Uzupełnienie zobowiązania do udostępnienia zasobów podmiotu trzeciego – wskazówki
Pytanie: Składając ofertę, wykonawca wskazał, że będzie się powoływał na zasoby podmiotu udostępniającego zasoby (postępowanie dotyczy usług, wykonawca powołał się na zasoby dotyczące doświadczenia i osób). Wraz z ofertą wykonawca nie złożył zobowiązania podmiotu udostępniającego zasoby. Przedstawił je na nasze wezwanie, określając, że zasoby będą udostępniane w następujący sposób: „Umowa o współpracy pomiędzy podmiotami – udostępnione zostaną wszystkie niezbędne zasoby do zgodnego z prawem wykonania przedmiotu zamówienia. Oddelegowanie audytora, nadzór przeprowadzenia audytu, kontrola raportu końcowego”. Zgodnie z art. 118 ust. 2 ustawy Pzp w odniesieniu do warunków dotyczących doświadczenia wykonawca może polegać na zasobach podmiotu udostępniającego, jeśli podmiot ten wykonuje usługi, do realizacji których te zdolności są wymagane. W związku z tym poprosiliśmy wykonawcę o wyjaśnienie, czy podmiot udostępniający będzie realizował usługi, do realizacji których wymagan e jest udostępnione doświadczenie.Nie otrzymaliśmy wyjaśnień z wyznaczonym terminie. W związku z tym mam kilka pytań:1. Czy mimo niezłożenia wyjaśnień przez wykonawcę nie mogę odrzucić jego oferty na tym etapie postępowania, wykonawca zawsze może spełnić warunki samodzielnie (jesteśmy na etapie przed oceną ofert i wezwaniem najwyżej ocenionego do złożenia podmiotowych środków dowodowych, problem dotyczy wykonawcy, który powinien być najwyżej oceniony)?2. Jeśli po wezwaniu wykonawcy do złożenia podmiotowych środków dowodowych, nadal będzie on utrzymywał, że w zakresie doświadczenia powołuje się na zasoby podmiotu udostępniającego (tego samego podmiotu, o którym mowa w opisie stanu faktycznego) i wskaże, że podmiot ten będzie wykonywał dane usługi, to czy mogę uznać takie działanie za prawidłowe?3. Czy podmiot udostępniający musi wykonywać usługi, do realizacji których potrzebne są zasoby (doświadczenie)? Może wskazany przez wykonawcę sposób udostępnienia zasobów jest wystarczający, tym bardziej że usługa będzie realizowana za pomocą personelu podmiotu udostępniającego (w tym zakresie również udostępnia zasoby)?
Jak oszacować zakup paliwa na dany rok?
Pytanie: Zamawiający planuje przeprowadzić postępowanie w trybie podstawowym bez negocjacji na zakup paliwa do autokarów szkolnych i innych pojazdów. Pytanie dotyczy sposobu szacowania wartości zamówienia – czy prawidłowe jest określenie tej wartości na podstawie średniej ceny paliwa z danego województwa na konkretny dzień pomnożonej przez ilość paliwa wykorzystanego przez zamawiającego w 2021 roku?
Czy zamawiający może zapewnić dostęp do dokumentacji zamówienia w sposób telefoniczny?
Pytanie: Czy zamawiający naruszy przepis bądź przepisy ustawy Pzp, jeżeli w SWZ umieści zapis, że na podstawie art. 7 ustawy z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych zapewnia alternatywny dostęp do dokumentacji projektowej/technicznej (schemat rzutów pomieszczeń wraz z rozmieszczeniem urządzeń będących przedmiotem zamówienia), stanowiącej element OPZ, w szczególności poprzez kontakt telefoniczny oraz korespondencyjny, za pomocą środków komunikacji elektronicznej – poczty elektronicznej z osobami będącymi pracownikami zamawiającego, przygotowującymi wspomnianą dokumentację projektową/techniczną?
Czy można przyjąć w postępowaniu oferty z różnymi stawkami VAT?
