UE w trybie unijnym do dnia zawarcia umowy? Czy w unijnej wolnej ręce trzeba żądać jakichkolwiek dokumentów od wykonawcy przed podpisaniem umowy?

Ważność zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego

Pytanie: W dniu 22 listopada 2022 r. przesłano do firmy wezwanie odnośnie do podmiotowych środków dowodowych na podstawie art. 126 ust. 1 ustawy Pzp do złożenia aktualnych na dzień złożenia m.in. informacji z KRK wskazanych w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy Pzp sporządzonych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed złożeniem. Dokument należało złożyć do 5 grudnia 2022 r. Jedno z zaświadczeń KRK wystawione było 3 czerwca 2022 r. Termin składania ofert wyznaczono na 4 sierpnia 2022 r. W dniu 7 grudnia 2022 r. zamawiający przesłał wezwanie do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych, powołując się na art. 128 ust. 1 ustawy Pzp. Wskazał, że złożony na podstawie art. 126 ust. 1 ustawy Pzp, dokument dotyczący informacji o osobie z KRK został sporządzony „wcześniej niż 6 miesięcy przed jej złożeniem”. Termin odpowiedzi został wyznaczony do 12 grudnia 2022 r. W związku z opisaną sytuacją proszę udzielenie informacji, czy zamawiający słusznie wezwał ponownie do złożenia dokumentu z KRK, jeśli wymagany dokument w dniu przesłania odpowiedzi na wezwanie był ważny jeszcze jeden dzień (czy dobrze rozumiem, że KRK wystawione 3 czerwca 2022 r. + 6 miesięcy było aktualne w dniu przesłanie odpowiedzi tj. 1 grudnia 2022 r.). Na chwilę obecną jesteśmy w posiadaniu dokumentu KRK wydanego 8 grudnia 2022 r., wniosek został złożony 5 grudnia 2022 r. Czy taki dokument, który złożymy 12 grudnia 2022 r., powinien być uznany przez zamawiającego?

Waloryzacja wynagrodzenia koncesjonariusza – poznaj wskazówki UZP

Umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi, podobnie jak umowy w sprawach zamówień publicznych, są umowami publicznymi. Jednak w odróżnieniu od zamówień publicznych w większości przypadków nie wiążą się z zaangażowaniem środków pieniężnych pochodzących od zamawiających w celu zapłaty wynagrodzenia za świadczenia zrealizowane przez koncesjonariuszy. Poznaj wskazówki Urzędu Zamówień publicznych i dowiedz się, kiedy zmiany umowy są możliwe.