Czy można zapobiec wycofaniu się wykonawcy z przetargu przez odpowiedni termin związania ofertą?

Pytanie: W związku z wahaniami cen na towarowej giełdzie energetycznej, a co za tym idzie (w przypadku długotrwałego procedowania zamówienia) – częstym wycofaniem się oferentów z  podpisania umowy, proszę o informację, jaki okres związania z ofertą można wskazać w SWZ. Prowadzimy tryb podstawowy, w którym wezwiemy wykonawcę do przedłożenia podmiotowych środków dowodowych.

Czy katalog przedmiotowych środków dowodowych jest zamknięty

Zgodnie z art. 106 ust. 1 Prawa zamówień publicznych zamawiający może żądać innych niż wskazane w art. 104 i 105 tej ustawy środków dowodowych na potwierdzenie, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają określone przez zamawiającego wymagania cechy lub kryteria, w celu potwierdzenia, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają określone przez zamawiającego wymagania, cechy lub kryteria, jeżeli są one niezbędne do przeprowadzenia postępowania. Mogą to być różnego rodzaju wymagania, w tym przede wszystkim oznakowania (etykiety), certyfikaty, dokumenty lub też inne środki.

Czy cena oferty powinna wskazywać cenę opcji?

Pytanie: Czy w każdym przypadku do wartości umowy należy doliczyć wartość wynikającą z prawa opcji? Czy formularz ofertowy należy tak sporządzić, by wykonawca podał kwotę z uwzględnieniem prawa opcji i czy w informacji do prezesa UZP o złożonych ofertach oraz w ogłoszeniu o wyniku postępowania podaję odpowiednio wartości ofert i umowy z uwzględnieniem opcji? Podobnie w sprawozdaniu z udzielonych zamówień – czy do umowy dolicza się opcję? Mamy standardowe umowy na dostawy żywności dla zwierząt. Opcja jest przewidziana na wszelki wypadek, z wyceną wynikającą z cen jednostkowych podanych w ofercie. Niezmiernie rzadko jest wykorzystywana.

Co to znaczy, że zamówienie służy wyłącznie do celów prac badawczych, naukowych itp.?

Pytanie: Proszę o poradę w sprawie zamówień, „których przedmiotem są dostawy lub usługi służące wyłącznie do celów prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez zamawiającego produkcji masowej służącej osiągnięciu rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badań lub rozwoju” (chodzi o art. 11 ust. 5 pkt 1 ustawy Pzp). Czy zgodnie z tym punktem można zamówić usługę transportu odczynnika, komórek itp. służących do prowadzenia pracy badawczej? Chodzi tylko o usługę transportu realizowaną przez firmę kurierską z punktu A do B.

Brak zaznaczonej odpowiedzi TAK lub NIE w wykazie technicznym – co robić?

Pytanie: Mamy ofertę, do której wymagaliśmy wykazu parametrów technicznych w formie tabeli. Wykonawca w części pozycji musiał zaznaczyć odpowiedź TAK/NIE. W pozycji dotyczącej wymogu, że silnik ma być elektryczny, wykonawca nie zaznaczył ani TAK ani NIE. Po prostu pominął ten parametr. Chcę to pominięcie potraktować jako oczywistą omyłkę pisarską, ponieważ w karcie katalogowej pojazdu, która też miała być załączona do oferty jako przedmiotowy środek dowodowy, jest jasno napisane, że oferowany pojazd posiada silnik elektryczny. Moje obawy dotyczą jednak zapisu, który mamy przypięty do załącznika, którym jest wykaz parametrów technicznych, a mianowicie: „Brak zgodności z wymaganiami technicznymi zamawiającego lub brak wypełnienia którejkolwiek pozycji będzie skutkować odrzuceniem oferty wykonawcy na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych”. Czy stosować się twardo do tego zapisu i odrzucić ofertę wykonawcy za niewypełnienie wymienionej wyżej pozycji, mimo że z karty katalogowej wynika, że pojazd spełnia wymogi? Czy uznać niewypełnienie za oczywistą pomyłkę pisarską i uratować tym samym ofertę? A może poprosić o uzupełnienie przedmiotowego środka dowodowego co do tej pozycji na podstawie wiedzy, jaką mam na temat tego parametru, a wynikającej z karty katalogowej?

Poznaj instrukcje UZP, jak wypełnić ogłoszenie w BZP o zakupie dostaw opału dla gospodarstw domowych

Od 3 listopada br. samorządy mogą nabywać dostawy paliwa stałego z przeznaczeniem dla gospodarstw domowych poza przepisami ustawy Pzp. Po dokonaniu takiego zakupu muszą ogłosić go w Biuletynie Zamówień Publicznych. Urząd Zamówień Publicznych wydał instrukcję krok po kroku, jak wypełnić i opublikować ogłoszenie. Poniżej krótkie streszczenie instrukcji.

Opinia UZP o zmianie umów na energię elektryczną w związku z zamrożeniem cen prądu

Dnia 4 listopada br. weszły w życie przepisy ustawy z 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku (Dz.U. poz. 2243). Reguluje ona m.in. maksymalną cenę sprzedaży energii elektrycznej stosowaną w rozliczeniach z odbiorcami uprawnionymi od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. Zamawiający zastanawiają się, co z umowami na energię elektryczną, które zostały już zawarte i przykładowo zawierają wyższe ceny niż przewidziane ustawą. Urząd Zamówień Publicznych wydał w tym zakresie opinię, w której omawia reguły ewentualnej zmiany umowy o zamówienie publiczne z uwagi na nowe przepisy prawa.

Nowe przepisy ustawy Pzp dotyczące waloryzacji

Od 10 listopada 2022 r. weszły w życie nowe regulacje ustawy Pzp związane z projektowanymi postanowieniami umów. Klauzule waloryzacyjne trzeba będzie zawrzeć we wszystkich umowach o zamówienia publiczne bez względu na przedmiot, jeśli tylko okres ich trwania przekracza 6 miesięcy.

Klauzule waloryzacyjne w umowie na dostawę paliwa powyżej 6 miesięcy a nowe Pzp

Pytanie: W związku ze zmianą Pzp ustawą z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców proszę o zajęcie stanowiska w opisanej sprawie. W umowie zawieranej na okres 12 miesięcy na dostawę paliwa wskazano, że rozliczenie będzie się odbywać według aktualnych cen na danej stacji w dniu ich wydawania z uwzględnieniem  stałego, obowiązującego przez cały okres umowy upustu w złotych od każdego litra zakupionego w danym dniu paliwa. Strony dopuściły rozliczenie na podstawie średniej ceny za dany okres rozliczeniowy. Czy w takiej sytuacji należy określić zasady wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia? Jak przykładowo mogą brzmieć te zapisy? Czy wymóg określenia reguł zmian umów, o których mowa w art. 44 ustawy nowelizującej z 7 października br., jest bezwzględnie obowiązujący i dotyczy wszystkich kontraktów zawieranych na okres dłuższy niż 6 miesięcy?