Możliwość oraz przesłanki podziału zamówienia publicznego na części
Tylko świadomy podział zamówienia na części, dokonany przez zamawiającego z zamiarem uniknięcia stosowania przepisów ustawy Pzp, stanowi naruszenie ustawowego zakazu. Przy ocenie, czy doszło do zakazanego podziału zamówienia na części, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności sprawy takie, jak przewidywalność udzielenia zamówienia, jego rodzaj, właściwość świadczeń, jakie mają być treścią umowy, oraz inne elementy charakterystyczne dla przedmiotu zamówienia.Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z 20 listopada 2019 r., sygn. akt I SA/Op 341/19
Mimo panującej pandemii nie wolno przetrzymywać ofert w „kwarantannie”
Zamawiający jest zobowiązany otworzyć wszystkie oferty bezpośrednio po upływie terminu ich składania, w dniu, w którym upływa ten termin. Nie ma prawa stosować w tej mierze własnych wytycznych i szczególnych procedur, które byłyby niezgodne z art. 86 ust. 2 ustawy Pzp. Nie wolno mu wobec tego zastosować kwarantanny dla ofert i postanowić, że nie zostaną otwarte od razu po upływie terminu ich składania. UZP wyraził takie stanowisko w publikacji pt. „Dopuszczalność odroczenia momentu otwarcia ofert w stanie epidemii”, która ukazała się w najnowszym Informatorze UZP nr 1/2020.
Kiedy można udzielić zamówienia na podstawie art. 6 ustawy o COVID-19, bez stosowania ustawy Pzp
Pytanie: Gmina ma zakupić laptopy dla uczniów i nauczycieli w celu realizacji zdalnej nauki. Czy możemy przeprowadzić to postępowanie bez stosowania przepisów ustawy Pzp? Właściwie nie wejdziemy w przetarg, lecz być może ze względu na szacunkową wartość zamówienia wejdziemy w kwotę 50.000 zł i wówczas konieczne jest zamieszczenie ogłoszenia w bazie konkurencyjności. Czy to prawda, że artykuł 6 ustawy o COVID-19 może znaleźć zastosowanie również do zamówień dostaw sprzętu IT, czy usług z zakresu IT? Niezbędna jest jednak analiza, czy planowane zamówienie na sprzęt IT lub usługę IT wypełnia przesłanki określone w ww. przepisie. W opinii UZP art. 6 ustawy o COVID-19 może być także zastosowany do zamówień publicznych, których przedmiotem jest wyposażenie stanowiska pracy (np. zakup laptopów, telefonów) do pracy zdalnej czy dostosowanie infrastruktury informatycznej zamawiającego w celu wprowadzenia i wykonywania pracy zdalnej. Dodam, że laptopy kupujemy dla szkoły naszej jednostki organizacyjnej i uczniów. Jednocześnie jest u nas ZUW, tzn. obsługujemy zamówienia zarówno z gminy, jak i szkoły.
Kiedy dokument ma postać elektronicznego oryginału, a kiedy kopii elektronicznej
Pytanie: W przetargu unijnym wymagaliśmy, aby wykonawca dla potwierdzenia umiejętności wykonania analiz dostarczył ksero/skan publikacji dotyczącej wyników analiz itp. Otrzymaliśmy skan kilku stron takiej publikacji z ogólnodostępnego czasopisma. Czy wykonawca powinien podpisać elektronicznie taki dokument, skoro go załączył? Czy jeśli jest to artykuł w ogólnodostępnym czasopiśmie, to nie ma obowiązku składania podpisu elektronicznego?
Jak realizować inwestycję budowlaną przyjazną środowisku – skorzystaj z urzędowego opracowania
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. w ramach współpracy UZP z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej opracowała „Analizę inwestycji budowlanej pod kątem możliwości ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko”. Jest to praktyczny poradnik dla zamawiających, którzy planują postępowanie na budowę nowego obiektu lub realizację istotnych prac modernizacyjnych w już istniejącym budynku.
Jak postąpić, gdy umowa nie została w całości zrealizowana z przyczyn po stronie wykonawcy
Pytanie: W 2019 roku przeprowadziliśmy dwa postępowania na usługi społeczne finansowane ze środków Unii Europejskiej oraz zawarliśmy dwie umowy z tym samym wykonawcą. W kwietniu 2020 roku otrzymaliśmy od wykonawcy informację, że Pani jest w ciąży i od stycznia 2020 roku przebywa na zwolnieniu lekarskim. Problem dotyczy dwóch umów. Umowa nr 1 obejmowała następujące prace: przeprowadzenie szkolenia informacyjno-instruktażowego dla nauczycieli chemii w ramach projektu Zdolni z Pomorza. Umowa ta nie została w ogóle zrealizowana, gdyż termin wykonania zawartych w niej działań przypadał na okres marzec – maj 2020 roku. Czy w tej sytuacji można ją anulować? Umowa nr 2 obejmowała sprawdzenie zadań konkursowych z chemii z dwóch etapów konkursu (powiatowego i wojewódzkiego). Zrealizowana została przez wykonawcę tylko część umowy – sprawdzono pierwszy etap (drugi zaplanowany był na maj – czerwiec 2020 roku). W związku z tym, że nie może wywiązać się z dalszych zobowiązań wynikających z podpisanej umowy nr 2, mamy problem z realizacją działań. W naszym zapytaniu ofertowym oraz umowie z wykonawcą nie przewidywaliśmy rozdzielności poszczególnych etapów działań. Czy takie zamówienie można unieważnić w części niezrealizowanej? Czy można dokonać wyliczenia etapów realizacji umowy i zapłacić za zrealizowaną pracę? Czy można ogłosić nowe zamówienie na usługi społeczne w celu wyłonienia nowego wykonawcy, który zrealizuje pozostałe działania? Proszę również o odpowiedź na pytania: Jak odstąpić od takich umów? Jaka jest podstawa prawna odstąpienia od umowy? Jaka obowiązuje procedura postępowania w takim przypadku?
Gwarancja i rękojmia za wady – poznaj wady i zalety tych instytucji
Pytanie: Zamawiający przewiduje w postępowaniu przetargowym (poniżej środków unijnych) wprowadzić drugie kryterium oceny ofert – wydłużenie okresu rękojmi powyżej 3 lat. Czy w umowie możemy mieć zapisy, że wykonawca usunie wszelkie wady i usterki stwierdzone w trakcie wykonywania robót i po ich zakończeniu w okresie gwarancji i rękojmi? Czy zabezpieczenie należytego wykonania umowy dotyczy zgodnie z zapisem art. 151 ust. 2 ustawy Pzp wyłącznie rękojmi za wady? Co z usterkami, które wynikły w okresie rękojmi? Czy w projekcie umowy możemy przewidzieć, że wady i usterki mogą wystąpić w okresie gwarancji, a w okresie rękojmi wyłącznie wady?
Czy zamawiający może wykorzystać gotowy kosztorys inwestorski w postępowaniu
Pytanie: Chcemy ogłosić postępowanie na roboty budowlane powyżej progu unijnego. Szacunek – kosztorys inwestorski ma około 8 miesięcy. Czy możemy zlecić inspektorom poszczególnych branż nadzoru inwestorskiego aktualizację kosztorysów w formie tabeli elementów rozliczeniowych/tabeli elementów scalonych? Czy takie tabele wraz z kosztorysem inwestorskim mogą być uznane za właściwe i zgodne z art. 33 ust. 1 ustawy Pzp? Wynagrodzenie za „aktualizację” kosztorysów przez biuro projektowe jest znaczącym kosztem, którego nikt nie przewidział.