Zanim zatrzymasz wykonawcy wadium w dobie pandemii, zbadaj wnikliwie zaistniałe przesłanki

Urząd Zamówień Publicznych opublikował w ostatnim Informatorze UZP nr 2/2020 opinię pt. „Interpretacja i stosowanie przesłanek zatrzymania wadium, o których mowa w art. 46 ust. 5 ustawy Pzp w kontekście okoliczności wywołanych panującą epidemią COVID-19”. Przestrzega w niej przed zbyt pochopnym zatrzymywaniem wadium, szczególnie w czasie trwającej pandemii, kiedy to wiele firm przeżywa trudności, a nawet znajduje się na skraju bankructwa.

Żądanie zbyt szczegółowych kalkulacji w ramach wyjaśnień rażąco niskiej ceny

Narzucony przez zamawiającego zakres i stopień szczegółowości informacji, które wykonawca był zobowiązany uwzględni ć w ramach wyjaśnień cen y oferty, co najmniej utrudniał przedstawienie tych wyjaśnień, w tym zwłaszcza w zakresie rzeczywistego kalkulowania ceny oferty. Nie miał oparcia ani w wymaganiach siwz, ani w przepisach ustawy Pzp (wyrok KIO z 16 czerwca 2020 r., sygn. akt KIO 709/20, KIO 715/20).

Wysokość zadeklarowanej kary umownej nie może być kryterium oceny ofert

Kryterium jakości w postaci deklaracji wykonawcy o wysokości kar umownych jest niezasadne i w żaden sposób nie gwarantuje lepszego wykonania robót budowlanych. Ponadto, jak o że w rozpoznawanym przypadku nieprzekraczalny był wyłącznie termin końcowy, to kryterium określone przez zamawiającego uznano również za nieistotne z punktu widzenia zamówienia, jak też nieodnoszące się do jakości prac (wyrok KIO z 27 maja 2020 r., sygn. akt KIO 519/20).

Wpływ wykonawcy na kształt i przebieg postępowania o zamówienie publiczne

Na zamawiającym ciąży obowiązek stworzenia procedury, ukształtowania jej ram, w tym warunków udziału, wpisania odpowiednich podstaw wykluczenia z postępowania, dokonania opisu przedmiotu zamówienia oraz wskazania założeń dotyczących oczekiwań wpisanych do realizacji przyszłej umowy. Z tego względu wydaje się, że wykonawca, ubiegając się o zamówienie publiczne musi godzić się ze wszystkimi jego warunkami, jednak ustawodawca zdecydował, że również wykonawca może mieć faktyczny wpływ na kształt i przebieg postępowania, wyposażając go w ustawowe instrumenty, które na to pozwalają. Niniejsze opracowanie zobrazuje, jakimi narzędziami dysponują wykonawcy i jak powinni z nich korzystać, aby ich oddziaływanie na procedurę było realne i zgodne z ich oczekiwaniami.

W jakim terminie należy dokonać zwrotu zabezpieczenia należytego wykonania umowy

Pytanie: Na podstawie wykonanej przez naszą firmę dokumentacji projektowej zostały wykonane i odebrane roboty budowlane. Problem dotyczy sytuacji, że inwestor zlecił wykonanie około 90% zakresu objętego dokumentacją, odkładając realizację pozostałej części na bliżej nieokreśloną przyszłość. Inwestor twierdzi, że nie ma podstaw do zwrotu należytego zabezpieczenia (nawet części proporcjonalnej do odebranych robót budowlanych) do czasu wykonania pozostałej części. Czy stanowisko inwestora ma podstawy prawne? Opierając się na takiej interpretacji, jeżeli Inwestor nigdy nie zrealizuje pozostałej części, to nie otrzymamy zwrotu należytego zabezpieczenia?

W jakiej formie wyrazić zgodę na przedłużenie terminu związania ofertą

Pytanie: Czy w postępowaniach poniżej progu unijnego, w których nie dopuszczono składania ofert w formie elektronicznej, na dalszym etapie, po otwarciu ofert, zamawiający, wzywając do wydłużenia terminu związania ofertą, może dopuścić złożenie oświadczenia o wydłużeniu terminu związania ofertą w postaci dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym? Dopuszczenie takiej formy, mimo iż nie była ona przewidziana w SIWZ, ułatwiłoby wykonawcom dostarczenie oświadczeń i byłoby znacznie bezpieczniejsze.

W jakiej formie należy złożyć potwierdzenie wniesienia wadium w procedurze przetargowej

Pytanie: Czy zamawiający, prowadząc postępowanie powyżej progów unijnych z zachowaniem komunikacji elektronicznej, może zapisać w SIWZ odnośnie do wniesienia wadium taki zapis: „zamawiający wymaga wniesienia niepieniężnego wadium w oryginale w formie elektronicznej z podpisem kwalifikowanym (np. elektroniczna gwarancja bankowa, elektroniczna polisa), a w przypadku braku możliwości uzyskania takiego dokumentu wykonawca zobowiązany jest złożyć w postaci elektronicznej uwierzytelnioną przez siebie kopię dokumentu wadialnego, zaś jego oryginał przesłać zamawiającemu przed terminem składania ofert”. Czy przy takim zapisie zostanie spełniony wymóg wniesienia wadium i zachowana wymagana komunikacja elektroniczna?

Unieważnienie postępowania z uwagi na epidemię wirusa SARS-CoV-2

Wystąpienie na skalę globalną epidemii wirusa SARS-CoV-2, a przede wszystkim zakres środków i działań, które musiały podjąć poszczególne państwa w celu powstrzymania wirusa i przeciwdziałania skutkom jego rozprzestrzeniania się, jest zjawiskiem, z którym dotychczas nie mieliśmy do czynienia. Okoliczności, na które powołuje się w tym zakresie zamawiający, nie są konsekwencją jego własnych decyzji. Są to elementy niezależne od niego i odnoszą się do decyzji podejmowanych na szczeblu krajowym i międzynarodowym. Izba uznała, że w tej sytuacji unieważnienie postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp jest uzasadnione (wyrok KIO z 23 czerwca 2020 r., sygn. akt KIO 892/20).