Ustawa o środkach nadzwyczajnych a aneks do umowy na prąd

Pytanie: Zamawiający wysłał do dostawcy energii elektrycznej aneks do umowy w związku ze zmianą ceny energii elektrycznej dla odbiorców uprawnionych (oświadczenie prawidłowo złożone w terminie). Wykonawca odpisał, że nie podpisze aneksów zmieniających ceny, ponieważ obowiązek stosowania ceny maksymalnej jest obowiązkiem ustawowym, niezależnym od zapisów umowy. Musi go zatem realizować wobec odbiorców uprawnionych, którzy złożyli prawidłowe oświadczenia odbiorcy uprawnionego. Co w takiej sytuacji powinien zrobić zamawiający, jeżeli zakup prądu realizowany był w ramach postępowania, a wykonawca (pomimo monitów) nie chce podpisać aneksu do umowy?

Rezerwowe dostawy prądu – podstawy prawne, wskazówki praktyczne

Pytanie: Szpital zlecił zewnętrznemu podmiotowi przeprowadzenie przetargu na dostawy energii elektrycznej na 2023 rok (komórka organizacyjna organu założycielskiego szpitala). Podmiot zewnętrzny przeprowadził przetarg wspólny (szpital był jednym z kilku zamawiających), jednak w przetargu nie złożono żadnej oferty. Przetarg w analogicznej formule powtórzono, ale ponownie nikt do niego nie przystąpił. Wskazany podmiot zewnętrzny podjął próbę udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki, jednak zaproszony do negocjacji wykonawca odmówił wzięcia w nich udziału. Obecnie nie jest już planowane kolejne postępowanie wspólne w jakimkolwiek trybie. Wiele wskazuje na to, że dostawcy energii elektrycznej ze względu na niepewność sytuacji na rynku nie są obecnie zainteresowani wiązaniem się umowami. Jakkolwiek trzeba zauważyć, że w obecnym stanie prawnym dostawy prądu do szpitala nie są zagrożone, ponieważ z mocy prawa po wygaśnięciu obecnej umowy wejdzie w życie tzw. sprzedaż rezerwowa, to jednak pojawia się pytanie o to, w jakim trybie szpital te dostawy może realizować, w przypadku gdyby zaproszony wykonawca (lub kolejny wykonawca) odmówił wzięcia udziału w negocjacjach zamówienia z wolnej ręki.

Komu w praktyce zamawiający przekaże kopię otrzymanego odwołania?

Pytanie: Czy obowiązek zamawiającego dotyczący przesłania kopii odwołania innym wykonawcom (art. 52 4 ustawy Pzp) musi został spełniony wobec wszystkich wykonawców, którzy uczestniczyli w postępowaniu, czy dotyczy tylko tych, których oferty – na moment wniesienia odwołania – nie zostały odrzucone? Przykładowo, w jednej z części postępowania prowadzonego w trybie podstawowym oferty złożyło 7 wykonawców. Jeden z wykonawców wniósł odwołanie po wyborze oferty najkorzystniejszej w tej części postępowania. Z wszystkich ofert 4 oferty zostały odrzucone – 3 z uwagi na brak pisemnej zgody na przedłużenie terminu związania ofertą, 1 z powodu wadium, które wniesiono w nieprawidłowy sposób. W grze pozostaje więc 3 wykonawców, z których jeden się odwołuje. Czy realizując obowiązek z art. 524 ust. 1 ustawy Pzp, zamawiający powinien przesłać kopię odwołania i wezwanie do wszystkich wykonawców czy tylko do tych dwóch, którzy pozostali „w grze” – poza odwołującym – ponieważ, jak rozumiem, nie wysyła się ww. dokumentów do wykonawcy, który wniósł odwołanie?