Pytanie: Zamawiający prowadzi postępowanie na sukcesywną dostawę wyrobów medycznych z podziałem na cztery części zamówienia. W jednej z części tj. sukcesywna dostawa pomocniczych wyrobów medycznych wymagane było złożenie oferty na papier do EKG. Oferty złożyło dwóch wykonawców, jeden – ze stawką VAT 8%, natomiast drugi – ze stawką VAT 23%. Wykonawca, który złożył ofertę z 8% VAT, zasugerował, że oferta, która zawiera 23% VAT, jest nieprawidłowa i powinna zostać odrzucona. Jego zdaniem według powszechnie dostępnych informacji prawidłowa stawka dla papierów EKG to 8%, gdyż wyrób podlega rejestracji w urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, co oznacza, że to wyrób medyczny, a te opodatkowane są VAT 8%. Zamawiający wezwał wykonawcę (który zaoferował produkt ze stawką VAT 23%) do wyjaśnień i uzyskał odpowiedź, że dostawca podjął decyzję o zakończeniu produkcji i sprzedaży wyrobów medycznych, a asortyment sprzedawany jest jako produkt standardowy (jako papier, a nie produkt medyczny) objęty 23% stawką VAT, co potwierdził producent papieru EKG po wezwaniu do wyjaśnień. Czy w tym przypadku zamawiający powinien uznać wyjaśnienia wykonawcy za prawidłowe i dokonać wyboru oferty ze stawką 23%, gdyż jest najkorzystniejsza? Czy jednak ofertę należy odrzucić?
Zapisy SWZ i ocena oferty z ceną wyższą od maksymalnej ceny energii
Pytanie: Czy w postępowaniu na dostawę energii elektrycznej, w związku z ustawą o cenie maksymalnej zamawiający powinien zawrzeć dodatkowe zapisy odwołujące się do ceny maksymalnej? Czy cena maksymalna, tj. 785 zł za 1 mWh wskazana w ustawie zobowiązuje wykonawców do zaoferowania tej ceny lub niższej, a jeśli tak, to czy w momencie gdy wykonawca zaoferuje cenę wyższą, to należy odrzucić ofertę za niezgodność z SWZ?
Wzrost cen i kosztów w umowie z 2022 roku a waloryzacja na nowych zasadach
Pytanie: Wykonawca realizujący zamówienie publiczne na podstawie umowy o roboty budowlane zawartej w I półroczu 2022 roku wystąpił z wnioskiem o waloryzację wynagrodzenia z uwagi na wzrost cen materiałów i kosztów związanych z realizacją zamówienia. Okres realizacji zamówienia przewidziano na 30 miesięcy. Niestety zamawiający nie dysponuje środkami finansowymi umożliwiającymi waloryzację wynagrodzenia wykonawcy. Czy w tej sytuacji możliwa jest rezygnacja z części planowanych do wykonania w ramach zamówienia robót i ograniczenie zakresu zamówienia w taki sposób, aby bez potrzeby waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy zrealizować pozostałą część zamówienia? Niestety umowa w sprawie zamówienia publicznego nie przewiduje możliwości ograniczenia zakresu zamówienia. Czy w danym przypadku możliwe jest skorzystanie z postanowień ustawy z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców i wprowadzenie zmiany umowy zawartej i będącej w toku przed dniem wejścia w życie tej ustawy bez przeprowadzania nowego postępowania?
Wskazówki UZP, jak wypełnić ogłoszenie w BZP o zakupie dostaw opału dla gospodarstw domowych poza Pzp
Od 3 listopada br. samorządy mogą nabywać dostawy paliwa stałego z przeznaczeniem dla gospodarstw domowych poza przepisami ustawy Pzp. Po dokonaniu takiego zakupu muszą ogłosić go w Biuletynie Zamówień Publicznych. Urząd Zamówień Publicznych wydał instrukcję krok po kroku, jak wypełnić i opublikować ogłoszenie. Poniżej krótkie streszczenie instrukcji.
Sprawdź, jak wyglądały zamówienia publiczne w 2022 roku – podsumowanie, wnioski, rekomendacje
Na stronie Urzędu Zamówień Publicznych opublikowano raport firmy MarketPlanet sporządzony z udziałem wielu uczestników rynku zamówień publicznych reprezentujących zarówno wykonawców, jak i zamawiających podsumowujący zamówienia publiczne w 2022 roku. Raport wskazuje m.in., jak rynek wyglądał od strony zamawiającego, jakie największe potrzeby i wyzwania wiążą się z udzielaniem zamówień publicznych oraz jakie są rekomendacje i dobre praktyki w tym obszarze. W artykule przedstawiamy najciekawsze wnioski wynikające z raportu.
