Zmiana w zamówieniach z obronności i bezpieczeństwa państwa od 20 stycznia 2022 r.

Już wkrótce z ustawy Pzp zniknie ustęp 2 art. 12. Regulacja mówi o tym, że zamawiający może samodzielnie zdecydować, czy stosować ustawę Pzp do realizowania zamówień dotyczących produkcji lub handlu bronią, amunicją lub materiałami wojennymi, o których mowa w art. 346 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Z ustawy Pzp wykreśla się także art. 15.

Zamawiający może zawsze przewidzieć możliwość odbycia wizji lokalnej

Pytanie: Powtarzamy w krótkim odstępie czasu postępowanie na ten sam przedmiot zamówienia. Czy można uznać wykonawcy jako skuteczny udział w wizji w postępowaniu pierwszym, które zostało unieważnione?

Zamawiający mają nowe obowiązki związane z zakupem samochodów

Kupujesz, wynajmujesz bądź leasingujesz pojazdy samochodowe? Zamierzasz zamówić usługi transportu, wywozu odpadów, doręczania przesyłek pocztowych bądź paczek? Koniecznie przeczytaj o nowych obowiązkach dla jednostek zamawiających m.in. tego typu usługi i dostawy. Do 31 stycznia 2022 r. należy także m.in. poinformować ministra do spraw transportu o liczbie i kategoriach pojazdów objętych ww. zamówieniami za okres od 2 sierpnia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronach UZP oraz Ministerstwa Infrastruktury pod hasłem „czyste pojazdy a zamówienia publiczne”.

Tegoroczne sprawozdanie z udzielonych zamówień publicznych 2022 na Platformie e-Zamówienia

UZP wdrożył część Platformy e-Zamówienia, która obejmuje komponent Sprawozdań Rocznych w ramach modułu Monitorowania i Analiz. Zamawiający za pomocą tej  funkcjonalności w 2022 roku przygotują, złożą i przekażą do prezesa UZP sprawozdanie o udzielonych zamówieniach publicznych za 2021 rok oraz jego korekty.

Sprawdź, jakie środki uzyskasz dzięki programowi Polski Ład

Program Polski Ład umożliwia części zamawiającym uzyskanie dofinansowania do ściśle określonych w przepisach inwestycji. Aby otrzymać środki, należy dokonać kilku formalności. W artykule streszczamy je w 8 punktach. Warto pamiętać, że dofinansowanie z programu Polski Ład należy wydatkować zgodnie z przepisami ustawy Pzp.

Problemy z plikiem przesłanym przez miniPortal. Jak powinien postąpić zamawiający

Pytanie: Czy oferta złożona do postępowania w trybie podstawowym, nie poprzez Formularz do złożenia, zmiany, wycofania ofert lub wniosków (wytyczne z SWZ), a poprzez pismo ogólne (na miniPortalu), której nie można przez to odszyfrować i zapoznać się z jej treścią, stanowi ofertę złożoną w postępowaniu? Czy w związku z tym należy ją odrzucić na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 6? Czy w ogóle nie traktujemy jej jako oferty, gdyż niemożność jej otwarcia oznacza, że tak na dobrą sprawę nie znamy jej zwartości? Dysponujemy potwierdzeniem z miniPortalu, że oferta nie została prawidłowo złożona i miniPortal nie widzi tej oferty, i nie ma żadnej możliwości jej odszyfrowania.

Postępowanie unieważniono – czy trzeba poinformować o tym Prezesa UZP

Pytanie: Co zrobić w przypadku, gdy w postępowaniu w trybie podstawowym bez negocjacji nie wpłynęła żadna oferta? Czy jest obowiązek powiadamiania Prezesa o tym fakcie? Czy przepis dotyczy tylko sytuacji, gdy wpłynęły oferty? Jest też tam odnośnik dotyczący unieważnienia postępowania, czy to dotyczy tego, że jak nie wpłynęły oferty, to postępowanie jest unieważnione i trzeba poinformować Prezesa UZP?

Nowy próg unijny i średni kurs euro dla umów koncesji

Od 1 stycznia 2022 r. zmienia się średni kurs euro do przeliczania wartości koncesji oraz tzw. próg unijny dla umów koncesyjnych. Nowy próg wynosi 5.382.000 euro. W przeliczeniu na złotówki będzie to kwota 23.969.275 zł. Kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości umów koncesji, ustalony na podstawie kwoty określonej w komunikacie Komisji Europejskiej w sprawie równowartości progów, wynosi 4,4536.

Nowe rozporządzenia do ustawy Pzp 2022 – sprawozdanie o zamówieniach 2021, opis i szacowanie robót budowlanych

Od nowego roku 2022 obowiązują trzy nowe rozporządzenia wydane na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych. Mowa o aktach prawnych dotyczących:1) sprawozdania o udzielonych zamówieniach publicznych,2) metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym,3) szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego.