Jak prawidłowo dostarczyć ofertę do zamawiającego za pośrednictwem przewoźnika
Pytanie: Moja firma wzięła niedawno udział w postępowaniu przetargowym. Oferta wraz z dokumentami towarzyszącymi została zapakowana w kopertę opisaną zgodnie z instrukcją w SIWZ i nadana przez firmę kurierską. Zgodnie z procedurami koperta została dodatkowo włożona do specjalnej koperty przewoźnika już bez dodatkowego opisu, ale z listem przewozowym z danymi kontaktowymi osoby zajmującej się przetargiem po stronie zamawiającego. Dokumenty zostały dostarczone pod wskazany adres, 3 dni przed terminem oficjalnego otwarcia ofert, jednak nasza firma nie znalazła się na liście oferentów opublikowanej przez zamawiającego. Okazało się, że przesyłka dotarła do budki ochrony, skąd nie została przekazana do odpowiedniej osoby. Zamawiający tłumaczy ten fakt nieobecnością osoby odpowiedzialnej za przetarg w pracy z powodu koronawirusa i niewłaściwym oznaczeniem przesyłki. Wielokrotnie startowaliśmy już w przetargach i zawsze przesyłka była dostarczana w ten sam sposób, zapakowana w kopertę przewoźnika. Nigdy wcześniej nie zdarzyła nam się podobna sytuacja. Z mojego punktu widzenia wina leży po stronie zamawiającego, który spodziewając się ofert do przetargu, nie dopełnił obowiązku i nie sprawdził, co znajduje się w dostarczonej przesyłce. Czy opisana sytuacja daje nam podstawy do złożenia odwołania i zakwestionowania poprawności przeprowadzonego przetargu? Jakie mamy opcje w tej sytuacji? Będę Państwu niezmiernie wdzięczna za pomoc w tej sprawie.
Jak prawidłowo dobrać kryteria oceny ofert w przypadku przetargu wskazanego w Kodeksie cywilnym
Pytanie: Przeprowadzono konkurs w trybie art. 70 Kodeksu cywilnego. Przedmiotem konkursu jest najem pomieszczenia (na wykonywanie usługi) wraz ze sprzętem i wyposażeniem. W ostatnim konkursie cena oferty składała się z: ceny (czynsz za powierzchnię), ceny za dzierżawę sprzętu i wygrywała oferta z najwyższą ceną (100%) łączną za oba elementy. Jednak w tej edycji wprowadzono zapis: oferent, który po wygraniu konkursu przejdzie pozytywnie weryfikację i stanie się partnerem (w związku z czym może korzystać ze zniżek i preferencyjnych stawek za wynajem powierzchni), nie będzie obowiązany taką stawką czynszu, jak podana w ofercie, tylko stawką preferencyjną zgodną z obowiązującym partnerstwem. Czy taki zapis na poziomie oferty/umowy nie powoduje, że oferty w rezultacie nie będą porównywalne, tj. ocenimy inny poziom ceny ofert, inny czynsz itp., który da wygraną konkretnemu wykonawcy, a potem go zmniejszymy i w rezultacie wybrany będzie dużo niższy czynsz niż oferty początkowe? Co w sytuacji, gdy ofertę już złoży partner i podmiot niebędący partnerem: czy można oba te podmioty porównywać, z góry wiedząc, że oba podmioty nie są sobie równe pod kątem stawek za czynsz (partner ma stawki preferencyjne i będzie dużo tańszy na tym etapie)? Czy na poziomie oferty ocenić tylko poziom czynszu za wyposażenie i tak wybrać ofertę z najwyższą stawką (i to nie będzie się zmieniało na poziomie całej umowy bez względu na partnerstwo lub jego brak), a w przypadku czynszu za powierzchnię wpisać, że stawka będzie uzależniona od pozycji wykonawcy, tj. partner lub nie, i tutaj rozumiem należy podać np. wartość np. za 1 m2 czynszu lub inny przelicznik, ale trzeba już to określić, tj. obowiązującą wartość czynszu w każdej sytuacji.
Czy wykonanie usługi w przeszłości u zamawiającego zwalnia wykonawcę z przedstawienia referencji
Pytanie: Zamawiający prowadzi postępowanie biuletynowe, na usługi. Okres trwania umowy to kilka miesięcy. Czy wykonawca w celu poświadczenia należytego wykonania umowy realizowanej właśnie w siedzibie zamawiającego jest zobligowany do złożenia referencji w takim samym postępowaniu prowadzonym na kolejny okres przez tego samego zamawiającego? Wykazanie doświadczenia było kryterium oceny o wadze 10% i nie podlegało pod art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Czy można uznać, że referencje służą potwierdzeniu, iż wykazywane zamówienie zostało wykonane należycie, a w tej sytuacji zamawiający posiada już wiedzę w tej materii, więc składanie takich referencji nie jest konieczne?
Co zrobić, gdy wykonawca złożył błędnie oferty na inne postępowanie, niż zamierzał
Pytanie: Zamawiający ogłosił dwa oddzielne postępowania na usługi społeczne, gdzie termin składania ofert był wyznaczony na ten sam dzień, ale inną godzinę i inne godziny otwarcia ofert. Jeden z wykonawców złożył ofertę na dwa postępowania oddzielnie. Oznaczył prawidłowo koperty, ale do kopert omyłkowo włożył ofertę 1 do 2 koperty, a ofertę 2 do 1 koperty. Zamawiający otworzył koperty, tak jak były opisane, w czasie i terminie właściwym dla postępowania. Dopiero po otwarciu kopert okazało się, że to wykonawca popełnił błąd. Czy w takiej sytuacji zamawiający musi unieważnić dwa postępowania (były też inne oferty poprawnie złożone), czy może odrzucić tylko oferty tego konkretnego wykonawcy na podstawie tego, że treść oferty nie odpowiada treści ogłoszenia? Co w takiej sytuacji powinien zrobić zamawiający?
Błąd we wskazaniu terminu umowy o zamówienie publiczne – jak ma postąpić zamawiający
Pytanie: Mamy w jednostce kontrolę RIO, która w tej chwili kontroluje nam postępowanie na obsługę bankową. Przedmiotem zamówienia była obsługa bankowa gminy oraz jednostek organizacyjnych. Koszty i opłaty z tytułu prowadzenia rachunku zarówno księgowość gminy, jak i podległych jednostek podano, biorąc pod uwagę okres ww. opłat poniesionych w poprzednim roku budżetowym. Ponieważ okres realizacji umowy wyniósł 4 lata, to wartość podaną do szacowania pomnożono razy 4. Natomiast RIO uważa, że w trakcie realizacji umowy za każdym razem należy szacować czy też patrzeć na poniesione opłaty w ciągu roku. Czy to należy do naszych obowiązków? Ponadto niestety po przeprowadzeniu postępowania i obliczeniu szacunkowej wartości zamówienia podpisano umowę, w której czas trwania jest określony jako nieoznaczony. Natomiast oferta banku złożona jest prawidłowo na okres 4 lat. Co w takiej sytuacji należy zrobić? Błąd w umowie jest przypadkowy. Umowa jest zawarta na okres do 31 grudnia 2020 r. Czy można powołać się na prawo bankowe, w którym istnieje możliwość miesięcznego wypowiedzenia umowy z bankiem?
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3