Odtajnienie zastrzeżonych informacji – jakich argumentów warto użyć
Postępowanie o udzielenie zamówienia jest, co do zasady, jawne. Zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych z postępowaniem tylko w przypadkach określonych w ustawie Pzp, do których zalicza się m.in. ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa. W obliczu nagminnego, nieuzasadnionego zastrzegania informacji przez wykonawców instytucje zamawiające coraz częściej podejmują działania zmierzające do odtajnienia oświadczeń i dokumentów. Warto wiedzieć, jak podejść do tego zagadnienia, aby działać transparentnie i nie narazić się na zarzuty ze strony uczestników postępowania.
Możliwość uznania treści oferty za nieodpowiadającą treści SIWZ na podstawie wyjaśnień złożonych przez wykonawcę
Zamawiający ma prawo wezwać wykonawcę do udzielenia wyjaśnień w zakresie treści oferty, w tym oceny jej zgodności z treścią SIWZ. Istnieje ryzyko, że przekazana odpowiedź nie rozwieje wątpliwości instytucji zamawiającej – a wręcz przeciwnie – pogłębi je. Czy wyjaśnienia wykonawcy mogą prowadzić do niezgodności oferty z SIWZ, a w konsekwencji powodować konieczność jej odrzucenia? Sprawdź, jaki pogląd w tej kwestii wyraził skład orzekający KIO. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 12 marca 2020 r., sygn. akt KIO 420/20
Kiedy zamawiający może dokonać zmiany umowy o zamówienie
Pytanie: Zamówienie dotyczy termomodernizacji budynku. Wykonawca złożył pismo o zastosowanie materiału równoważnego do zaoferowanego w ofercie. Chodzi o tynk. Wykonawca powołuje się na zapis w umowie. „4. Tam, gdzie w SIWZ, w Dokumentacji projektowej (Projekcie budowlanym, przedmiarze robót), Specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych został wskazany znak towarowy (marka), producent, dostawca, patent lub pochodzenie, źródło lub szczególny proces, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, Zamawiający dopuszcza oferowanie materiałów lub rozwiązań „równoważnych”, pod warunkiem że zagwarantują one realizację robót zgodnie z opracowaną dokumentacją oraz zapewnią uzyskanie parametrów nie gorszych od założonych w dokumentacji projektowej i STWiOR oraz będą zgodne pod względem: a) gabarytów i konstrukcji (wielkość, rodzaj, właściwości fizyczne, liczba elementów składowych); b) charakteru użytkowego (tożsamość funkcji); c) charakterystyki materiałowej (rodzaj i jakość materiałów); d) parametrów technicznych (wytrzymałość, trwałość, dane techniczne, konstrukcja); e) parametrów bezpieczeństwa użytkowania; f) standardów emisyjnych. W przypadku opisania przedmiotu zamówienia poprzez odesłanie do norm, europejskich ocen technicznych, aprobat, specyfikacji technicznych i systemów referencji technicznych, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy Pzp, Zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne opisanym. Materiały i urządzenia użyte do wykonania umowy powinny odpowiadać co do jakości wymogom wyrobów dopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie określonych w ustawie z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2019 r. poz. 1186 z późn. zm.), ustawie z 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych (Dz.U. z 2019 r. poz. 266 z późn. zm.) oraz wymogom specyfikacji technicznych, wykonania i odbioru robót i SIWZ”. We wzorze umowy był taki zapis i został. Faktycznie może nie powinno go być w umowie, tylko w SIWZ. Czy można jakoś teraz wybrnąć z tej sytuacj
Kiedy mamy do czynienia z oczywistą omyłką rachunkową
Pytanie: Oferta złożona przez wykonawcę zawiera różnicę pomiędzy wykazaną w formularzu ofertowym ceną oferty brutto a sumą wymienionych cen jednostkowych zamówienia (w podliczeniu wykonawca wskazał cenę oferty brutto taką samą jak wskazana w pozycji: „cena oferty brutto”, różnica ujawniła się dopiero po zsumowaniu cen jednostkowych przez zamawiającego). Czy ofertę należy odrzucić na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp, czy poprawić cenę oferty jako oczywistą omyłkę rachunkową na podstawie art. 87 ustawy Pzp?
