Złożone w sposób wyczerpujący wyjaśnienia dotyczące wysokości zaoferowanej ceny nie mogą skutkować odrzuceniem oferty

Wyjaśnienia złożone przez wykonawcę nie ograniczały się do jednozdaniowego przedstawienia poszczególnych elementów cenowych, których wyjaśnienia Zamawiający wymagał od wykonawcy, ale stanowiły szeroki wywód pozwalający w sposób pozytywny ocenić ich treść, jak również wywieść wniosek co do prawidłowości kalkulacji ceny ofertowej. Złożone przez wykonawcę wyjaśnienia zawierały konkretne wyliczenia poszczególnych pozycji składających się na cenę zaoferowaną przez wykonawcę za realizację zamówienia. Ponadto wyjaśnienia zaoferowanej ceny zostały poparte licznymi dowodami, korelującymi z treścią udzielonych wyjaśnień. 

Zatrudnienie pracowników w oparciu o umowę o pracę w dobie pandemii – jak sprostać temu wymogowi

Pytanie: Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w formie przetargu nieograniczonego w reżimie krajowym na usługę utrzymania czystości. Wykonawca zwrócił się do zamawiającego z wnioskiem o odstąpienie od zastosowania przepisu art. 29 ust. 3a ustawy Pzp dotyczącego wymogu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności w realizacji zamówienia, uzasadniając to trudnościami w dostępie do lekarzy z zakresu medycyny pracy oraz innych lekarzy, którzy na mocy specustawy mogą wydać zaświadczenie o dopuszczeniu do pracy (ważne przez 30 dni od zniesienia stanu epidemii).

Zamówienie uzupełniające – kiedy faktycznie należy przeprowadzić taką procedurę

Pytanie: Zamawiający w lutym udzielił zamówienia „uzupełniającego" na konserwację dróg w wysokości 118.000, w planie finansowym zamawiający zaplanował kwotę 100.000 zł. Czy robiąc kolejne postępowanie, zamawiający może je zrobić na podstawie art. 4 ust. 8 ustawy Pzp? Czy powinniśmy zsumować wartość pierwszego i drugiego postępowania i w związku z tym przeprowadzić przetarg nieograniczony?

Zamawiający powinien dogłębnie zweryfikować czy kwestionowane informacje są nieprawdziwe

Zamawiający opiera się na oświadczeniach i dokumentach wymaganych w siwz, a przedstawionych przez wykonawcę w ofercie, na wezwanie z art. 26 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, czy w wyjaśnieniach, ale nie dotyczy to sytuacji podejrzenia złożenia nieprawdziwych informacji. Nie ma bowiem większego sensu, by zamawiający, mając wątpliwości co do informacji podanych wcześniej przez wykonawcę, rozstrzygał je wyłącznie na podstawie powtórnego oświadczenia wykonawcy - które de facto wcześniej już zakwestionował, skoro powziął wątpliwości co do jego prawdziwości. 

W jaki sposób należy ocenić ofertę, która zawiera cenę jednostkową w postaci „0”

Pytanie: Jednostka zamawiająca organizuje przetarg nieograniczony na dostawę sprzętu sportowego. Wykonawca w pozycji – koszulka sportowa, cena jednostkowa wpisał 0. Czy zamawiający może uznać, że wykonawca wycenił wszystkie pozycje formularza? Czy 0 nie jest ceną i oferta powinna zostać odrzucona?

W jaki sposób archiwizować dokumenty z postepowania w związku z elektronizacją zamówień publicznych

Pytanie: Zamawiający prowadzi postępowanie poprzez Platformę Zakupową. Czy dokumentacja postępowania powinna być archiwizowana w systemie platformy, czy też zamawiający powinien pobierać dokumenty i rejestrować je w kancelarii, jeśli w instytucji jest zasada rejestrowania i przekazywania pomiędzy sobą w systemie informatycznym pism wchodzących i wychodzących? Czy w takiej sytuacji zamawiający pomimo elektronizacji zamówień publicznych powinien prowadzić także tradycyjną teczkę postępowania?

Unieważnienie postepowania o zamówienie z powodu epidemii COVID-19 – kiedy możliwe

Pytanie: Zamawiający prowadzi postepowanie o zamówienie w przetargu nieograniczonym o wartości szacunkowej poniżej wyrażonej w złotych równowartości kwoty 5.350.000 euro na: „Termomodernizacja wraz z przebudową i rozbudową budynku służby zdrowia Stacji Pogotowia Ratunkowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Białej Podlaskiej". Zamawiający jest w tej chwili na etapie badania ofert. Mamy obawy w związku z panującą pandemią COVID-19. Na dzień dzisiejszy na szczęście nie mamy ogniska zachorowań, jednak zamawiający chcąc przeciwdziałać rozszerzeniu się koronawirusa, chciałby unieważnić postępowanie. Czy można zastosować przesłanki unieważnienia postępowania z art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp?

Prawidłowa korekta cen cząstkowych w ofercie

Generalną zasadą przepisów Prawa zamówień publicznych jest brak możliwości dokonywania zmian w treści złożonej oferty po upływie terminu wyznaczonego do składania ofert. Jednakże i od tej zasady istnieją wyjątki, a dotyczą one omyłek pisarskich oraz rachunkowych. Ustawodawca przewidział, że przy ich zaistnieniu zamawiający ma obowiązek do ingerencji w treść oferty - jest on zobowiązany do poprawiania owych nieścisłości. Ważne jest, aby dokonane poprawki nie powodowały istotnych zmian w merytorycznej treści samej oferty.

Nierówne traktowanie wykonawców przejawia się w szczególności w zróżnicowaniu terminu zapłaty w zależności od statusu wykonawcy

Wprowadzenie zróżnicowanego terminu zapłaty za należyte wykonanie tego samego świadczenia w zależności od statusu wykonawcy jako MŚP albo dużego przedsiębiorcy oznacza odmienne traktowanie wykonawców, którzy w taki sam sposób wykonują przedmiot zamówienia. Jest to takie samo naruszenie zasady równego traktowania wykonawców z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, jak wprowadzanie odmiennych warunków udziału w postępowaniu w zakresie sytuacji ekonomicznej lub finansowej albo zdolności technicznej lub zawodowej.