„Pożyczając” komuś zasoby ekonomiczne, trzeba zadbać o faktyczne i realne ich przekazanie
Potencjał ekonomiczny jest zasobem, który najtrudniej udostępnić. Wskaźniki takie jak wielkość obrotów, zysków czy płynność finansowa są bowiem ściśle związane z kondycją ekonomiczną danego podmiotu. Brak jest zatem możliwości przeniesienia ich „wprost” na innego wykonawcę. Jak zatem udowodnić zamawiającemu, że potencjał ekonomiczny zostanie faktycznie i sposób rzeczywisty przekazany przez podmiot trzeci wykonawcy?
Wykaz osób powinien zawierać informacje pozwalające na dokonanie oceny spełniania warunku
Ze złożonego wykazu wynika jedynie, że osoba wskazana do pełnienia określonych funkcji pełniła funkcję kierownika. Brak jest natomiast wykazania, że osoba: pełniła funkcję kierownika budowy lub kierownika robót elektrycznych na kontrakcie obejmującym budowę, przebudowę lub rozbudowę drogi (minimum 5-letnie doświadczenie); zadania polegały na budowie/przebudowie/rozbudowie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych o wartości brutto minimum 400.000,00 zł.
W odwołaniu należy sformułować konkretne zarzuty, a nie prosić zamawiającego o zmianę treści siwz
Postępowanie odwoławcze służy do zbadania poprawności czynności i zaniechań zamawiającego w zakresie wyznaczonym podniesionymi zarzutami. Ocena tego powinna nastąpić przez pryzmat wymagań stawianych w postępowaniu o zamówienie publiczne i z uwzględnieniem instrumentów, jakie zamawiający przewidział w nim dla zbadania ofert. Nie jest rzeczą postępowania odwoławczego analiza dostępnych na rynku produktów, ich cech i właściwości, dochodzenie z zastosowaniem środków nieprzewidzianych w postępowaniu walorów oferowanego przedmiotu (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 25 maja 2020 r. sygn. akt KIO 531/20).
Unijne a krajowe podstawy wykluczenia wykonawcy
Prawidłowo zorganizowane i przeprowadzone postępowanie w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego powinno zagwarantować instytucji zamawiającej, iż wykonawcy ubiegający się o udzielenie zamówienia dadzą rękojmię należytej realizacji umowy. Jedną z instytucji Prawa zamówień publicznych, które temu służą, jest możliwość wykluczenia wykonawcy z postępowania. Samo wykluczenie nie jest oczywiście wyłącznie zależne od swobodnej decyzji zamawiającego, aby do tego doszło, wykonawca musi spełnić jedną z przesłanek wykluczenia. Warunki wykluczenia zostały szczegółowo uregulowane zarówno w prawie Unii Europejskiej, jak i prawie krajowym.
Termin związania ofertą – jakie są zasady przedłużania tego okresu dla wykonawcy
Pytanie: Prowadzone jest postępowanie powyżej kwot unijnych w listopadzie 2017 roku. Po raz pierwszy zamawiający wprowadził do postępowania JEDZ oraz przewidział art. 24aa ustawy Pzp. Obecnie w jednostce jest kontrola RIO tego postępowania i w związku z tym pojawiły się wątpliwości. W postępowaniu złożono 3 oferty. Zamawiający zwrócił się o przedłużenie terminu składania ofert (postępowanie zawiłe) tylko do wykonawcy, którego oferta była najkorzystniejsza. Jeden wykonawca odmówił podpisania umowy po wyborze oferty, więc zwrócono się do drugiej firmy o badanie dokumentów. Zamawiający dokonał badania oferty drugiej firmy i w międzyczasie zwrócił się o przedłużenie terminu składania ofert tylko co do tej najkorzystniejszej, a nie do wszystkich oferentów. Czy były jakieś orzeczenia, może interpretacje, które na tamten czas przedstawiałyby argumentację przemawiającą za prawidłowym postępowaniem zamawiającego? Wybór oferty najkorzystniejszej nastąpił w ciągu 60 dni. Umowa była, ale podpisana trochę później.
Przetarg nieograniczony a tryb podstawowy bez negocjacji w nowej ustawie Pzp – poznaj różnice
Począwszy od 1 stycznia 2021 r. wszelkie procedury zakupowe, realizowane w celu udzielenia zamówienia publicznego o wartości co najmniej 130.000 zł netto, muszą być prowadzone zgodnie z wytycznymi zawartymi w ustawie z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (dalej nowa ustawa Pzp). Trybem udzielania zamówień, dotychczas najczęściej wybieranym przez zamawiających, jest przetarg nieograniczony. Tendencja taka znajduje uzasadnienie, w szczególności, w braku obowiązku wykazania jakiejkolwiek przesłanki warunkującej możliwość zastosowania wskazanego trybu. Dodatkowo, wybór przetargu nieograniczonego służy zachowaniu zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Tym samym, nie może zostać zakwestionowany przez wykonawców. Po wejściu w życie nowej ustawy Pzp przetarg nieograniczony znajdzie zastosowanie do udzielania zamówień o wartości w progach unijnych, a jego odpowiednikiem w procedurze krajowej będzie tryb podstawowy w wersji bez negocjacji.
Poznaj założenia projektu nowego rozporządzenia w sprawie planu zamówień publicznych
Przygotowano projekt rozporządzenia ministra do sprawy gospodarki w sprawie planu postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Na gruncie obowiązujących przepisów zamawiający samodzielnie sporządzają plany postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Po wejściu w życie nowej ustawy Pzp od 1 stycznia 2021 r. będzie obowiązywał jeden odgórny wzór planu.
Podział kosztów odwołania musi być sprawiedliwy
Podział kosztów postępowania odwoławczego powinien podlegać rozdzieleniu w takiej części, w jakiej odwołanie odniosło skutek. Pomimo że odwołanie zostało uwzględnione, to w sytuacji gdy Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła jeden z trzech zgłoszonych przez odwołującego zarzutów, zasadnie rozdzieliła koszty postępowania, stosunkowo obciążając nimi w 1/3 zamawiającego i w 2/3 odwołującego. Taką optykę potwierdził sąd okręgowy rozstrzygający skargę na orzeczenie. Sprawdź, jaką argumentację zastosował skład orzekający.
Odtajnienie zastrzeżonych informacji - jakich argumentów użyć
Postępowanie o udzielenie zamówienia jest co do zasady jawne. Zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych z postępowaniem tylko w przypadkach określonych w ustawie Pzp, do których zalicza się m.in. ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa. W obliczu nagminnego, nieuzasadnionego zastrzegania informacji przez wykonawców, instytucje zamawiające coraz częściej podejmują działania zmierzające do odtajnienia oświadczeń i dokumentów. Warto wiedzieć jak podejść do tego zagadnienia, aby działać transparentnie i nie narazić się na zarzuty ze strony uczestników postępowania.
- 1
- 2
- 3
- »
- ostatnia »