Wysokość opłaty od skargi niezgodna z Konstytucją RP

W jednym z ostatnich orzeczeń – z 2 grudnia 2020 r. – Trybunał Konstytucyjny Rzeczpospolitej Polskiej uznał za niezgodną z Konstytucją RP wysokość opłaty, jaką skarżący zobowiązany jest uiścić od skargi na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej, z którym się nie zgadza. Od 1 stycznia 2021 r. wysokość wpisu od skargi jest niższa. Czy jest to jednak obniżenie na tyle istotne, że zapewni szerszy dostęp do tego środka ochrony prawnej?Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 2 grudnia 2020 r., sygn. akt SK 9/17

Wykluczenie wykonawcy z postępowania – kiedy zamawiający może, ale nie musi podejmować takiej decyzji

Pytanie: Czy jeżeli wykonawca w formularzu JEDZ nie zaznaczył bezpłatnej bazy danych (np. niewypłacalność), a zamawiający wie, że można to sprawdzić w bezpłatnej bazie danych, to wzywamy go do poprawy JEDZ?

UZP oddaje do użytku kolejne funkcjonalności platformy e-Zamówienia

Urząd Zamówień Publicznych poinformował, że zgodnie z przedstawionym planem wdrażania nowego Biuletynu Zamówień Publicznych 18 stycznia 2021 r. oddano do użytku kolejne moduły platformy e-Zamówienia:1) ogłoszenie o wynikach konkursu,2) ogłoszenie o zmianie umowy,3) ogłoszenie o wykonaniu umowy,4) ogłoszenie o spełnianiu okoliczności.

Sprawozdanie o udzielonych zamówieniach za 2020 rok – na jakich zasadach je przygotować

Zamawiający mają obowiązek sporządzić roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach i przekazać je prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych w terminie do 1 marca każdego roku następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie. Sprawozdanie można przekazać jedynie drogą elektroniczną za pośrednictwem strony http://sr.uzp.gov.pl po wypełnieniu formularza zgodnego z rozporządzeniem w sprawie sprawozdania. Warto pamiętać, że sprawozdanie zawiera m.in. informacje dotyczące zamówień wyłączonych od stosowania ustawy Pzp z uwagi na wartość podprogową, tj. 30.000 euro w 2020 roku, a także zamówień sektorowych oraz w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa poniżej progów unijnych.

Sprawdź, według których przepisów należy ogłosić postępowanie o zamówieniu

Pytanie: Gmina w 2020 roku budżetowym zrealizowała dwa zamówienia na zakup laptopów o wartości nieprzekraczającej 30.000 euro. W styczniu 2021 roku chciała realizować zamówienie powyżej 30.000 euro na zakup sprzętu elektrycznego, w tym laptopów. Zamawiający chciał wszcząć postępowanie jeszcze w 2020 roku (na starych zasadach ustawy Pzp) z wyłonieniem wykonawcy i podpisaniem umowy w styczniu 2021 roku. Czy w takim wypadku należało oszacować to zamówienie z pozostałymi postępowaniami z 2020 roku, czy zamówieniami z 2021 roku?

Realizacja części zamówienia publicznego bez umowy w formie pisemnej

Umowa o zamówienie publiczne musi zostać zawarta w formie pisemnej. Czy za taką umowę może zostać uznany podpisany przez obie strony protokół z negocjacji, zawierający ustalenia dla realizacji zamówienia? Czy taki protokół – formalnie – może stanowić podstawę do rozpoczęcia świadczenia usługi? Sprawdź, jakie stanowisko zajęły w tej sprawie Prezes Urzędu Zamówień Publicznych i Krajowa Izba Odwoławcza. Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 23 lipca 2020 r., sygn. akt KIO/KD 43/20

Prawidłowy opis przedmiotu zamówienia według nowej Pzp

Opis przedmiotu zamówienia to czynność poprzedzająca wszczęcie właściwej procedury zakupowej. Jest to bardzo ważny element i nie można go zaniedbać, gdyż nawet przy poprawnie prowadzonej procedurze wady popełnione na etapie dokonywania opisu przedmiotu zamówienia mogą wpłynąć zarówno na wynik całego postępowania, jak i na realizację umowy o zamówienie publiczne.