Rozwiązanie umowy prosumenckiej i zawarcie kontraktu na zakup energii elektrycznej
Pytanie: We wrześniu 2022 roku podmiot nadrzędny przeprowadził przetarg na zakup energii elektrycznej dla podmiotów podległych (w tym dla nas). Umowa będzie obowiązywać od 1 stycznia 2023 r., a zawarto ją 30 listopada br. Jeden z naszych oddziałów ma zawartą umowę tzw. prosumencką (czyli kompleksową umowę na usługi dostawy energii, dystrybucji i odkupu energii wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznych). W związku z podpisaną nową umową na dostawę energii musimy wypowiedzieć kompleksową umowę i w tym miejscu zawrzeć nowy kontrakt na dystrybucję energii z PGE. Umowę chcemy zawrzeć na czas nieozn aczony. Szacunkowy koszt to 90.000 zł na 4 lata. Czy w tej sytuacji należy zorganizować postępowanie na podstawie wewnętrznego regulaminu zakupów naszej jednostki? Następstwem wypowiadania umowy prosumenckiej jest przymus zawarcia umowy na sprzedaż energii wyprodukowanej z naszej instalacji fotowoltaicznej. Czy w przypadku sprzedaży energii elektrycznej powinno być przeprowadzone postępowanie w zależności od kwoty szacunkowej?
Płaca minimalna 2023 a waloryzacja na podstawie nowych przepisów
Pytanie: Wykonawca zwrócił się do zamawiającego z wnioskiem o podniesieni e od 1 stycznia 2023 r. wynagrodzenia. Powołał się na galopującą inflację i rosnące w sposób nieprzewidywalny i skokowy koszty prowadzonej działalności gospodarczej. Zaproponował zmianę przysługującego mu wynagrodzenia jedynie o odpowiednio wyliczony wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę, uwzględniając jego dwukrotną zmianę w stosownych półroczach 2023 roku i wyższe stawki składek ZUS, które są pochodnymi tej zmiany. Spowodowało to wzrost wynagrodzenia wykonawcy w 2023 roku na poziomie 17,77%. W SWZ zamawiający zawarł m.in. zapisy: „Przez cenę ofertową za realizację zamówienia należy rozumieć wartość wyrażoną w złotych i groszach, którą zamawiający jest zobowiązany zapłacić wykonawcy za wykonanie przedmiotu zamówienia. Cena ofertowa powinna obejmować wszystkie koszty towarzyszące wykonaniu zamówienia. W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. Zaoferowana w ofercie cena oferty brutto musi uwzględniać przepisy ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, tj. koszty minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązujące w 2022 roku, jak również winna uwzględniać wzrost kosztów minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2023 roku”. Termin składania ofert upłynął 26 sierpnia 2022 r., a umowę na ochronę w okresie od 30 września 2022 r. od godz. 10.00 do 30 września 2023 r. godz. 9.59 zawarto 21 września 2022 r. Postanowienia umowy przewidują waloryzację wynagrodzenia jedynie z uwagi na zmianę stawek VAT. Rozporządzenie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę w 2023 roku zostało ogłoszone w Dzienniku Ustaw 15 września 2022 r. W mojej ocenie ani postanowienia umowy (to jest niewątpliwe), ani art. 439 i art. 455 ustawy Pzp w brzmieniu obowiązującym na dzień zawarcia umowy nie stanowią podstawy do zmiany umówionego wynagrodzenia. W tamtym czasie nie istniał też obowiązek wprowadzania klauzul waloryzacyjnych do umów o świadczenie usług zawartych na rok. Wykonawca informuje, że w przypadku braku waloryzacji najprawdopodobniej nie będzie w stanie realizować umowy przez cały okres jej obowiązywania w 2023 roku. Dla zamawiającego priorytetem jest, aby usługi ochrony budynku były zapewnione w sposób ciągły i niezakłócony i znalazłby środki na sfinansowanie podwyżki wynagrodzenia wykonawcy. Czy podstawę do zmiany umowy w zakresie podniesienia wynagrodzenia o żądaną wielkość może stanowić art. 48 ustawy z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, jeśli w dniu podpisania umowy wykonawcy znane już były stawki minimalnego wynagrodzenia obowiązujące w całym 2023 roku?