Pilne wydatkowanie środków publicznych – jak postąpić, aby nie narazić się na zarzuty organów kontrolnych
Zamawiający często mają do czynienia z koniecznością pilnego wydatkowania przyznanych środków. Mogą to być środki unijne, zatwierdzone umową o dofinansowanie projektu, który musi zostać zamknięty i rozliczony w danej perspektywie czasowej. Niejednokrotnie są to też środki przyznane pod koniec roku z uzyskanych oszczędności lub dotacje celowe przekazane z organów założycielskich, np. urzędów gmin, ministerstw, urzędów wojewódzkich z zastrzeżeniem ich wydatkowania w bardzo krótkim terminie.
Negocjacje bez ogłoszenia – procedura krok po kroku
Negocjacje bez ogłoszenia to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający negocjuje warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego z wybranymi przez siebie wykonawcami. Dopiero po zakończeniu negocjacji konkretne firmy są zapraszane do składania ofert.
Każdy konsorcjant musi wykazać, że większość jego załogi stanowią osoby niepełnosprawne
Warunek udziału w postępowaniu dotyczący profilu zatrudnienia przez wykonawcę ponad 50% osób niepełnosprawnych nie może być spełniony tylko przez niektórych członków konsorcjum. Takie działanie prowadziłoby od obejścia ustawy Prawo zamówień publicznych – czytamy w najnowszej opinii prawnej Urzędu Zamówień Publicznych.
Wartość szacunkowa zamówienia na zarządzenie projektem obejmuje wszystkie koszty umowy zlecenia
Pytanie: Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług. Jak ustalić wartość szacunkową zamówienia w postępowaniu na wyłonienie osób do zarządzania projektem - kierownik projektu i asystenta wynagradzanych na podstawie umowy zlecenia podlegającej naliczaniu składek ZUS? W jaki sposób obliczyć wartość netto przy szacowaniu wartości zamówienia na wynagrodzenie?
Przesłanki wykluczenia wykonawcy z postępowania niezgodne z prawem unijnym
Komisja Europejska postanowiła pozwać Polskę przed Trybunał Sprawiedliwości UE za niewłaściwe wdrożenie unijnej dyrektywy dotyczącej procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi. Zdaniem Komisji polskie przepisy utrudniają dostęp do rynku zamówień.
Długość terminu na uzupełnienie dokumentów jest wypadkową zachowania zasad szybkości postępowania i równego traktowania wykonawców
Teza Termin, który można wyznaczyć na uzupełnianie dokumentów i oświadczeń w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, nie został doprecyzowany przez ustawodawcę. Jego długość za każdym razem określa zamawiający, który korzysta z instytucji wezwania do uzupełnienia dokumentów. Termin ten powinien być jednak tak wyznaczony, aby umożliwić wykonawcom realne uzupełnienie żądanych dokumentów i oświadczeń. Przy czym zamawiający nie może dostosowywać terminów do potrzeb konkretnego wykonawcy. Jego obowiązkiem jest bowiem kierowanie się zasadą szybkości postępowania o udzielenie zamówienia.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 26 czerwca 2013 r.; sygn. akt KIO 1393/13 (art. 26 ust. 3 ustawy Pzp)
Zamawiający musi mieć pewność, że wykonawca podał nieprawdziwe informacje
Teza Przesłanka wykluczenia, o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, wymaga uzyskania ponad wszelką wątpliwość pewności, że wykonawca podał nieprawdziwe informacje. Jest to szczególna przesłanka, wymagająca każdorazowo jednoznacznego przesądzenia nieprawdziwości twierdzeń zawartych w ofercie wykonawcy. Ustalenie, czy też potwierdzenie nieprawdziwości informacji musi mieć zatem charakter definitywny i kategoryczny.Wyrok KIO z 22 lipca 2013 r.; sygn. akt KIO 1649/13
Błędy w ofercie poprawiane przez zamawiającego powinny być oczywiste i bezsporne
Pytanie: Pytanie Ustalone przez nas wynagrodzenie za zamówienie będzie mieć charakter ryczałtowy. Okres realizacji prac wynosi 24 miesiące. Wykonawca na formularzu ofertowym miał podać swoje łączne wynagrodzenie oraz cenę brutto za miesiąc realizowanej usługi. W badanej ofercie kwota za całość zamówienia została podzielona przez 30 a nie 24 miesiące. Czy należy wobec tego zastosować art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp? A może zażądać wyjaśnień w tym zakresie?
97
Zamówienia z wolnej ręki – procedura krok po kroku
Zamówienie z wolnej ręki jest jedynym trybem uregulowanym w ustawie Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp), który cechuje brak jakiejkolwiek konkurencyjności. Postępowanie to polega na zawarciu umowy w sposób nawiązujący do art. 72 § 2 Kodeksu cywilnego. Kontrakt zostaje zawarty, gdy strony prowadzące negocjacje dojdą do porozumienia co do wszystkich postanowień będących przedmiotem negocjacji. Zastosowanie zachowuje jednak i w tym przypadku przepis art. 139 ust. 2 ustawy Pzp, wymagający zachowania dla umowy o zamówienie publiczne formy pisemnej pod rygorem nieważności.