Konflikt interesów w nowej ustawie Prawo zamówień publicznych
Obowiązkiem osób zaangażowanych w przygotowanie lub prowadzenie postępowania po stronie zamawiającego jest działanie zgodnie ze stanem faktycznym oraz prawnym, niezależnie od własnych opinii, preferencji lub interesów. Dlatego tak ważna jest z jednej strony jednoznaczność regulacji prawnych wyznaczających te obowiązki, a z drugiej ich przestrzeganie przez odpowiednie osoby, z uwagi chociażby na odpowiedzialność, jaka się z tym wiąże.
Kiedy opublikować zmianę terminu realizacji umowy na stronie zamawiającego
Pytanie: W procedurze unijnej, w związku z zadanym pytaniem, zmieniono termin realizacji zamówienia i przesłano do TED sprostowanie do ogłoszenia. Czy w tej sytuacji należy czekać z publikacją na stronie internetowej zamawiającego odpowiedzi na pytania do SIWZ, w tym jej modyfikację, do momentu opublikowania sprostowania ogłoszenia w TED?
Kiedy można zawrzeć umowę o zamówienie publiczne na czas nieoznaczony
Pytanie: Zamawiający prowadzi postępowanie na obsługę bankową. Postępowanie jest do 30.000 euro. Zaproszenie do składania ofert było na 4 lata, a szacowana wartość zamówienia też na okres 4 lat, czyli 48 miesięcy. Natomiast w umowie z bankiem czas realizacji umowy zaznaczony jest na czas nieokreślony. Jeśli chodzi o szacowanie wartości zamówienia, to przy czasie nieoznaczonym liczy się do szacowania również okres 48 miesięcy. Umowa na 4 lata kończy się 31 grudnia 2020 r. W tym roku przeprowadzono postępowanie na wybór kolejnego banku, ale nikt nie złożył oferty i unieważniono procedurę. Czy można zostawić w umowie termin na czas nieoznaczony, badając jedynie każdy rok/miesiąc, aby wartość opłat prowizji nie przekroczyła kwoty 30.000 euro?
Kiedy można uznać, że warunek udziału w postępowaniu został spełniony
Pytanie: Zamawiający, tj. szpital wielospecjalistyczny, ogłosił przetarg na usługę żywienia pacjentów. Jako wymóg potwierdzenia jednego z warunków w SIWZ zamieścił następujący zapis: „wykonawcy wykażą, iż wykonali, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych wykonują, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres działalności jest krótszy – w tym okresie, minimum jedną usługę żywienia pacjentów zrealizowaną lub w przypadku świadczeń okresowych albo ciągłych realizowaną na rzecz jednostek służby zdrowia, odpowiadającą swym rodzajem i wartością przedmiotowi zamówienia na kwotę nie mniejszą niż 5.000.000 zł brutto (podając ich wartość, przedmiot, datę wykonania i odbiorców) oraz wykażą, że usługa ta jest/była należycie wykonywana/wykonana”. Czy można uznać za spełniony w tym przypadku warunek, jeżeli wykonawca zrealizował umowę na usługę żywienia pacjentów o wartości 2.728.258,20 zł w okresie od listopada 2017 do 31 października 2019, a od 1 listopada 2019 realizuje umowę zawartą do listopada 2021 z tym samym usługodawcą na kwotę 2.901.312,00 zł?
Jest już projekt nowego rozporządzenia w sprawie ogłoszeń krajowych (BZP) na 2021 rok
W Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie „Rządowy Proces Legislacyjny” opublikowano projekt nowego rozporządzenia ministra rozwoju w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Projektowane rozporządzenie w odróżnieniu od poprzedzającego go rozporządzenia ministra rozwoju z 26 lipca 2016 r. nie określa wzorów ogłoszeń, a jedynie wymienia informacje, jakie powinny być zawarte w ogłoszeniach zamieszczanych w BZP. Taki zabieg ma zapewnić pewną elastyczność regulacji i następnie swobodę w graficznym ujęciu zakresu danych, jakie powinny być zawarte w ogłoszeniach. Rozporządzenie ma zacząć obowiązywać w związku z wejściem w życie nowej ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, zaplanowanym na 1 stycznia 2021 r. Założenia projektu mogą się jeszcze zmienić.
Jakie informacje zamawiający musi wskazać w protokole z postępowania
Pytanie: Czy w protokole ZP PN mam zaznaczać prawo opcji?