Urząd Zamówień Publicznych wskazuje, jakie omyłki w ofercie może poprawić zamawiający
Zasadą wynikającą z przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych jest brak możliwości dokonywania zmian w treści złożonej oferty. Od tej zasady ustawa przewiduje dwa wyjątki: pierwszy - dotyczy trybu dialogu konkurencyjnego, w którym wykonawca może sprecyzować i doprecyzować treść oferty oraz przedstawić informacje dodatkowe, drugi - możliwości poprawiania przez zamawiającego omyłek określonych w art. 87 ust. 2 ustawy Pzp. I właśnie omyłkom przyjrzał się Urząd Zamówień Publicznych w opinii prawnej pt. „Omyłki i błędy w ofertach wykonawców - analiza na przykładzie orzecznictwa sądów okręgowych i Krajowej Izby Odwoławczej”.
Roboty budowlane oraz dostawy i usługi można zamawiać odrębnie, nawet jeśli objęte są jednym projektem unijnym
Pytanie: Pytanie Otrzymałam dotację na przedsięwzięcie, które obejmuje rożne zadania: 2 usługi szkolenia, ponad 20 zróżnicowanych dostaw (m.in makiety wizualizującej pracę obiektu) i jedną robotę budowlaną. Czy mogę oszacować robotę budowlaną odrębnie od tożsamych ze sobą przedmiotowo i podmiotowo usług i dostaw? Ustalanie wartości szacunkowej robót, dostaw i usług realizowanych w ramach dotacji i projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej budzi ostatnio wiele wątpliwości. Robota budowlana w ramach przyznanej dotacji będzie dotyczyć adaptacji pomieszczenia na potrzeby wyodrębnienia sali edukacyjnej w istniejącym już budynku.
Przedmiot zamówienia nabywany w jednym postępowaniu może być objęty różnymi stawkami podatku od towarów i usług
Pytanie: Chcemy ogłosić przetarg nieograniczony na remont sześciu zabytkowych obiektów. Dwa budynki mają charakter użytkowy, więc kosztorysant zastosował do nich 23% VAT. Cztery są z kolei mieszkalne, zatem obowiązuje wobec nich stawka 8%. Prace podzieliliśmy na dwa pakiety z uwagi na różny podatek od towarów i usług. Jednak oferta będzie musiała dotyczyć całości zamówienia, gdyż nie chcemy go udzielać w częściach. Jakie w związku z tym zapisy zastosować w formularzu ofertowym przygotowywanym dla wykonawców? Czy jeden przetarg na zadanie, którego dotyczą dwie różne stawki VAT, jest w ogóle dopuszczalny?
Podanie podstawowej stawki VAT nie może być uznane za błąd w obliczeniu ceny
Teza Ustawa o podatku od towarów i usług nie wiąże żadnych ujemnych konsekwencji z zastosowaniem podstawowej stawki VAT. Negatywny skutek dla podatnika ma wyłącznie nieuprawnione zastosowanie stawki preferencyjnej. Taka sama reguła obowiązuje również przy wykładni przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Dlatego zastosowanie przez wykonawcę podstawowej stawki VAT nie może być uznane za niekonkurencyjne w stosunku do innych wykonawców.
Od 16 kwietnia 2014 r. samorządowa instytucja kultury, która organizuje projekcje filmowe, nie musi stosować prawa zamówień publicznych
Przejęliśmy od miasta obiekt z przeznaczeniem na prowadzenie kina, którym dotychczas zarządzał prywatny przedsiębiorca. Jako samorządowa instytucja kultury jesteśmy zobowiązani stosować ustawę Pzp. Nie wiemy jednak, w jakim zakresie obowiązuje nas ona w omawianym przypadku. Faktury za wynajem kopii filmowych, ich rozpowszechnianie i licencje są niejednokrotnie bardzo wysokie, zwłaszcza w przypadku tzw. premierowych hitów. Dystrybutorów na terenie Polski jest kilkudziesięciu. Współpraca tylko z jednym z nich nie jest możliwa, ponieważ nie posiada on pełnej oferty filmów. W jaki sposób prawidłowo prowadzić kino zgodnie z przepisami ustawy Pzp – szczególnie w kontekście ostatniej nowelizacji?