Czy w procedurze odwróconej do JEDZ trzeba zażądać oświadczenia o aktualności informacji?

Pytanie: Czy w przypadku zastosowania procedury odwróconej w postępowaniu przekraczającym progi unijne i żądania JEDZ na wezwanie zamawiającego zamawiający ma obowiązek żądać i wymagać obok JEDZ oświadczenia o aktualności informacji zawartych w JEDZ, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt rozporządzenia w sprawie podmiotowych środków dowodowych? Czy złożenie przez wykonawcę na późniejszym etapie postępowania oświadczenia wstępnego (np. w ramach uzupełnienia dokumentów w trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp, czy też w ramach procedury odwróconej), może być poczytane jako jednoczesne złożenie oświadczenia o aktualności informacji zawartej w oświadczeniu wstępnym? Wszak oświadczenie wstępne nie stanowi podmiotowego środka dowodowego w rozumieniu art. 7 pkt 17 ustawy Pzp w przeciwieństwie do oświadczenia o aktualności informacji.

Czy rezygnacja z oświadczenia o grupie kapitałowej zmienia warunki zamówienia?

Pytanie: Dwukrotnie przeprowadzono postępowanie w trybie podstawowym na te same roboty budowlane. W jednym postępowaniu wpłynęła oferta, która została odrzucona zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 ustawy, a w drugim postępowaniu nie złożono żadnej oferty. W postępowaniach tych zamawiający żądał oświadczenia o braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej jako podmiotowego środka dowodowego, na wezwanie. Wobec braku wpływu jakiejkolwiek oferty zamawiający chce przeprowadzić postępowanie na podstawie art. 305 w pkt 2 w trybie z wolnej ręki. Czy musi oczekiwać tak samo dokumentu w postaci braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej dla zachowania tożsamych warunków zamówienia? Nie może tu pojawić się inna oferta, ale z drugiej strony w pierwszym postępowaniu na te same roboty jedna oferta została złożona.

Czy podwyżka cen stali i styropianu może uzasadniać zmianę umowy?

Pytanie: Nasze pytanie dotyczy poprzedniego stanu prawnego. Na spotkaniu wykonawca wskazał na wzrost cen materiałów budowlanych i zasugerował zmianę cen podanych w kosztorysie ofertowym (umowa jest zawarta na 11 miesięcy). W tym przypadku chodzi m.in. o ceny stali i styropianu. Czy istnieje możliwość zmiany cen jednostkowych podanych w kosztorysie ofertowym? W przetargu otrzymaliśmy trzy oferty. Cena oferty, która wygrała, była o ok. 25% niższa od dwóch pozostałych. Na etapie postępowania wyjaśnialiśmy elementy ceny oferty.

Czy po ustnym ogłoszeniu wyroku KIO zamawiający może przystąpić do jego realizacji?

Pytanie: Mam pytanie dotyczące kwestii związanej z odwołaniem do KIO i wykonalnością nakazu KIO zawartego w orzeczeniu. Odwołanie dotyczy zastrzeżenia wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej ceny przez jednego z wykonawców. Odwołujący podniósł w odwołaniu, że wykonawca X zastrzegł je bezskutecznie. Rozprawa odbyła się 21 czerwca 2021 r., odczytanie orzeczenia nastąpiło 23 czerwca 2021 r. KIO uznała odwołanie i stwierdziła, że zastrzeżenie wyjaśnień rażąco niskiej ceny jest bezskuteczne. Nakazała przy tym odtajnić dokumenty. Czy po ustnym orzeczeniu KIO mogę udostępnić dokumenty odwołującemu, czy muszę czekać na ewentualne wniesienie skargi do sądu przez wykonawcę X?

Czy JEDZ w procedurze odwróconej traktować jak podmiotowy środek dowodowy?

Pytanie: Czy w przypadku zastosowania procedury odwróconej i przewidzenia w SWZ żądania JEDZ jedynie od wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona, można umieścić ten dokument w SWZ wśród dokumentów podmiotowych, składanych na wezwanie zamawiającego w terminie 10 dni od dnia otrzymania wezwania? Czy też należałoby, konstruując SWZ, wskazać ten dokument jako oddzielny od podmiotowych środków dowodowych?

Wskazówki Urzędu Zamówień Publicznych, jak usprawnić realizację umów

W odpowiedzi na informacje o trudnościach w realizacji umów o zamówienie publiczne, w szczególności polegających na przerwach i opóźnieniach w łańcuchu dostaw. Urząd Zamówień Publicznych zwrócił uwagę na mechanizmy ustawy Pzp, które mogą być pomocne w usprawnieniu realizacji planowanych umów w sprawie zamówienia publicznego.

Uważaj na zawarcie umowy z wykonawcą, niezweryfikowanym pod kątem przesłanek wykluczenia dotyczących „rosyjskich wykonawców”

Na mocy art. 1 pkt 23 rozporządzenia 2022/576 do rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 z 31 lipca 2014 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz.Urz. UE nr L 229 z 31 lipca 2014 r. str. 1) zostały dodane przepisy art. 5k, który dotyczy ogólnounijnego zakazu udziału rosyjskich wykonawców w zamówieniach publicznych obowiązuje od 9 kwietnia 2022 r.

Jakie zapisy wprowadzić do SWZ, gdy korzystasz z modułu na platformie e-Zamówienia?

Niedługo po udostępnieniu miniPortalu Urząd Zamówień Publicznych opublikował przykładowe zapisy SWZ dotyczące korzystania z tego narzędzia. Od kiedy uruchomiono platformę e-Zamówienia i można na niej prowadzić procedury zamówieniowe, zamawiający byli zmuszeni zmienić zapisy dokumentów zamówienia. Podpowiadamy, jak zmodyfikować wzory dokumentacji.

Jakie kwoty wpisać do planu postępowań podczas jego aktualizacji?

Pytanie: Czy aktualizując plan zamówień publicznych, zamawiający zamieszcza kwoty z budżetu, czy z kosztorysów (w przypadku robót budowlanych)? Nie zawsze kwoty zabezpieczone w budżecie pokrywają się z tymi z kosztorysów.