Jakie są zasady szacowania wartości zamówienia publicznego poniżej 30.000 euro
Pytanie: W firmie obowiązują dwa wnioski o wszczęcie postępowania o zamówienie publiczne: poniżej 30.000 euro i powyżej. Nie ma natomiast regulaminu udzielania zamówień publicznych poniżej 30 tys. euro. W obu wnioskach jest pozycja „Wartość zamówienia”. Co należy wpisywać w tej pozycji w następujących sytuacjach? Chcemy kupić np. 1 pralkę w ciągu roku (nie ma więcej zamówień tożsamych), oczywiste jest, że wartość zamówienia poniżej 30 tys. euro, sprawdzę np. w Internecie cenę pralki i wydrukuję strony z ceną. Załóżmy, że mamy 3 ceny – 1.000,00 zł, 1.100,00 zł i 1.500,00 zł. Czy we wniosku wpisuję cenę najtańszej pralki, czyli 1.000,00 zł, i dokonuję tam zakupu, czy też należy wpisać średnią cenę, czyli 1.200,00 zł? Czy należy sporządzić oddzielną notatkę z szacowania wartości zamówienia, czy wystarczy tylko notatka z rozeznania rynku, np. z wydrukami ze stron internetowych? W innym przypadku chcemy kupić 2 pralki w ciągu roku, ale jedną w styczniu, a drugą np. w październiku. Czy w takiej sytuacji we wniosku o wszczęcie postępowania należy podać wartość obu pralek, ale np. dopisać, że wartość bieżącego zakupu to 1.000,00 zł? Jak postąpić przy zakupie drugiej pralki, czy należy sporządzić kolejny wniosek i dokonać aktualizacji szacowania wartości? Czy aktualizacji dokonuje się w ten sam sposób jak szacowania?
Jakie są konsekwencje nieprzesunięcia terminu składania ofert, gdy dokonano zmiany istotnej SIWZ
Pytanie: Beneficjent aplikował o środki z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 na zakup maszyn do produkcji drewna opałowego, kominkowego, kory ogrodowej i rozpałki z odpadów tartacznych. Zamówienia dokonał w trybie zapytania ofertowego za pomocą portalu https://portalogloszen.arimr.gov.pl na podstawie rozporządzenia ministra rolnictwa i rozwoju wsi z 20.02.2018 r. w sprawie wyboru wykonawców zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji oraz warunków dokonywania zmniejszeń kwot pomocy oraz pomocy technicznej. W opisie przedmiotu zamówienia beneficjent/zamawiający określił parametry techniczne, jakie dana maszyna ma spełnić, m.in.: 1) obciążenie statyczne do przodu min. 4200 kg; 2) wysokość podnoszenia wideł min. 3000 mm. Jeden z oferentów zadał zapytanie dotyczące możliwości dopuszczenia niższych parametrów, tj.: 1) obciążenie statyczne do przodu 4160 kg; 2) wysokość podnoszenia wideł 2975 mm. Pytanie wpłynęło przed końcem terminu składania ofert i zanim wpłynęła jakakolwiek oferta. Beneficjent/zamawiający w odpowiedzi na pytanie dopuścił zastosowanie w ofercie niższych parametrów. Nie dokonał jednak zmiany zapytania ofertowego, co powinien uczynić. Jest to istotna zmiana, a więc powinien także uwzględnić zmianę terminu składania ofert. Wpłynęły cztery oferty. Trzy oferty spełniły parametry maszyny określone w zapytaniu ofertowym i jedna oferta z niższymi parametrami od wykonawcy, który zadał pytanie. Kryteriami oceny ofert była cena 80% i okres gwarancji 20%. Oferta A na kwotę 223.000,00 i 12 mies. gwarancji; oferta B na kwotę 199.000,00 i 12 mies. gwarancji; oferta C na kwotę 186.000,00 i 12 mies. gwarancji; oferta D na kwotę 210.000,00 i 60 mies. gwarancji – oferta wykonawcy, który zadał pytanie odnośnie niższych parametrów. W wyniku oceny punktowej kryteriów poszczególnych ofert najkorzystniejszą okazała się oferta D z niższymi parametrami, w związku z czym została wybrana do realizacji zapytania ofertowego. Czy poprawnie przeprowadzono zapytanie ofertowe? Czy zamawiający powinien dokonać zmiany zapytania ofertowego i zamieścić tę zmianę na portalu ogłoszeń? Czy w sytuacji braku zamieszczenia zmiany opisu przedmiotu zadania wybrano ofertę, która powinna podlegać odrzuceniu z uwagi na to, iż treść oferty nie odpowiada treści zapytania ofertowego?