Jak prawidłowo dokonać oszacowania wartości zamówienia na naprawę aut

Pytanie: Czy naprawa samochodów powinna być realizowana w ramach umowy po przeprowadzeniu postępowania o zamówienie, skoro istnieje problem z jej dokładnym oszacowaniem?

Jak postąpić w przypadku niedotrzymania terminu realizacji umowy z przyczyn niezależnych od wykonawcy

Pytanie: Wykonawcą jest firma z zagranicy z branży odpadów i recyklingu, która nie ma w Polsce oddziału ani przedstawicielstwa. Oferent chce wziąć udział w postępowaniu na odbiór i zagospodarowanie paliwa alternatywnego, które chce wywieźć do Skandynawii. To z kolei wiąże się z koniecznością uzyskania notyfikacji (średnio trwa 2–3 miesiące). Od wygrania postępowania do podpisania umowy mija maks. miesiąc. Co w przypadku, gdy proces notyfikacji wydłuży się o kilka miesięcy? Czy wtedy wykonawca narażony jest na kary umowne, gdyż odbiór odpadów powinien odbyć się niezwłocznie po podpisaniu umowy?

Jak ocenić zaświadczenie o niezaleganiu w opłatach z odroczoną zapłatą

Pytanie: W postępowaniu przetargowym w trybie krajowym wykonawca złożył dokument z urzędu skarbowego, z informacją, że nie ma zaległości podatkowych. Przy czym na drugiej stronie tego zaświadczenia jest adnotacja, że kwota xxx zł została odroczona do ... (tutaj jest data sprzed terminu otwarcia ofert). Czy dokument jest prawidłowy?

Jak ocenić aktualność wpisów do czeskiego wykazu zatwierdzonych wykonawców

Pytanie: W postępowaniu powyżej progów unijnych (otwarcie ofert 17.11.2020 r.) najwyżej oceniony wykonawca jest podmiotem zagranicznym (czeski). Został on wezwany do złożenia dokumentów potwierdzających brak podstaw do wykluczenia z postępowania, tj. informacja z KRK; zaświadczenie z US, że nie zalega z opłacaniem podatków; zaświadczenie ZUS, że nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne; odpis z właściwego rejestru. Wykonawca zamiast ww. dokumentów złożył wyciąg z wykazu zatwierdzonych dostawców potwierdzających brak podstaw do wykluczenia. Wezwanie wysłano 2.12.2020 r., natomiast dokument wystawiony jest z datą 4.12.2020 r. (pobrany samodzielnie przez wykonawcę i przetłumaczony na język polski). W dokumencie tym jest zapis „Dane na temat podmiotu gospodarczego zapisane w wykazie na dzień 04.12.2020 r., natomiast w punkcie data złożenia wniosku o wpisie do wykazu zapisane jest „Ostatniej zmiany zapisów w wykazie dokonano 27.01.2020”. Jeżeli zaświadczenie z KRK nie może być wystawione wcześniej niż 6 mies. przed upływem terminu składania ofert, a ZUS i US 3 mies. przed upływem terminu składania ofert, to czy w związku z powyższym należy uznać, że dokument jest wystawiony prawidłowo, pomimo wpisu o zmianie zapisów z 27.01.2020 r.?

Czy zamawiający może wskazać w SIWZ inne przesłanki odrzucenia ofert, niż określają przepisy

Pytanie: Wykonawca brał udział w postępowaniu o zamówienie na dostawę warzyw i owoców do stołówki szkolnej. Oferent wygrał w jednej kategorii. Firma otrzymała zawiadomienie o odrzuceniu jej oferty. Jako powód odrzucenia został podany brak ceny netto produktu, przy którym szacowana ilość zamówienia wynosi 0. W SIWZ jest zapis mówiący, że zamawiający może zwiększyć lub zmniejszyć ilość zamawianego produktu w granicy, która nie wpłynie na ostateczną kwotę przetargu. Czy w sytuacji, gdy w formularzu cenowym szacowana ilość wynosi 0 i my wypełniając formularz cenowy, nie podaliśmy żadnej ceny, przyczyniliśmy się do tego, że zamawiający miał podstawę do odrzucenia naszej oferty? Wykonawca brał udział w innych przetargach, gdzie też występowały produkty z szacowaną ilością zamówienia 0 i tam też nie wpisywano cen, jakie proponował wykonawca, i jego oferty nie były odrzucane. Czy w tej sytuacji oferent może odwołać się od decyzji zamawiającego? Czy zamawiający ma rację, że przez brak podanej ceny może odrzucić naszą ofertę?

Czy wystarczający jest wydruk elektronicznego zaświadczenia ZUS potwierdzony za zgodność z oryginałem

Pytanie: W postępowaniu o zamówienie publiczne w trybie krajowym wykonawca załączone dokumenty złożył w formie papierowej (tradycyjnej). Dokument z ZUS także został złożony przez wykonawcę w formie papierowej i potwierdzony za zgodność z oryginałem podpisem tradycyjnym przez wykonawcę. Na dokumencie z ZUS widnieje adnotacja, że jest podpisany podpisem elektronicznym przez pracownika ZUS. Oczywiście wykonawca nie dostarczył zamawiającemu tego dokumentu w formie elektronicznej z podpisem elektronicznym. Czy zamawiający powinien przyjąć taki dokument – wydruk elektronicznego zaświadczenia potwierdzony za zgodność z oryginałem podpisem tradycyjnym przez wykonawcę – czy też wezwać do uzupełnienia na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp? Dodatkowo zamawiający na stronie www.zus.pl zweryfikował pozytywnie wydany wydruk zaświadczenia ZUS. Czy w postępowaniu przetargowym w trybie krajowym zamawiający może przyjąć dokument elektroniczny ZUS (z podpisem elektronicznym), w SIWZ wskazano możliwość porozumiewania się z wykonawcą przy użyciu środków komunikacji elektronicznej? Czy też musi być wystawiony przez ZUS w formie papierowej (tradycyjnej)?

Czy wydruk zaświadczenia z ZUS musi być podpisany za zgodność z oryginałem

Pytanie: Zamawiający w postępowaniu prowadzonym w trybie krajowym otrzymał od wykonawcy zaświadczenie ZUS, w formie papierowej (zamawiający sprawdził w bazie ZUS, że dokument został faktycznie wystawiony), jednak jest to wydruk zaświadczenia elektronicznego, opatrzony za zgodność z oryginałem. Czy w takiej sytuacji zamawiający może uznać dokument, czy jednak wykonawca powinien przesłać elektronicznie cały plik, który otrzymał z ZUS, aby sprawdzić m.in. podpis osoby wystawiającej?

Czy ustawa Pzp dopuszcza zmianę umowy z wykonawcą przed podpisaniem kontraktu

Pytanie: Jednostka prowadzi postępowanie poniżej progów unijnych. Czy zmiana umowy na usługę inżyniera kontraktu po rozstrzygnięciu postępowania, a przed podpisaniem umowy z wyłonionym wykonawcą usługi jest dozwolona? Zamawiający w projekcie umowy (załącznik do SIWZ) przewidział możliwość wprowadzenia zmian na podstawie art. 144 ust. 1 pkt 1 i 6 ustawy Prawo zamówień publicznych.