Jakie okoliczności umożliwiają przeprowadzenie postępowania w trybie z wolnej ręki
Pytanie: W ciągu drogowym zawalił się most – katastrofa budowlana. Zamawiający musi jak najszybciej wyłonić wykonawcę, który wykona dokumentację projekt ową na nowy most. Zamawiający z tym postępowaniem wchodzi w ustawę Prawo zamówień publicznych – zamówienie powyżej 30.000 euro. Czy zamawiający ma jakieś możliwości z uwagi na taką katastrofę, aby udzielić zamówienie szybciej, tj. bezprzetargowo? Czy można tu zastosować art. 67 ust. 1 pkt 3 – zamówienie z wolnej ręki?
Jak ocenić ważność pełnomocnictwa podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym
Pytanie: Zamawiający udziela zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego w procedurze krajowej. Pełnomocnictwo załączone do oferty podpisane jest kwalifikowanym podpisem elektronicznym z 18.10.2019 r. Okres ważności certyfikatu podpisu wygasł 20.04.2020 (na co wsk azuje treść raportu szczegółowego WeryfikacjaPodpisu.pl „zweryfikowano warunkowo pozytywnie, certyfikat stracił ważność, podpisane dane nie zostały zmodyfikowane od czasu ich uwierzytelnienia”). Pełnomocnictwo udzielone jest na czas nieokreślony. Oferta podpisana i złożona z datą 21.04.2020. Termin składania ofert 22.04.2020 r. Dnia 22.04.2020, po otwarciu ofert, brak możliwości pozytywnego zweryfikowania podpisu ze względu na wygaśnięcie ważności certyfikatu podpisu. Co należy zrobić w takim wypadku? Czy uznać to pełnomocnictwo mimo negatywnego zweryfikowania (zweryfikowano warunkowo pozytywnie, certyfikat stracił ważność)? Czy niezbędna jest zawsze pozytywna weryfikacja? Gdyby oferty były składane tradycyjnie, to wówczas pełnomocnictwo nie budziłoby jakichkolwiek wątpliwości, bo jest ważne i podpisane przez osoby umocowane.
Czy zamawiający może opublikować ogłoszenie o udzieleniu zamówienia, gdy jest nieobowiązkowe
Pytanie: Wartość zamówienia jest poniżej 30.000 euro. Zamawiający, pomimo braku obowiązku z uwagi na wartość, ogłosił postępowanie w BZP z uwagi na dofinansowanie zadania. Czy w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia zamawiający podaje informację, że ogłoszenie jest nieobowiązkowe, czy wręcz przeciwnie, jeżeli zdecydował się na stosowanie ustawy, to ogłoszenie o udzieleniu zamówienia jest obowiązkowe i zamawiający wybiera opcję – obowiązkowe?
Co oznacza tożsamość przedmiotowa w zamówieniach publicznych
Pytanie: W ramach projektu UE do zakupu są komputery o wartości przekraczającej progi unijne oraz sprzęt do wyposażenia studia telewizyjnego. W ramach wyposażenia studia TV planowany jest zakup urządzeń do studia, reżyserki oraz 10 komputerów do laboratorium. W jakiej procedurze należy udzielić zamówienia, jeżeli szacunkowa wartość zamówienia wszystkich zakupów do studia TV (łącznie z komputerami do laboratorium) wynosi 700.000 zł netto? Jak przeprowadzić procedurę: unijną ze względu na wartość komputerów w ramach całego projektu czy w krajową ze względu na wartość szacunkową zakupów do studia? Zamówienie zakupów do studia nie będzie udzielane w częściach ze względu na konieczność połączenia ze sobą urządzeń oraz ich konfigurację i kompatybilność.
Budynek użyteczności publicznej – jak skonstruować warunek dotyczący doświadczenia
Pytanie: Prowadząc postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na budowę świetlicy wiejskiej, zamawiający postawił wymóg, iż o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy wykażą, iż: a) w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wykonali co najmniej 2 zadania polegające na budowie budynku użyteczności publicznej, o wartości nie mniejszej niż 1.500.000,00 PLN (brutto) – każde zadanie. UWAGA! De finicję budynku użyteczności publicznej określa rozporządzenie ministra gospodarki przestrzennej i budownictwa w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, z 14 grudnia 1994 r. (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1065) – budynek użyteczności publicznej – należy przez to rozumieć budynek przeznaczony na potrzeby administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego, oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki, wychowania, opieki zdrowotnej, społecznej lub socjalnej, obsługi bankowej, handlu, gastronomii, usług, w tym usług pocztowych lub telekomunikacyjnych, turystyki, sportu, obsługi pasażerów w transporcie kolejowym, drogowym, lotniczym, morskim lub wodnym śródlądowym, oraz inny budynek przeznaczony do wykonywania podobnych funkcji, za budynek użyteczności publicznej uznaje się także budynek biurowy lub socjalny. Jeden z wykonawców w trakcie postępowania wystąpił o zmianę wymogu, gdyż powyższy ogranicza konkurencję. Jego zdaniem wszystkie obiekty kubaturowe, nawet prywatnych inwestorów, wymagają właściwej jakości i wiedzy technicznej. Ponadto w jego ocenie należało dopuścić nie tylko budynki budowane od podstaw, ale także te, które były przebudowane. Czy zamawiający w prowadzonym postępowaniu zastosował niewłaściwy wymóg co do warunku udziału w postępowaniu i powinien go zmienić, uwzględniając otrzymane od wykonawcy uwagi?
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3