Jak uwzględnić w planie postępowań nieplanowane zamówienie poniżej 130.000 zł

Pytanie: Zamawiający kupił w tym roku 3 samochody osobowe w trybie przetargu nieograniczonego. Kwota. która była planowana na ten rok. została już całkowicie wydatkowana, jednak zamawiający podjął decyzję, że przesunie środki z innego budżetu na zakup 4 samochodu. Kwota ta nie przekroczy 130 tys. zł netto. W jaki sposób zamawiający powinien podejść do planu zamówień? Czy w związku z tym, że nie był to zakup planowany, należy zrobić korektę do planu zamówień i wprowadzić go jako wydatek nowy a następnie dokonać zakupu zgodnie z regulaminem wewnętrznym, ponieważ kwota szacowana nie przekroczy 130.000 zł netto? Czy dla ostrożności należy przeprowadzić postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego?

Jak podejść do sztywnych warunków dostawcy prądu?

Pytanie: Co zrobić w sytuacji, gdy po dwóch postępowaniach w trybie podstawowym na dostawy gazu (brak ofert) i próbie wolnej ręki (brak porozumienia w negocjacjach) nie można udzielić zamówienia zgodnie z ustawą Pzp, bo np. jedyny wykonawca domaga się całkowitego usunięcia z kontraktu kar umownych lub ich ograniczenia do minimum, skrócenia maksymalnie terminów płatności, oferuje cenę wyższą, niż zamawiający płaci w chwili negocjacji (zamawiający ma zapewnioną ciągłość dostaw, ale na umowach taryfowych monopolisty, które zawarł, by nie utracić ciągłości dostaw – stawki są ustalone na poziomie wynikającym z zastosowanych przez Rząd RP zamrożonych cen maksymalnych). Czy zgodzić się na wszystkie żądania, skoro nie ma komu udzielić zamówienia? I rozpisać kolejne postępowanie, zachowując totalną uległość wobec wykonawcy? Co na to dyscyplina finansów publicznych?

Czy potrzebne są klauzule waloryzacyjne w długoterminowych umowach na dostawę energii

Pytanie: Czy w przypadku umowy na kompleksową dostawę energii elektrycznej wraz z dystrybucją zawieranej na okres 12 miesięcy konieczne jest zamieszczanie w tej umowie klauzuli waloryzacyjnej z art. 439 ustawy Pzp, biorąc pod uwagę, że:1) wynagrodzenie wykonawcy oparte jest na taryfie zatwierdzanej przez prezesa URE, która – co do zasady – uwzględnia koszt wytworzenia energii, jej dystrybucji i dostarczenia i w przypadku zmiany wysokości tych kosztów wykonawca występuje do prezesa URE o zmianę taryfy,2) ustawa z 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku wprowadza cenę maksymalną (zamawiający jest odbiorcą uprawnionym w rozumieniu tej ustawy)?

Ustawa o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej a zamówienia publiczne

Co w praktyce dla zamawiających oznacza ustawa o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej? Jak przekłada się na ich obowiązki i prawa w świetle ustawy Pzp? Jak radzić sobie w sytuacji, gdy dostawcy energii nie składają ofert w przetargach na prąd i nie są zainteresowani negocjowaniem warunków umowy w trybie z wolnej ręki?

Sprawdź, jaka jest wysokość progów unijnych w zamówieniach publicznych i średni kurs euro w 2023 roku

Aktualne progi unijne w zamówieniach publicznych obowiązują od 1 stycznia 2022 r. Wówczas ustanowiono także obecny średni kurs euro stosowany do przeliczeń wartości zamówień w przetargach. Wartości te nie zmieniają się w 2023 roku. Sprawdź konkretne liczby i zastosuj prawidłowe wartości w planowanych postępowaniach na zamówienia publiczne. Przygotowaliśmy dla Ciebie czytelną tabelę z obecnymi progami wraz z porównaniem do tych poprzednio obowiązujących.

Od 1 stycznia 2023 r. nie działa miniPortal

Od 1 stycznia 2023 r. zamawiający nie rozpoczną już procedury udzielenia zamówienia publicznego w systemie miniPortal. Postępowania należy prowadzić na Platformie e-Zamówienia.