( I ) Warunki udziału w postępowaniu muszą być zgodne z zasadą uczciwej konkurencji

Pytanie: Pytanie W sektorze IT jeden dostawca może zaoferować wiele systemów. Ma on zatem możliwość spełnienia warunków, powołując się na referencje z wykonania jednego systemu, a następnie złożenia oferty na inny, nigdzie niewdrożony lub w ogóle nienapisany. Jeśli taka oferta okaże się najkorzystniejsza, zamawiający musi zawrzeć umowę na dostawę niesprawdzonego oprogramowania. Jak skutecznie wykluczyć takie ryzyko?  

Usługę dostarczania posiłków można zamówić w uproszczonej procedurze

Pytanie: Pytanie Czy dopuszczalne jest zastosowanie trybu z wolnej ręki dla zamówienia na usługi dożywiania na podstawie art. 5 ust. 1a ustawy Pzp? Naszym zdaniem mają one charakter zamówień niepriorytetowych (kod CPV: 55520000-1 Usługi dostarczania posiłków).

Powierzenie przeprowadzenia przetargu osobie trzeciej za wynagrodzeniem podlega przepisom ustawy Prawo zamówień publicznych 

Pytanie: Pytanie Jako gminny zakład budżetowy jesteśmy  zobowiązani stosować przepisy ustawy Pzp. Jakiś czas temu podpisaliśmy umowę na zakup energii na rok 2013 zgodnie z porozumieniem zawartym z PGE Obrót S.A. Roczny koszt dostawy przekracza 14.000 euro. Czy w tej sytuacji postępowanie dotyczące takiego zamówienia powinniśmy przeprowadzać samodzielnie? Czy możemy przystąpić do grupy zakupowej, która w imieniu zamawiającego negocjowałaby ceny energii elektrycznej od obecnego sprzedawcy na lata 2014–2015? Czy, aby się do niej przyłączyć, należy przeprowadzić przetarg?

97

Zamawiający może żądać tylko dostaw ujętych w opisie przedmiotu zamówienia

Ze względu na wynagrodzenie ryczałtowe dla wykonawcy w siwz zawarto zapis, że przedmiar robót należy traktować jako element dodatkowy, a nie służący do obliczenia ceny oferty. Na etapie składania ofert zamawiający nie żądał kosztorysów ofertowych, wykonawca miał je dostarczyć dopiero przed podpisaniem umowy. Firma wyceniła meble w części budynku, które zgodnie z odpowiedzią udzieloną przez zamawiającego w trakcie procedury nie były objęte zakresem przetargu. Czy w tej sytuacji, biorąc pod uwagę, że jest to wynagrodzenie ryczałtowe, zamawiający ma prawo żądać dostarczenia mebli ujętych w kosztorysie ofertowym. Czy niedostarczone meble można uznać jako roboty zaniechane, na pokrycie których wykonawca powinien wykonać inne roboty – zamienne.

Rozbieżności w orzeczeniach Krajowej Izby Odwoławczej wpływają negatywnie na rynek zamówień publicznych w Polsce

Problem w wypracowaniu jednolitej linii orzeczniczej na temat przesłanek wykluczenia wykonawcy z postępowania to jeden z wniosków wynikający z Informacji prezesa Urzędu o funkcjonowaniu Krajowej Izby Odwoławczej w 2012 roku.

94

Prezes Urzędu Zamówień Publicznych kontroluje sposób poprawiania omyłek w dokumentach składanych przez wykonawców 

Zamawiający musi odrzucić ofertę nieodpowiadającą treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: siwz), ale tylko wtedy gdy nie może poprawić zaistniałych niezgodności w trybie art. 87 ust. 3 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp). Przepis ten zobowiązuje go wówczas do korekty oferty, pod warunkiem, że omyłki nie zmieniły w sposób istotny jej treści. Prawidłowość zastosowania tej regulacji była przedmiotem kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (dalej: UZP) przeprowadzonych w latach 2011–2013.