Niedopuszczalne obciążenie wykonawcy całością ryzyk kontraktowych
Wykonawcy zamówienia publicznego nie wolno obciążać kosztami wykonania dodatkowych prac, niewymienionych w umowie ani dokumentacji technicznej zamówienia, jeżeli z tej umowy lub dokumentacji nie wynikało, że muszą one być zrealizowane. Sprawdź, jak swoje stanowisko uzasadnił Sąd Najwyższy.Wyrok Sądu Najwyższego z 4 lipca 2019 r., sygn. akt IV CSK 363/18
Krajowa Izba Odwoławcza orzeka już w normalnym trybie
Krajowa Izba Odwoławcza rozpatruje sprawy odwoławcze na posiedzeniach i rozprawach z udziałem stron i uczestników postępowania odwoławczego w trybie określonym Prawem zamówień publicznych. W dniu 16 maja 2020 r. weszły w życie przepisy ustawy z 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U. poz. 875), które m.in. przywróciły działania KIO.
Kolejne zmiany w zakresie zamówień publicznych w „Tarczy antykryzysowej”
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw i przekazała go do prac w Sejmie. Poniżej lista 8 zmian w zamówieniach publicznych, które wynikają z proponowanych regulacji.
Kiedy można skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy o zamówienie publiczne
Pytanie: Zamawiający dnia 26.02.2020 r. zawarł umowę z wykonawcą o świadczenie usług hotelarskich i konferencyjnych. Konferencja była zaplanowana na połowę kwietnia. Z uwagi na epidemię koronawirusa (zakaz zgromadzeń, zamknięcie hoteli), zamawiający wystosował do wykonawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy ze względu na interes publiczny, brak możliwości zmiany terminu realizacji umowy, ponieważ nikt nie wie, kiedy skończy się epidemia. Wykonawca nie zgadza się z zamawiającym i żąda zmiany umowy na podstawie specustawy. Argumentuje swoje stanowisko w oparciu o przepisy tej ustawy. Co w tej sytuacji może zrobić zamawiający?
Jaką wartość umowy wskazać w rocznym sprawozdaniu o zamówieniach
Pytanie: Przeprowadzono postępowanie o zamówienie publiczne na usługi pocztowe. Umowa jest zawarta z wykonawcą. W umowie nie ma jednak podanej kwoty umowy o zamówienie. Czy do sprawozdania rocznego podaję kwotę netto oferty?
Jak zamawiający powinien ocenić dokument podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym
Pytanie: Wykonawca przesyła oświadczenie o przynależności do grupy kapitałowej podpisane ręcznie oraz podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Czy zamawiający powinien taki dokument potraktować jako oryginał, czy też za poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię?
Jak prawidłowo weryfikować podstawy wykluczenia wykonawcy z postępowania
Wykluczenie wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest sankcją wpisaną w regulacje ustawy Prawo zamówień publicznych. Wykluczenie ziszcza się jedynie w enumeratywnie wskazanych sytuacjach, nie ma możliwości kreować innych niż ustawowe podstawy wykluczenia. Wykluczenie jest instytucją regulowaną, której stosowanie jest obligatoryjne i która niesie za sobą wiele konsekwencji faktycznych i prawnych. Zgodnie z ustawą Pzp ofertę wykonawcy wykluczonego z postępowania uznaje się za odrzuconą. Przedmiotowe opracowanie traktuje o tym, jak prawidłowo stosować tę instytucję i jak weryfikować sytuację podmiotową wykonawcy w danym postępowaniu.
Jak dokonać publicznego otwarcia ofert w stanie epidemii koronawirusa
Pytanie: Jak w sytuacji pandemii COVID-19 powinno wyglądać publiczne otwarcie ofert? Postępowanie dotyczy zamówienia na usługę społeczną. Oferty składane są w formie papierowej na adres i czas wskazany w zapytaniu do siedziby zamawiającego.
Jak dokonać oszacowania wartości zamówienia w przypadku umowy najmu
Pytanie: Miejskie Wodociągi i Kanalizacja w związku z zatwierdzeniem taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków przesłały nam uaktualnioną umowę, która jest nową umową na czas nieokreślony. W jaki sposób poprawnie oszacować wartość zamówienia na przedmiotową dostawę, mając na uwadze fakt, że art. 34 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp odnosi się do dostaw udzielanych na podstawie umowy dzierżawy, najmu lub leasingu. Czy dokonując szacunku, powinniśmy odjąć kwoty, które zwracają nam najemcy pomieszczeń, które im wynajmujemy za zużytą wodę i odprowadzenie ścieków?
Czy złożenie rocznego sprawozdania z udzielonych zamówień po terminie skutkuje karami
Pytanie: Jakie są konsekwencje złożenia sprawozdania rocznego do UZP po upływie terminu na złożenie, czyli po 1 marca? Dopiero sięgając do sprawozdania, okazało się, że nie ma numeru nadanego przez UZP. Została przerwana sesja. Dokończono ją dopiero za 1 miesiąc, czyli w kwietniu. Czy są z tego tytułu kary?