Nieuzasadnione odstąpienie od umowy jest jej nienależytym wykonaniem
Skorzystanie przez zamawiającego z uprawnienia do odstąpienia od umowy w nieuzasadnionych okolicznościach może stanowić o jego faktycznym nadużyciu. W konsekwencji wykonawca może domagać się od zamawiającego naprawienia szkody doznanej wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, a bezzasadne odstąpienie od umowy jest również jej nienależytym wykonaniem. Sprawdź, jaka sytuacja nie została uznana przez skład orzekający jako wystarczająca do odstąpienia od kontraktu i jakie stanowisko wyraził sąd w stosunku do roszczenia wykonawcy o odszkodowanie. Wyrok Sądu Okręgowego we Wrocławiu z 10 sierpnia 2020 r., sygn. akt XII C 653/18
Nie zapomnij opublikować planu postępowań o udzielenie zamówień publicznych na 2021 rok
Zamawiający w terminie 30 dni od daty przyjęcia budżetu lub planu finansowego ma obowiązek opublikować plan postępowań o udzielenie zamówień publicznych na dany rok finansowy. Nowa ustawa Pzp zmieniła miejsce jego publikacji i wprowadziła obowiązek aktualizacji planu. W artykule krótkie przypomnienie zasad przygotowywania planu oraz zestaw pytań naszych Czytelników wraz z wyjaśnieniami ekspertów na temat sporządzania planu.
Możliwość wykazania spełniania całego warunku udziału w postępowaniu przez podmioty trzecie
W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający często formułują warunki udziału dotyczące doświadczenia wykonawcy o charakterze kompletnym i niepodzielnym. W takiej sytuacji ocena spełniania warunku przez wykonawcę, który powołuje się na potencjał podmiotów trzecich, wymaga szczególnej uwagi. Na te kwestie nacisk kładzie także Krajowa Izba Odwoławcza w swoich orzeczeniach. Sprawdź, jakie zajmuje stanowisko, i dokonaj właściwej oceny realności udostępnienia zasobu.
Kiedy zmiana umowy o zamówienie publiczne ma charakter nieistotny
Pytanie: W umowie (lata realizacji czerwiec 2020–2023) na ,,Pełnienie funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego” nie zawarto zapisów dotyczących art. 142 ust. 5 pkt 2),3), 4) ustawy Pzp. Czas realizacji umowy to 3 lata. Inspektor nadzoru/wykonawca wybrany jest w trybie przetargu nieograniczonego (wartość zamówienia przekraczała próg 30.000 euro). Płatność jednorazowa za wykonanie zadania. Po przetargu płatność nie przekracza kwoty 50.000 zł. Czy mogę dokonać zmian w umowie w trakcie jej realizacji (np. zawrzeć aneks) i dopisać postanowienia art. 142 ust. 5 pkt 2), 3), 4) ustawy Pzp? Czy jest możliwość naprawienia błędu?
Kiedy dla zamówień współfinansowanych ze środków UE można zastosować jedyne kryterium oceny oferty – cenę
Pytanie: Zamawiający to szpital sp. z o.o., z 90-proc. udziałem samorządu powiatowego i 10-proc. udziałem samorządu gminnego. Placówka ogłosiła przetarg na dostawę sprzętu medycznego, który w 85% jest finansowany przez Unię Europejską. W postępowaniu zamawiający chce zastosować jedno kryterium „Cena”, gdyż zgodnie z tym, że jest spółką prawa handlowego, krajowe przepisy dopuszczają taką możliwość. Czy w związku z tym, że zamówienie jest współfinansowane ze środków Unie Europejskiej, należy stosować także inne kryteria oceny ofert? Wartość zamówienia nie przekracza progu unijnego, a dokładnie 214.000 euro.
Jaki wpływ na wynik postępowania ma rozstrzygnięcie odwołania przez KIO
Pytanie: Jednostka prowadziła postępowanie unijne z podziałem na 2 części i terminem realizacji do 20 grudnia 2020 r. Na pierwszą część złożono odwołanie, na drugą część zawarto umowę. W dniu 9 grudnia 2020 r. odbyła się rozprawa w KIO. Jako jednostka budżetowa z dniem 31 grudnia 2020 r. zwrócono się do Ministerstwa Finansów wszystkie niewykorzystane środki finansowe, w tym środki na realizację pierwszej części zamówienia. W przypadku gdy KIO nakazałoby unieważnić wybór oferty najkorzystniejszej, z obowiązkiem ponownego badania ofert i ponownym wyborem najkorzystniejszej oferty (odwołującego), wiemy, że:
Jak zgodnie z ustawą antycovidową opublikować informację o udzieleniu zamówień odrębnych
Pytanie: Zamawiający w celu pilnego zakupu komputerów, tabletów, monitorów i rzutników do pracy zdalnej chce skorzystać z art. 6a ust. 1 specustawy, którą stosuje się do przepisów ustawy Pzp do zamówień na usługi lub dostawy niezbędne do przeciwdziałania COVID-19, jeżeli zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub jeżeli wymaga tego ochrona zdrowia publicznego. Zgodnie z ust. 2 wspomnianej ustawy zamawiający ma obowiązek wpisania w BZP w ciągu 7 dni informacji o udzieleniu zamówienia. W związku z powyższym, czy zamawiający może złożyć trzy odrębne zapytania na dostawę sprzętu i wpisać w BZP 3 informacje o udzieleniu zamówienia z zaznaczeniem, że podczas szacowania wartości zamówienia traktował to jako wspólne zamówienie, gdzie istnieje tożsamość przedmiotowa, podmiotowa i czasowa?
Jak prawidłowo ocenić dokumenty wykonawcy z Krajowego Rejestru Karnego
Pytanie: Zamawiający w przetargu w trybie UE żądał w postępowaniu dotyczącym niekaralności wykonawcy: informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 13, 14 i 21 ustawy Pzp oraz odnośnie do skazania za wykroczenie na karę aresztu, w zakresie określonym przez zamawiającego na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 5 i 6 ustawy Pzp, wystawionej nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. Wykonawca – spółka jawna – przedłożył KRK, dla spółki: zakres informacji wskazanej przez wykonawcę we wniosku art. 24 ust. 1 pkt 21 ustawy Pzp – adnotacja z KRK NIE FIGURUJE W KARTOTECE PODMIOTÓW ZBIOROWYCH KRK; dla wspólników: zakres informacji wskazanej przez wykonawcę we wniosku art. 24 ust. 1 pkt 13, 14 ustawy Pzp – adnotacja z KRK NIE FIGURUJE W KARTOTECE KARNEJ KRK. Brak jest informacji z art. 24 ust. 5 pkt 5 i 6 ustawy Pzp, ponieważ wykonawca nie wskazał ich w zapytaniu o udzielenie informacji o osobie oraz w zapytaniu o udzielenie informacji o podmiocie zbiorowym. Czy zamawiający powinien wezwać wykonawcę do uzupełnienia, czy jeśli jest pieczątka, że nie figuruje, może przyjąć to za wystarczające?