Czy zamawiający może narzucić wykonawcy sposób komunikacji na potrzeby procedury przetargowej

Pytanie: Zamawiający przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego w reżimie krajowym. Procedura prowadzona jest w formie elektronicznej na komercy jnej platformie zakupowej. Komunikacja pomiędzy zamawiającym a wykonawcami, zgodnie z wyborem zamawiającego, odbywa się przy użyciu środka komunikacji elektronicznej (platforma zakupowa). Poniżej zapisy SIWZ dotyczące komunikacji (istotne): „1. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone jest za pośrednictwem Platformy pod adresem: https://akademia-mil.ezamawiajacy.pl/servlet/HomeServlet. 2. Zamawiający dopuszcza składanie ofert w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy lub osobiście, listownie w formie papierowej. 3. Komunikacja między Zamawiającym a Wykonawcami, w tym wszelkie oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje, przekazywane są w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy (chyba że Zamawiający wskaże inaczej w wezwaniu do złożenia lub uzupełnienia dokumentów). 4. Szczegółowe informacje dotyczące korzystania z Platformy, proces zakładania konta i logowania się zostały zawarte w instrukcji udostępnionej przez Zamawiającego na Platformie w zakładce »Regulacje i procedury procesu zakupowego«. 8. Wykonawca zamierzający wziąć udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego musi posiadać konto na Platformie Zakupowej. 11. W przypadku gdy Wykonawca nie posiada konta użytkownika, wypełnia formularz rejestracyjny dostępny po kliknięciu funkcjonalności »Załóż konto za darmo«. Następnie Wykonawca postępuje zgodnie ze wskazówkami Marketplanet OnePlace, które otrzyma na wskazany w formularzu rejestracyjnym adres e-mail. 12. Rejestracja Wykonawcy trwa maksymalnie do 2 dni roboczych. W związku z tym Zamawiający zaleca Wykonawcom uwzględnienie czasu niezbędnego na rejestrację w procesie złożenia oferty w postaci elektronicznej. Wykonawca wraz z potwierdzeniem złożenia wniosku rejestracyjnego otrzyma informację o możliwości przyspieszenia procedury założenia konta, wówczas należy skontaktować się pod numerem telefonu podanym w ww. potwierdzeniu. 13. Po upływie terminu składania ofert wszelkie informacje i zawiadomienia przekazywane są między Zamawiającym a Wykonawcą w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy, po zalogowaniu się przez Wykonawcę na konto użytkownika, w zakładce „Korespondencja”. 14. Wszyscy Wykonawcy w celu bezproblemowej komunikacji z Zamawiającym na Platformie powinni przed upływem terminu składania ofert przystąpić do postępowania na Platformie poprzez funkcję »Przystąp do postępowania oraz posiadać założone konto w aplikacji Marketplanet OnePlace«. Jednocześnie zamawiający w postępowaniu dopuścił składanie ofert w postaci elektronicznej i pisemnej (papierowej). W postępowaniu zostało złożonych 7 ofert w postaci elektronicznej i 3 w postaci papierowej. Jeden z wykonawców, który złożył ofertę papierową, nie posiada konta na platformie zakupowej. W związku z tym zamawiający nie może korespondować z nim za pomocą platformy (m.in. nie może przesłać wezwania do złożenia dokumentów). Czy zamawiający może przesłać wezwanie do złożenia dokumentów w inny sposób, np. na adres poczty elektronicznej podany przez wykonawcę? Czy też taka oferta powinna podlegać odrzuceniu jako niezgodna z treścią SIWZ?

Czy w przypadku zawierania umów zlecenia należy stosować przepisy o zamówieniach publicznych

Pytanie: Ograniczone możliwości zatrudnienia pracowników na podstawie umowy o pracę z jednej strony a konieczność realizacji zadań z drugiej stwarzają potrzebę zatrudnienia osób w ramach umów zlecenia w jednostce budżetowej. Czy umowy zlecenia należy traktować tak jak umowy z zakresu prawa pracy i nie stosować do nich przepisów ustawy Pzp? Jeżeli podlegają one procedurom zamówieniowym, to czy prawidłowe byłoby ustalenie wartości szacunkowej zamówienia według utworzonych grup dotyczących tego samego rodzaju pracy, np.: wprowadzanie danych do systemu komputerowego; dostarczanie danych poprzez przygotowywanie korespondencji do wysłania; archiwizowanie danych (chodzi o segregowanie dokumentacji w paczki, sporządzanie spisów i przekazanie do archiwum zakładowego.

Czy można żądać od wykonawcy wydania rzeczy przed zawarciem umowy o zamówienie publiczne

Pytanie: Czy w postępowaniu o udzielenie zamówienia na zakup używanej maszyny można zaznaczyć w SIWZ, że zamawiający przed wyborem najkorzystniejszej oferty dokona sprawdzenia zaoferowanej maszyny w celu weryfikacji, czy posiada wszystkie elementy wskazane w opisie przedmiotu zamówienia? Jeżeli podczas oględzin maszyna nie będzie miała wszystkich elementów wskazanych w opisie przedmiotu zamówienia, oferta będzie podlegała odrzuceniu jako niezgodna z treścią SIWZ. Ponadto wykonawca powinien być właścicielem maszyny lub mieć pisemne prawo do dysponowania nią. W tym celu wykonawca dołączy do oferty zanonimizowaną fakturę zakupu lub inny dokument potwierdzający tytuł prawny do zaoferowanej maszyny.

Czy każda nieusuwalna wada postępowania skutkuje unieważnieniem umowy

W procesie przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w praktyce często zdarzają się uchybienia, omyłki czy innego rodzaju niedociągnięcia, spowodowane nieuważnością zamawiającego. Czy ich wykrycie po upływie terminu składania ofert, a w konsekwencji brak możliwości ich usunięcia powoduje, że zawarta w jego wyniku umowa będzie podlegać unieważnieniu. Sprawdź, jakiego rodzaju wady będą obligować zamawiającego do unieważnienia postępowania. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 26 maja 2015 r., sygn. akt KIO 994/15