Jak zapobiec zakłóceniu konkurencji w dialogu konkurencyjnym, gdy ofertę złożył podmiot, który przygotowywał procedurę?

 Pytanie Nasze pytanie dotyczy dialogu technicznego. Zgodnie z nowym art. 31d ustawy Pzp, jeżeli istnieje możliwość, że o udzielenie zamówienia będzie ubiegał się podmiot, który uczestniczył w przygotowaniu postępowania, zamawiający zapewnia, że jego udział w procedurze nie zakłóci konkurencji. W szczególności udostępnia pozostałym wykonawcom informacje, które uzyskał i przekazał podczas przygotowania postępowania oraz wyznacza odpowiedni termin na złożenie ofert. Zamawiający wskazuje następnie w protokole środki mające na celu zapobieżenie zakłóceniu konkurencji. W jaki sposób zamawiający powinien przekazać pozostałym wykonawcom informacje, które uzyskał i przekazał podczas przygotowania postępowania? Czy, w przypadku dialogu technicznego, chodzi o przekazanie protokołów ze spotkań z wykonawcami? Czy może o sporządzenie zbiorczej informacji, co było przedmiotem dialogu i jakie informacje uzyskał zamawiający? Jaki jest wobec powyższego katalog potencjalnych środków mających na celu zapobieżenie zakłóceniu konkurencji?

Jak procedować, gdy w trakcie realizacji umowy trzeba wykonać dodatkowe prace?

 Pytanie Przeprowadziliśmy przetarg nieograniczony na roboty budowlane poniżej unijnego progu. W trakcie realizacji zawartej umowy doszliśmy do wniosku, że należy zmienić i rozszerzyć zakres prac (m.in. poprzez docieplenie stropodachu). Opcja przewidziana i obliczona w kosztorysie inwestorskim była niemożliwa do realizacji ze względu na istniejącą już w obiekcie technologię. W związku z tym zastosowano inną metodę, skutkiem czego kwota z ogólnej wartości zawartego kontraktu została pomniejszona i odliczona. Następnie dodaliśmy docieplenie fundamentów, rozszerzając zakres robót. Doszły potem jeszcze prace brukarskie i inne drobne roboty budowlane jak np. przebudowa murku przy wjeździe do garażu budynku. Nie miały one bezpośredniego związku z podstawowym zamówieniem. Wartość tych robót wyniosła 31.000 zł brutto. W związku z tym podpisaliśmy nową umowę z tym samym wykonawcą, który realizował roboty budowlane. Czy takie działanie było prawidłowe? Jakie dokumenty powinniśmy przygotować w tej sytuacji? Czy było to zamówienie bądź roboty dodatkowe?

Jak określić koszt cyklu życia żywności, gdy chce się ją nabyć tylko na podstawie kryterium ceny?

Pytanie Jak opisać w załączniku do protokołu, w jaki sposób uwzględniono w opisie przedmiotu zamówienia koszty cyklu życia w przetargu na dostawę żywności, gdzie zastosowano kryterium 100% cena?

Jak dokonać zamówienia na usługę sporządzenia dokumentacji projektowej i roboty budowlane?

Pytanie Zamawiający otrzymał dotację celową na realizację prac modernizacyjnych w zabytkowym obiekcie. W ramach zadania trzeba sporządzić dokumentację projektową a następnie wykonać roboty budowlane. Wartość netto całego zadania wynosi 300.000 zł, w tym prace projektowe to ok. 50–60 tys. zł. Czy w świetle definicji obiektu budowlanego postępowanie na usługę projektową należy zrealizować w trybie przetargu nieograniczonego? Czy może można skorzystać z instytucji art. 6a ustawy Pzp i przeprowadzić procedurę na bazie art. 4 pkt 8 ustawy Pzp? Postępowanie na prace budowlane chcemy zrealizować w trybie przetargu nieograniczonego.

Czy przepisy regulujące kryteria oceny ofert ograniczają w liczbie stosowanych elementów ocennych?

Pytanie Czy zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy Pzp, kryteriami oceny ofert mogą być tylko 2 elementy? Przykładowo: cena 60% i długość okresu gwarancji i rękojmi 40%?

Czy podmiot trzeci powinien być badany w takim samym zakresie jak wykonawca?

Pytanie Paragraf 9 ust. 2 rozporządzenia w sprawie dokumentów stanowi, że zamawiający żąda (a nie „może żądać” tak jak wskazuje § 1, 5 i 13 oraz, w stosunku do podwykonawców § 9 ust. 3 rozporządzenia) od wykonawcy, który polega na zdolnościach lub sytuacji innych podmiotów na zasadach określonych w art. 22a ustawy Pzp, przedstawienia w odniesieniu do tych podmiotów dokumentów wymienionych w § 5 pkt 1–9. Chodzi o informacje z KRK, zaświadczenie naczelnika US, zaświadczenie ZUS, odpis z właściwego rejestru lub CEiDG oraz określone oświadczenia wskazane w § 5 pkt 5–9 rozporządzenia.Proszę o potwierdzenie, że bez względu na wartość zamówienia zamawiający zawsze powinien żądać wszystkich dziewięciu dokumentów w odniesieniu do innego podmiotu, na którego zasoby wykonawca powołuje się przy wykazywaniu spełnienia warunków udziału w postępowaniu, choć w stosunku do samego wykonawcy zażądał tylko niektórych. Jeżeli przepis ten należy jednak rozumieć w inny sposób, to proszę wskazać podstawę prawną, według której można tak sądzić. 

Czy należy przeprowadzić badanie rażąco niskiej ceny w podprogowym postępowaniu na usługi społeczne?

Pytanie Czy w zamówieniach na usługi społeczne o wartości mniejszej niż kwoty określone w art. 138g ust. 1 pkt 1 istnieje obowiązek badania oferty pod kątem rażąco niskiej ceny?

Co zrobić z ofertą, która zawiera pełen pakiet dokumentów niewymaganych na tym etapie przez zamawiającego?

Zgodnie z nowelizacją ustawy Pzp wykonawca jest zobligowany złożyć wraz z ofertą jedynie oświadczenia, o których mowa w art. 25a ustawy Pzp. Jak ma postąpić zamawiający, w sytuacji gdy wykonawca z własnej woli załącza do oferty dokumenty potwierdzające spełnienie warunków udziału w postępowaniu, tj. np. wykazy robót budowlanych wraz z dowodami czy wykaz osób, przy czym przedłożone dokumenty nie są kompletne lub budzą wątpliwości? Czy zamawiający ma dokonać wezwania (np. w odniesieniu do jednej z referencji, czy brakującego wykazu) na podstawie art. 26 ust. 1 lub 2, czy też wezwać do ich uzupełnienia z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp? Pytanie takie pojawia się także w sytuacji, gdy któryś z załączonych do oferty dokumentów budzi wątpliwości zamawiającego i wzywa on wykonawcę do wyjaśnień, z których następnie wynika, że dokument nie potwierdza warunku udziału w postępowaniu.

Ścieżka udzielania zamówień na usługi społeczne

Usługi społeczne to szeroka grupa zamówień, którym poświęcono odrębny rozdział w znowelizowanej ustawie Pzp. Pomimo upływu ponad 6-miesięcznego okresu obowiązywania nowych regulacji nadal budzą one wiele wątpliwości. Różne podmioty zamawiające próbują zróżnicowanego podejścia do tej niełatwej wbrew pozorom materii. Niniejsze opracowanie ma na celu usystematyzowanie ścieżki udzielania zamówień na te specyficzne usługi.